در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ آذر ۱۳, دوشنبه

تاثیر ستارگان بر زندگی هزاره ها

(قوس قد بارو – دلو برف- حمل برف و بارو – ثور‌ شب‌ بارو روز خیالو- خر ره کنو پالو- بورو خانه سیالو) ترانه است که پیر مردان هزاره به تکرار می گویند. این ترانه نشان از تاریخ برف باری، باد و باران شدید در هزارستان دارد که بر اساس‌ محاسبه‌ بزرگان‌ منطقه‌ انجام می گیرد...

توغل
توغل در حساب نجومی هزارگی زمانی اتفاق می افتد که دو ستاره (جره) شوند، یعنی به هم برسند. به طور نمونه وقتی ستاره میچید (پروین) با ماه قرین شود، توغل اتفاق می افتد. توغل همواره با گرما و سرمای شدید یا بارندگی همراست که هزاره ها به آن (پیچیش) می گویند. توغل در یک ماه یکبار اتفاق می افتد و بیشتر در اول، وسط و آخر ماه واقع می شود.
قمر در عقرب
قمردرعقرب زمانی اتفاق می افتد که ستاره عقرب (گژدم) با ماه قرین شود. قمردرعقرب همواره با گرما و سرمای شدید یا بارندگی همراست که هزاره ها به آن (پیچیش) می گویند. قمردرعقرب در یک ماه یکبار اتفاق می افتد و بیشتر در وسط و ۲۴ ماه اتفاق می افتد.
خاصیت برخی از ستارگان
ستاره گوخور(گاوخور) 

ستاره گوخور(گاوخور) که روزگاری باعث مرگ و میرگاوان در هزارستان شده بود به این نام خوانده شده است. وقتی این ستاره بر آید باید گاوان را در شب یا روز اول برون آمدن آن، خانه کرد و از چشم ستاره دور داشت. این ستاره مانند ماه تاثیر عجیبی بر زمین دارد. همان طور که ماه بر جزر و مد دریا تاثیر دارد، برآمدن این ستاره برگرما و سرما و همین طور باد و باران تاثیر بسزای دارد. بر آمدن این ستاره همواره با (پیچیش) همراست.
ستاره میچید(پروین)
این ستاره ها معمولا در ماه سرطان در آسمان ظاهر می شوند. پدیدار شدن این ستاره ها همواره با پیچیش و سرما و گرما همراست.گرمای زیاد در فصل بر آمدن میچید، باعث خشک شدن گیاهان می شود. مردم پیش از بر آمدن میچید با رنگ گیاه (ال لنگ) پشت گاوان و رمه را رنگ می کنند تا از تاثیر منفی میچید در امان باشند.
(قوس قد بارو – دلو برف- حمل برف و بارو – ثور‌ شب‌ بارو روز خیالو- خر ره کنو پالو- بورو خانه سیالو) ترانه است که پیر مردان هزاره به تکرار می گویند. این ترانه نشان از تاریخ برف باری، باد و باران شدید در هزارستان دارد که بر اساس‌ محاسبه‌ بزرگان‌ منطقه‌ انجام می گیرد.
همین طور چهل ‌روز پس‌ از بهار به‌ نام‌ «چهلم‌ بهار» مراسمی در هزارستان بوده که امروزه‌ برافتاده است. هزاره ها در شب‌ آغاز زمستان‌ (یلدا) را شب‌ چله‌ زمستانی می گویند.
درباره‌ ورود خورشید به‌ بعضی‌ از صورت های‌ فلکی‌ منطقه‌البروج‌ نیز، بجز عقاید و آرای‌ احکام‌ نجومی‌، عقایدخاصی در هزارستان‌ وجود دارد. به‌ باور مردم‌ هزاره‌، تعداد عقرب های‌ که (قمر در عقرب) می شود؛ هنگامی‌ است که‌ خورشید وارد برج‌ عقرب‌ می‌شود.
در تقویم هزارگی بروج فلکی (برج‌های دوازده‌گانه) است که بر اساس (دایره مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید در آسمان) بناشده است. و هر قسمت یک برج فلکی نامیده می‌شود. از سویی از آن رو که هر برج فلکی نماینده حرکت یکماه خورشید بر نوار دایرة‌البروج است. ترجیحا به برج به معنی ماه بعنوان یک دوازدهم سال نیز اطلاق می شود.
نویسنده: داکتر حفیظ الله شریعتی سحر
منبع: شبکۀ سراسری هزاره ها

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر