در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ تیر ۱۲, دوشنبه

عمل انسانی و اسلامی دیگر از دولت ایران در مقابل مهاجرین


منع فروش مواد غذایی و ارائه خدمات به اتباع بیگانه غیر مجاز در استان فارس...

شماری از رسانه های ایران از طرح جدید "ممنوعیت ارائه خدمات و مواد غذایی به اتباع بیگانه غیر مجاز" در استان فارس خبر داده اند.
خبرگزاری ایرنا، به نقل از غلامرضا غلامی مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی نوشته است: دلیل این اقدام جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار توسط اتباع غیر مجاز است که هنگام ورود به ایران مراحل قرنطینه را طی نکرده اند.
آقای غلامی همچنین گفته است که کارفرمایان و صاحبان حرفه‌ها و مشاغل در استان فارس، برای دور ماندن از عواقب این طرح کافی است قبل از ارائه خدمات به اتباع بیگانه، از هویت آنها با مشاهده کارت هویت و مجوز اقامت قانونی، اطمینان حاصل کنند.
روزنامه "عصرمردم" که نخستین رسانه ای بود که این خبر را منتشر کرد، به نقل از آقای غلامی نوشته است که نانوایی ها، سوپرمارکت ها و مراکزی که مواد غذایی می فروشند، در صورت عدم رعایت این طرح، پلمپ و جریمه خواهند شد.
به نوشته روزنامه عصر مردم، این ممنوعیت شامل اتوبوس ها و اماکن عمومی نیز می شود. این روزنامه از قول مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی نوشته است که هریک از شهروندان ایرانی برای اینکه مطمئن شوند اتباع غیر مجاز در میان آنها نیست، می توانند در اماکن عمومی، صف نانوایی ها، اتوبوسها و دیگر وسایط نقلیه، مشخصات هویتی اتباع بیگانه را مطالبه و رویت کنند و اتباع بیگانه نیز ملزم به همراه داشتن کارت و مجوز اقامت قانونی خود هستند.
دوتن از شهروندان افغان که در شیراز زندگی می کنند، در تماس با بی بی سی گفتند آنها نیز چنین خبری را در روزنامه دیده اند و از تلویزیون محلی نیز شنیده اند، اما عملا شاهد اجرای این طرح نبوده اند.
این شهروندان افغان که خواستند هویت شان پوشیده بماند گفتند، پیش از این نیز چنین مواردی از سوی مقامات اعلام شده اما در عمل به اجرا گذاشته نشده است.

ماجرای'تجاوز' در یزد

به نظر می رسد اخیرا فشارها بر افغانهای مهاجر در ایران افزایش یافته است.
روز سیزدهم فرودین ماه پلیس اصفهان اعلام کرد که افغانها حق ورود به یک پارک تفریحی موسوم به صفه را ندارند.
به دنیال آن اقامت افغانها در استان مازنداران غیر قانونی اعلام شد و حتی افغانهای که مجوز قانونی داشتند نیز مجبور به ترک این استان شدند.
هفته گذشته، جسد یک دختر ۱۸ ساله ایرانی که به نوشته رسانه ها "مورد تجاوز قرار گرفته بود"، از چاهی در اطراف شهر یزد کشف شد.
به نوشته روزنامه دولتی ایران، متهم این حادثه، یک فرد افغان بوده است.
پس از انتشار خبر کشف این جسد، تعدادی از شهروندان ایرانی در شهر یزد، با حمله به محل سکونت افغان‌ها، در محله "کشتارگاه" این شهر، عده ای از افغان ها را لت و کوب (ضرب و جرح) کردند و خانه های آنها را آتش زدند.
انتشار این خبر واکنش هایی را به دنبال داشت و سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خواهان بازداشت کسانی شد که در ضرب و جرح افغانها و آتش زدن خانه‌های آنان در یزد دست داشتند.

گزارش سازمان عدالت برای ایران

پیش از آن نیز یک نهاد مدافع حقوق بشر موسوم به "سازمان عدالت برای ایران" گزارشی را در مورد نقض حقوق افغانها در آن کشور، به احمد رشید گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران، تحویل داده بود.
شادی صدر مدیر سازمان عدالت برای ایران به بی بی سی فارسی گفت: در چند ماه گذشته به نظر می رسد دور تازه ای از اقدامات از سوی دولت ایران علیه مهاجران افغان انجام شده است.
خانم صدر با اشاره به ممنوع شدن ورود افغانها به پارک صفه در اصفهان و ممنوع شدن اقامت افغانها در استان مازندران گفت تمامی اقدامات اخیر نشان می دهد که دولت ایران سعی دارد مهاجران افغان را وادار به ترک این کشور کند درحالی که شرایط در افغانستان برای بازگشت آنها مناسب نیست.
مدیر سازمان عدالت برای ایران در گزارشی که به احمد شهید فرستاده، بصورت ضمنی از برخورد دولت افغانستان در قبال مهاجران این کشور در ایران نیز انتقاد کرده است، خانم صدر می گوید دولت افغانستان می داند که شرایط برای بازگشت شهروندانش مناسب نیست، اما نه تنها بطور جدی با برنامه اخراج مهاجران از ایران انتقاد نکرده بلکه به گفته شادی صدر از طریق امضای طرح بازگشت داوطلبانه به نقض حقوق شهروندانش در ایران کمک کرده است.
منبع: بی بی سی 




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر