در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۲ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

پاسخ استاد محمد کریم خلیلی به پیام تهدیدانۀ گلبدین حکمتیار رهبر حزب به اصطلاح اسلامی افغانستان



"تهديد به خشونت و نسل کشی، نه تنها اراده مردم را متزلزل نمی سازد؛ بلکه به مثابه بزرگترين عامل و محرک وحدت و هماهنگی آنان عمل خواهد کرد. زمان تغيير کرده است و مردم اين تغيير را درک می کنند."...


 حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهوری، حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را متهم به شعله ورد کردن شعله های جنگ در افغانستان کرده است.
این حزب در اعلامیه ای که امروز به رسانه ها فرستاده گفته است: "چهره هايی که به دوام خونريزی اصرار مي کنند، ديگر در اين سرزمين خريداری ندارند."
منظور از چهره ها در اعلامیه، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان خوانده شده است.
این اعلامیه در واکنش به پیام عیدی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به مناسبت عید سعید فطر صادر شده است.


حزب اسلامی در آستانه عید فطر، در پیامی گفته بود که خارجی ها به حمایت از اقلیت ها، افغانستان را تجزیه می کنند و شرایط را برای دوام جنگ در افغانستان فراهم می کند.
این حزب مشخصا از هزاره ها و شیعه های افغانستان نام برده است که به باور گلبدین حکمتیار، این اقلیت مردمی اند که بر ولایات مرکزی افغانستان مدیریت می کنند.
در پیام گلبدین حکمتیار آمده است: "اکنون بامیان و دایکندی مانند بلخ حیثیت‌ ایالت‌های مستقل را دارند."
او، کاخ ریاست جمهوری افغانستان را متهم کرده که زیر فشار دالر دولت ایران و برنامه‌های آمریکا دایکندی را ولایت ساخته و اختیار تمام نهادهای ملکی و نظامی ولایات مرکزی را به هزاره‌ها و شیعه‌ها بسپارد.
حزب وحدت اما با تاکید بر این نکته که مردم هزاره در گذشته قربانی تبعیض دولت های وقت قرار گرفته اند؛ گفته است : "حتي اگر قرار شود امتيازات فصل جديد، با ترازوی "قوميت" وزن گردد نيز، برخي از اقوام افغانستان که در گذشته قربانی تبعيض بوده اند، از جمله هزاره ها در اين نظام نيز تا هنوز، به همه حقوق و امتيازات شان بر اساس معيار عدالت و برابری دست نيافته اند."
چالش اراضی
گلبدین حکمتیار در پیام خود، به اختلافات ارضی اشاره کرده که میان کوچی‌ها و شماری از هزاره‌ها در ولایت وردک بروز کرده است.
او این روند را دادن سهم بزرگ به اقلیت ها خوانده ه است و به هزاره‌ها هشدار داده است که "آنروز فرا خواهد رسید که مردم مظلوم افغانستان برای احقاق حقوق غصب شده شان کمر ببندند و در آن زمان در هیچ گوشه کشور پناه‌گاهی برای خود نخواهند یافت."
حزب وحدت اسلامی افغانستان اما در اعلامیه منتشر شده گفته است: "تهديد به خشونت و نسل کشی، نه تنها اراده مردم را متزلزل نمی سازد؛ بلکه به مثابه بزرگترين عامل و محرک وحدت و هماهنگی آنان عمل خواهد کرد. زمان تغيير کرده است و مردم اين تغيير را درک می کنند."
تاریخ بر نمی گردد
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان یکی از تندروترین رهبران سیاسی در افغانستان است که با نظام های حاکم مشکل داشته است.
او، از آغاز فعالیت سیاسی‌اش در سال ۱۹۷۲ تاکنون کماکان با تمامی دولت‌های مرکزی افغانستان مخالفت کرده و علیه آن جنگیده است.
در حال حاضر، حزب اسلامی شاخه حکمتیار، از مخالفان مسلح دولت به حساب می آید که در بخش هایی افغانستان در برابر  دولت و نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان می جنگند.
با این حال، حزب وحدت اسلامی افغانستان در اعلامیه منشتر شده، گفته است: "تاريخ به هيچ صورت بر نمي گردد و اين درسي است که تا کنون خود تاريخ، بر همه جباران خون آشام تحميل کرده است."
این حزب با محکوم کردن محتوای پیام حزب اسلامی، تاکید کرده است که وحدت ملي را در افغانستان يک اصل مي داند.
گزارش ها حاکیست که کریم خلیلی رهبر حزب اسلامی با شاخه انشعاب شده حزب اسلامی به رهبری ارغندیوال روی حمایت از یک نامزد مشخص در انتخابات ریاست جمهوری به توافق رسیده اند.
به دلیل مخالفت های گلبدین حکمتیار با دولت های بر سر قدرت در افغانستان، شماری اعضای این حزب در سال‌های اخیر انشعاب کردند و شاخه جدید از حزب اسلامی را به ثبت رساندند.
منبع: خبرگزاری بخدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر