اولین نمایشگاه صنایع آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی مدارس افتتاح گردید

  
گزارش از: حسین‌ احسانی
عکس از: محمدحسین مهرجو
امروزه در جهان آنچه که کشورها و ملت‌ها را به اهداف‌شان نزدیک نموده و امر توسعه را تسهیل می‌نماید ارائه آموزش و پرورش مؤثر در آن جامعه است. آموزش و پرورش با استفاده از تکنولوژی و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی می‌تواند نقش مهم و موثری در حیات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی هر جامعه‌ای ایفا نماید.

به این منظور اولین نمایشگاه صنایع آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی با هدف استفاده از تکنولوژی و صنایع آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری، طی مراسمی با حضور قنبرعلی تابش شاعر معاصر و فرهیخته کشور، اسداله امیری اتشه فرهنگی افغانستان در تهران و انجنیر محمود بلیغ رئیس بنیاد مهرگان عمران، تعدادی از همکاران آموزشی، دانش‌آموزان و اولیای آنها در سالن اجتماعات لیسه عالی مهرگان در کابل رسماً‌ افتتاح گردید.
 

قنبرعلی تابش که جزء میهمانان ویژه‌ی این مراسم بود پیش از همه با ذوق تمام در صف صبحگاهی این مکتب و در جمع دانش‌آموزان حضور یافته و صحبت نمود. وی از درد مهاجرت گفت و تاکید کرد که قدر و قیمت این فضا و محیط، شرایط و امکانات آزادی و راحتی را دانسته تلاش ورزند تا به افتخارات نیاکان شان برسند.

این شاعر معاصر کشور گذشته‌های تاریخ این مرز و بوم را یادآوری نموده گفت: اگر در مقطعی ما به مشکل مواجه شدیم و هستیم بزرگترین دلیل آن بی‌سوادی و فقر فرهنگی بود و گرنه روزی افغانستان حاکمیت چین را تعیین می‌کرد و بزرگترین حوزه‌ی تمدنی را در اختیار داشت.
محمدعلی حیدری مدیر لیسه‌ی عالی مهرگان  امروز 26 مرداد/ اسد در افتتاحیه این نمایشگاه درباره‌ی اهداف و انگیزه‌ی برگزاری این نمایشگاه صحبت نموده گفت: " صنایع آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی از مؤلفه‌های  تأثیرگذار در برنامه‌ریزی آموزشی و درسی مکاتب و موسسه‌های تعلیمی بوده که نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری دارد.  
 

وی استفاده از صنایع آموزشی نظیر مواد و ابزارآلات آزمایشگاهی، منابع کمک آموزشی مانند کتاب‌های آموزشی، چارت‌های آموزشی دروس، مدل‌های آموزشی موضوعات و مفاهیم درسی که بیانگر ارائه تصاویر و اطلاعات مختلف در مورد موضوع مورد نظر است را یک نیاز مبرم و ضروری برای تمام مکاتب دانسته گفت: وسایل آزمایشگاهی نظیر تجهیزات آموزشی کمیا، بیولوژی، فیزیک، ریاضیات که هر کدام تجربه منحصر به فرد هستند و می‌توانند مفاهیم علوم را ساده نموده و به شکل محسوس و عینی در اختیار دید و فهم شاگردان قرار دهند.
حیدری یادآور شد که بسیاری از مفاهیم درسی به دلیل اینکه به عینیت برسند و قابل لمس و محسوس برای دانش‌آموزان باشند نیاز است که همواره آنها با ماکت، مواد و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی آن سر کار داشته و به صورت عینی از آن استفاده نمایند تا مفاهیم به شکل کاملاً تجربی در ذهن‌شان شکل بگیرد به عبارت دیگر یادگیری از حالت تئوری به حالت تجربی تبدیل گردد.

این کارشناس مدیریت آموزشی با ذکر مثالی بیان داشت که دانش‌آموز در تئوری با گلبول‌های خون در دروس زیست‌شناسی و علوم آشنا می‌شوند ولی اگر قرار باشد به اندازه، نوع و کیفیت آن پی‌ببریم، ما ناگزیر به استفاده از دستگاهی به نام میکروسکوب‌ هستیم که با استفاده از آن این امر خیلی ساده شده و عینیت می‌یابد. از آنجایی که بسیاری از مفاهیم و موضوعات دروس ریاضیات، کیمیا، فیزیک، زیست‌شناسی مفاهیم کاربردی هستند و یادگیری آنها مستلزم این است که باید تجربه صورت بگیرد و تجربه هم بدون داشتن تجهیزات و آزمایشگاه نمی‌تواند انجام شود، بر آن شدیم که این مواد و تجهیزات آموزشی را تهیه نموده و از آنها در برنامه‌ریزی آموزشی و درسی استفاده نماییم.

مدیر لیسه‌ی عالی مهرگان می‌گوید از آن جایی که لیسه عالی مهرگان غیر انتفاعی است و هدف و کارکرد آن حمایت از استعدادهای درخشان می‌باشد بر همین اساس ما روی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی بیشتر تأکید داریم و مخصوصاً روی فرایند یاددهی و یادگیری که این امر ضرورت استفاده از تجهیزات و صنایع آموزشی را در کنار محتوای درسی و تکنولوژی آموزشی دو چندان می‌کند.

گفتنی است در این نمایشگاه بیش از 2000 قطعه و وسایل آموزشی و آزمایشگاهی شامل چارت‌های آموزشی دروس بیولوژی، جغرافیا، مجموعه جامع علوم دوره متوسطه، مجموعه‌های آموزشی بیولوژی دوره متوسطه، مجموعه‌های آموزشی فیزیک دوره متوسطه و لیسه، مجموعه‌های شیمی(کیمیا) دوره متوسطه و لیسه، مجموعه آموزشی علوم اجتماعی و جغرافیایی، مجموعه آموزشی ریاضیات دوره ابتدایی و متوسطه، مجموعه آموزشی دوره پیش دبستانی و ... به نمایش گذاشته شده است.

قابل یادآوری است که این نمایشگاه از 26 اسد تا 7 سنبله دایر بوده و بازدید برای عموم همکاران آموزشی، مدیران، دانش‌آموزان و اولیا آنها آزاد است.



 


گزارش از حسین احسانی
منبع: جمهوری سکوت