در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ تیر ۱۲, دوشنبه

بامیان باوجود آب فراوان از نبود آب صحی رنج می برد



باشندگان قریجات زرگران، سرخ قول، پیتاب لغمان و سایرقریجات به صورت دوامدار طی سال های گذشته جهت رفع نیازشان از دریا استفاده می کنند، باوجود آنکه آب آن برای آشامیدن اصلاًَ صحی نیست...







ولایت بامیان با توجه به وضعیت محیطی و جغرافیایی، اساساً دارای منابع سرشار آبی است؛ از دره ها و کوه پایه های این ولایت آب فراوان جاری است. باوجود آن اهالی آن به کمبودی آب صحی روبرو هستند.
از قلت آب در ولایت بامیان نمی توان سخن گفت. اگر از آب این منطقه به صورت درست در آبیاری زراعت و کشاورزی و تهیه آب صحی استفاده شود، در این صورت نه تنها این ولایت، بلکه حتی بیشتر نواحی همجوار آن نیز از نعمت آب بهره مند خواهد شد.
با این وصف بسیار از باشندگان این ولایت با مشکلات جدی کمبود آب صحی آشامیدنی دست به گریبان اند. قریه ها و قشلاق های زیادی اند که باشندگان آنها فاصله های طولانی را با مرکب طی می کنند تا آب صحی مورد ضرورت شان را تهیه کنند.
علاوه بر آن باشندگان مناطق نسبتاً دور دست، قرای مرکز و خود شهربامیان نیز با این مشکل رو برهستند. در سال های قبل بازاریان توسط نل که از بالای تپه ی چونی کشیده شده است، مشکلات شان را از این ناحیه تاحدی حل می کردند؛ اما مدت ها است که نل مذکور تخریب شده و در روز فقط یک ساعت آب رسانی صورت می گیرد. هیچ اداره رسمی هم جهت ترمیم آن اقدام نکرده است.
دکانداران شهر می گویند که از این بابت با مشکلات فروان دست به گریبان اند. یک تن از قصابان شهربامیان به رادیو صدای آلمان گفت: "آب دریا قابل استفاده نیست و چاه های که هم که حفرشده بود، کاملاً خشکیده است."
باشندگان قریجات زرگران، سرخ قول، پیتاب لغمان و سایرقریجات به صورت دوامدار طی سال های گذشته جهت رفع نیازشان از دریا استفاده می کنند، باوجود آنکه آب آن برای آشامیدن اصلاًَ صحی نیست.
شهریان بامیان از مقامات حکومتی تقاضا دارند که برای رفع این مشکل هرچه زود تر اقدام نمایند. ازطرف هم بسیاری از آنان هم برای رسیدگی به مشکلاتی که دارند، چندان باورمند نیستند و می گویند که آنها بارها برای رسیدگی به مشکلات شان از دولت خواهان همکاری شده اند که تاکنون توجه صورت نگرفته است.
گفته می شود، طی ده سال اخیر ازطرف موسسات کمک کننده در مرکز و ولسوالی های این ولایت برای رفع مشکل مردم چاه های آب آشامیدنی زیاد حفر شده، اما متاسفانه بدلیل استفاده ی بد و کیفیت پایین چاه های یاد شده، به زود ترین فرصت تعداد زیاد از چاه های آب آشامیدنی تخریب شده اند و دیگر قابل اسفاده نیستند.
جاوید، بامیان
ویراستار:مبلغ
صدای آلمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر