در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

شورای ولایتی غزنی: سارنوالی رسیدگی قضایا را به محاکم صحرایی راجع می کند


حمیده گلستانی می گوید که اکثر دوسیه های قتل و تجاوزات جنسی توسط موی سفیدان و محاکم صحرایی در این ولایت حل و فصل می شود.

حمیده گلستانی می گوید: "افزایش رویداد های ناگوار که از زنان و دختران جامعه ما قربانی می گیرد، به یکی از جدی ترین چالش ها برای سلامت جامعه، استقرار صلح، حاکمیت قانون، و برقراری رابطه بین ملت و دولت مبدل شده است."...

شماری از اعضای شورای ولایت غزنی امروز (سه شنبه) در کابل می گویند که مسوولان ریاست سارنوالی ولایت غزنی، رسیدگی به قضایا را به محاکم صحرایی و موی سفیدان این ولایت راجع می کنند.
حمیده گلستانی، عضو شورای ولایت غزنی می گوید که اکثر دوسیه های قتل و تجاوزات جنسی توسط موی سفیدان و محاکم صحرایی در این ولایت حل و فصل می شود.
حمیده گلستانی می گوید که اکثر دوسیه های قتل و تجاوزات جنسی توسط موی سفیدان و محاکم صحرایی در این ولایت حل و فصل می شود.

او مقام های محلی دولتی را نماینده قوماندانان جهادی خوانده می گوید: "برخی از کارمندان دولتی در ولایات، براساس قانون حاکمیت ملی کشور فعالیت نمی کنند."
این عضو شورای ولایتی، دولت را به بی توجهی در امر رسیدگی به دوسیه های تجاوزات جنسی و خشونت ها علیه زنان متهم کرده است.
عبدالرشید عابد، رییس سارنوالی استیناف ولایت غزنی اظهارات اعضای شورای ولایتی این ولایت را رد کرده است.
آقای عابد گفت: "موضوعی که برخی اعضای شورای ولایتی غزنی می گویند تا کنون اصلا رخ نداده بلکه مسوولان سارنوالی ولایت غزنی تلاش می کند تا تمام دوسیه ها را در چوکات قانون اساسی و دستورات دولت حل و فصل کند و برای تطبیق این امر ما تلاش می کنیم تا در تمام ولسوالی ها ریاست سارنوالی استیناف را ایجاد کنیم."
او تاکید کرد که در جریان یک هفته گذشته، سارنوالی ولسوال قره باغ، ده یک، مقر و اندر ولایت غزنی فعال شده است.
رییس سارنوالی استیناف ولایت غزنی هدف از ایجاد ریاست های سارنوالی در تمام ولسوالی ها را ارایه خدمات بهتر به مردم خوانده است.
غزنی در مرکز کشور از ولایات نسبتاامن است که در عین حال در جریان چند ماه گذشته، بیشترین آمارخشونت علیه زنان و دختران نیز در این ولایت ثبت شده است.
شماری از نهادهای مدافع حقوق زنان در ولایت غزنی همواره از افزایش خشونت ها در شماری از ولسوالی های این ولایت ابراز نگرانی کرده اند.
آمارهای منتشر شده از سوی وزارت امور زنان نیز نشان می دهد که رقم خشونت ها علیه زنان در کشور نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.
با این حال حمیده گلستانی می گوید: "افزایش رویداد های ناگوار که از زنان و دختران جامعه ما قربانی می گیرد، به یکی از جدی ترین چالش ها برای سلامت جامعه، استقرار صلح، حاکمیت قانون، و برقراری رابطه بین ملت و دولت مبدل شده است."
او تاکید کرد که در جریان چند ماه گذشته ده ها قضیه خشونت،‌ قتل مرموز، قتل ناموسی و تجاوز در ولایت غزنی رخ داده اما دولت برای رسیدگی به دوسیه های آن توجه نکرده است.
گلستانی می گوید که شورای ولایت غزنی خواستار بازداشت و محاکمه عاملان این رویدادها هستند.
او گفت: "قتل یک خانم در مربوطات مرکز ولایت غزنی، قتل یک دختر در منطقه قلعه شهاده، قتل یک خانم در ولسوالی ده یک و خودکشی یک زن در منطقه نو آباد، تازه ترین خشونت ها علیه زنان در ولایت غزنی است."
اعضای شورای ولایتی و فعالان جامعه مدنی ولایت غزنی علت این قتل ها را رسوم و عنعنات ناپسند حاکم در این ولایت می دانند.
اخیرا تلاش ها برای تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان از سوی فعالان جامعه مدنی و نهادهای مدافع حقوق زنان در ولایت کابل نیز شدت گرفته است.
جمع آوری امضا، ایجاد کنفرانس های آگاهی دهی و کمپاین های منع خشونت علیه زنان از اقدامات تازه این ارگان ها خوانده شده است.
خبرگزاری بخدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر