در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۲ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

هشداررهبر واپسگرای حزب به اصطلاح اسلامی (گلبدین حکمتیار) به اقوام غیر پشتون در افغانستان، مخصوصاً هزاره ها



آقای حکمتیار گفته است که "اکنون بامیان و دایکندی مانند بلخ حیثیت‌ ایالت‌های مستقل را دارند." در این نامه او کاخ ریاست جمهوری افغانستان را متهم کرده است که زیر فشار "دلار دولت ایران و برنامه‌های آمریکا" دایکندی را ولایت بسازد و اختیار تمام نهادهای ملکی و نظامی ولایات مرکزی را به "هزاره‌ها و شیعه‌ها" بسپارد...


گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطر گفته است که نیروهای خارجی در افغانستان با حمایت از "اقلیت‌ها" تلاش دارند افغانستان را تجزیه کنند و "شرایط را برای دوام جنگ در افغانستان مساعد سازند."
آقای حکمتیار گفته است که "به میان آوردن نظام فدرالی، ایجاد فتنه به نام اقلیت و اکثریت، دادن سهم بزرگ به اقلیت‌ها در نیروهای امنیتی افغانستان، ساختن ولایت (استان) برای اقلیت‌ها و تعیین والی‌ها به خواست خود آنها" بخشی از این تلاش‌های خارجی‌های برای بهم زدن دولت مرکزی است.
آقای حکمتیار گفته است که "اکنون بامیان و دایکندی مانند بلخ حیثیت‌ ایالت‌های مستقل را دارند." در این نامه او کاخ ریاست جمهوری افغانستان را متهم کرده است که زیر فشار "دلار دولت ایران و برنامه‌های آمریکا" دایکندی را ولایت بسازد و اختیار تمام نهادهای ملکی و نظامی ولایات مرکزی را به "هزاره‌ها و شیعه‌ها" بسپارد.
گلبدین حکمتیار در ادامه پیام خود به اختلافات ارضی اشاره می‌کند که میان کوچی‌ها و شماری از هزاره‌ها در ولایت وردک بروز کرد. او می‌گوید:" گروه های تحت حمایت آمریکایی‌ها را تشویق کردند تا زمین‌های پشتونها را غصب کنند، به کوچی‌ها اجازه نمی‌دهند که به مناطق خود و چراگا‌های خود بروند."
آقای حکمتیار به هزاره‌ها هشدار می‌دهد که "آنروز فرا خواهد رسید که مردم مظلوم افغانستان برای احقاق حقوق غصب شده شان کمر ببندند و در آن زمان در هیچ گوشه کشور پناه‌گاهی برای خود نخواهند یافت. بعضی از آنها به ایران فرار خواهند کرد و ایران هم با آنها سلوک وحشیانه و بیرحمانه خواهد کرد."
آقای حکمتیار در بخش‌های دیگری نامه خود به مقایسه وضعیت کنونی با زمان خروج نیروهای شوروی از افغانستان پرداخته و گفته است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان حامیان داخلی آنها "با چنان عقوبت دردناک مواجه خواهند شد که برای نسل‌های آینده مایه عبرت باشد."
گلبدین حکمتیار رهبری یکی از گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان را به عهده دارد و اسمش در لیست "تروریستان جهانی" وزارت خارجه آمریکا قرار دارد.
گمان می‌رود که آقای حکمتیار در مناطق قبایلی پاکستان مخفی باشد و جنگجویان او بیشتر در مناطق شرقی و شمال شرقی افغانستان فعال هستند.
پیام عیدی حکمتیار برعکس پیام عیدی ملا عمر که لحن ملایمی دارد، تند است و در آن به تنش‌ها و مسایل قومی دامن زده شده است.
منبع: بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر