در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

دیدار هیأت لیسه عالی معرفت از مراکز تحصیلی و ورزش عالی فنلند در روزجهانی صلح + عکس.



 آقای رویش همراه با هیات همراهش از انستيتوت آموزش عالی تربيت بدني فنلند واقع در ویرومکی بازدید کردند. در این بازدید که آقای تیمو ويرتانن بوکسور سنگين وزن و مربی اسبق تیم ملی فوتبال زنان فنلند حضور داشت، مکانها و امکانات مختلف این مجموعه آموزش ورزشي را برای هیات بازدید کننده نشان داد. در جریان دیدار یکی از نشريه های پرتیراژ فینلندی با استاد رويش و شاگران مکتب معرفت مصاحبه نمود. در این مصاحبه آقای رویش بر نقش مهم و محوری مدیای آزاد در یک جامعه سالم، آزاد و مدرن تاکید کرد و از وضعیت فعلی مدیا در افغانستان صحبت نمود. همچنين از پيشرفتهای معارف در افغانستان معلومات داد و از مشکلات اجتماعي مانند مشکل مواد مخدر و معتادان صحبت کرد. همينطور طاهره صادقي و رحمت الله ابرم از تجارب خودشان به خبرنگاران نشريۀ مذکور گفتند...

سفررسمي عزیز رویش آموزگار و فعال مدنی، همراه با دو تن از شاگردان ليسه عالي معرفت به فنلند
استاد عزیز رویش نویسنده و پژوهشگر، مدیر لیسه عالی معرفت در کابل طی يک سفر رسمي پنج روزه  بادو تن از شاگردان ليسه معرفت از فنلند ديدن نمود. در اين سفر ايشان از مراکز آموزشي، ورزشي، اماکن تاريخي چندين شهر فنلند ديدن نموده و همچنين با تعدادی از افغانهای مقيم فنلند ملاقات داشتند. 
  
 آقای رويش و دوتن از شاگردان مکتب معرفت، پروگرام سفر خود را با شرکت در کانسرت هنرمندان مشهور موسيقي فنلند که به تاريخ 20 سپتمبر 2012 در سالن تآتر ملي فنلند برگزار شد به دعوت سفير فنلند جناب دکتور پاولي ياروينپا آغاز کردند. اين کانسرت از سوی اتحاديه زنان خبرنگار فنلندی برای جمع آوری کمک مالي برای زنان افغانستان برگزار شده بود و در آن صدها تن اشتراک ورزيده بودند.
 روز 21 سپتمبر که برنامه اصلی این دیدار بود به مناسبت روز صلح سازمان ملل با عنوان ورزش عليه خشونت در ليسه عالي مکيله رينتي شهر هلسينکي طي مراسم ويژه ای برگزار شد.
برنامه با اظهارات خير مقدم به مهمانان و خوش آمديد توسط مدیر مکتب مکيله رینتي آقای ويسا ویهروا آغاز شد. سپس سفیر فنلند در افغانستان  دوکتور پاولی یروینپا برنامه را بطور رسمی افتتاح کرد و در مورد فعاليتهای صلح دوستانه و بشردوستانۀ فنلند در افغانستان سخن گفت. سپس آقای رویش در رابطه با اوضاع معارف و امنیت در افغانستان صحبت کردند و فعالیت های آموزشی مکتب معرفت را بطور مستند به اطلاع مهمانان و صدها شاگرد ليسه مکي رينتي که در مراسم حاضر بودند به زبان انگليسي رساند. بعد از آن دو تن از شاگردان مکتب معرفت هر يک طاهره صادقي و رحمت الله ابرم از روند تحصیل و دست اورد های تحصیلی سخن گفتند و تجارب آموزشي خود را از مکتب معرفت به سمع حاضران رساندند و به سوالات  معلمين و متعلمين حاضر در سالن مکتب پاسخ دادند. در ادامه  آقای حامد شفایی  عضو شورای اجرايي کانون افغانستاني های فنلند و سر مربي انجمن ورزش ووشو- کونگفوی فنلند تحت عنوان ورزش پیام آور صلح و دوستی با دو تن از شاگردن ارشد خود نمايش ورزشي را به اجرا گذاشتند. همچنین طاهره صادقی دانش اموز ليسه معرفت چند فرم از سبک ورزشي تکواندو را اجرا نمود. نمايشات ورزشي با استقبال گرم حاضران در مراسم قرار گرفتند.
  
در اين مراسم علاوه بر سفير فنلند آقای يروينپا، تعداد زيادی از شخصيتها و مقامات فرهنگي، ورزشي و هنری فنلند و نيز اعضای شورای اجرائيه کانون افغانستانيهای فنلند و آقای تيمو ويرتانن فعال حقوق بشر و چهره مشهور ورزشي فنلند حضور داشتند.
در ادامه مراسم پس از صرف غذا، آقای رویش و شا گردان  ليسه معرفت به همرای مدير و معاون و معلمين ليسه مکيله رينتي از صنف ها مکتب ديدن نمودند و با سیستم اموزشي فنلند و ليسۀ مذکور آشنا شدند. در جريان اين ديدار شبکه سراسری تلويزيون فنلند "ام تي وی 3"  با استاد رويش و شاگردان مکتب معرفت مصاحبه نمودند و گزارش آن در اخبار ساعت 7 شب آن تلويزيون در همان روز پخش شد. همچنین به مناسبت روز جهانی صلح وسفرهیأت لیسه عالی معرفت، نمایشگاه عکس وهنر دستی افغاني،  توسط  آقای نصرالله پیک مسوول کانون افغانستانيهای فنلند با عکس های از افغانستان و فنلند در جايگاه نمایشگاه مکتب به مدت دوهفته به نمایش گذاشته شد.
روز شنبه بیست جهارم سپتمبر،
 آقای رویش همراه با هیات همراهش از انستيتوت آموزش عالی تربيت بدني فنلند واقع در ویرومکی بازدید کردند. در این بازدید که آقای تیمو ويرتانن بوکسور سنگين وزن و مربی اسبق تیم ملی فوتبال زنان فنلند حضور داشت، مکانها و امکانات مختلف این مجموعه آموزش ورزشي را برای هیات بازدید کننده نشان داد. در جریان دیدار یکی از نشريه های پرتیراژ فینلندی با استاد رويش و شاگران مکتب معرفت مصاحبه نمود. در این مصاحبه آقای رویش بر نقش مهم و محوری مدیای آزاد در یک جامعه سالم، آزاد و مدرن تاکید کرد و از وضعیت فعلی مدیا در افغانستان صحبت نمود. همچنين از پيشرفتهای معارف در افغانستان معلومات داد و از مشکلات اجتماعي مانند مشکل مواد مخدر و معتادان صحبت کرد. همينطور طاهره صادقي و رحمت الله ابرم از تجارب خودشان به خبرنگاران نشريۀ مذکور گفتند.
در این بازدید هیات بازدید کننده دانش آموزان معرفت با اهدای گل به تندیس ورزشکار نامدار فینلندی ادای احترام کردند و بدینوسیله ازاهداف و نقش ورزش در ساختن جامعه ای سالم وآزاد و مدرن حمایت نمودند. متقابلا" آقای تیمو ویرتانن با اهدای دو مدال مبارزه با خشونت ودفاع از صلح را  به دانش آموزان معرفت اقای ابرم وخانم  صادقی اهداء نمود.
 روز یکشنبه 23 سپتمبر،
 به دعوت کا نون افغانستانی های فنلند، آقای رويش و شاگردان مکتب معرفت با دهها تن از افغانهای مقيم فنلند در سالن کتابخانۀ شرق هلسينکي ديدار و تبادل نظر نمودند. بعد از پذیرای مختصر چای و کلوچه از مهمانان، آقای شفایی مجری برنامه ضمن توضیح اهداف سفر آقای رویش و شاگردان ليسه معرفت حضور حاضرين در مجلس را خير مقدم گفت. همچنین آقای تیمو ورزشکار مشهور فنلندی نیز با سخنان کوتاهی برنامه سفرهئیت لیسه عالی معرفت را به فنلند، واهداف انسانی وفرهنگی آنرا صمیمانه به حاضرين مجلس در میان گذاشت.
درپروگرام، ابتدا رحمت الله ابرم و سپس طاهره صادقي و بعد آقای رويش به ترتيب ايراد سخن کردند. آقای ابرام شاگرد ليسه معرفت طی صحبتی کوتاهش از ملاقات افغانهای مقیم فینلند ابراز خرسندی نمود و در رابطه با آموزش و کارکرد مکتب معرفت معلومات داد. سپس خانم طاهره صادقی طی صحبت بسیار پر احساس خود به ازرشهای مدني، آموزشي، حقوق زن، مشکلات زنان و دختران و پيشرفتها و چالشهای آن صحبت کرد و مورد استقبال گرم حاضرين قرار گرفت.
طاهره صادقي  در ابتدا بعنوان یک زن ابراز خرسندی کرد که در فضای کنونی بستر جامعه افغاني چنان مساعد شده است که به زنان هم اجازه حضور در صحنه داده میشود وسخنان این قشر جامعه از زبان خودشان شنیده میشود. وی همچنین با یادآوری خاطرات تلخ گذشته و ستم ها و ناروایی های که در گذشته بر زنان رفته است آنها را آسیب پذیر ترین قشر در افغانستان بیان کرد. وی پشتیبانی از ارزشهایی مانند صلح، دمکراسی، آزادی بیان، حقوق شهروندی، برابری را تنها راه گریز از بازگشت به دوران سیاه و تاریک گذشته دانست.
سخنان پرارزش خانم صادقی باعث شد که حاضرین چندین بار برای این  دانش آموز سخن سرای معرفت کف بزنند و بدینوسیله ابرازاحساسات کنند.
سپس استادعزیز رویش سخنراني نمود و حاضران را در جريان اوضاع جاری افغانستان  باتوجه به پيشنه ای تاريخي و ريشه ها و عوامل بحرانها و چالشها و مشکلات موجود و نيز مسايل آينده افغانستان بعد از سال 2014 بطور مفصل ايراد سخن نمود. همچنين آقای رويش از مکتب معرفت، چگونگي تاسيس و فعاليتها و پيشرفتها و دست آوردهای آن به حاضران معلومات داد. سپس آقای رويش به سئوالهای شرکت کنندگان پاسخ داد. قابل ذکر است که فلم سخنراني آقای رويش بطور کامل بزودی نشر ميگردد.
روز دوشنبه 24 سپتمبر،
هیات معرفت روز دوشنبه از شهر فرهنگی و تحصیلی یواسکوله دیدن کرد. آقای رویش همراه با مسوولین کانون،  با رییس سازمان جوانان "اورتی" اقای یوکا روتسه لاينن ملاقات وصحبت داشتند و در زمینه آموزش و پرورش جوانان تبادل نظر کردند. پيش از ظهر روز سه شنبه  در برگشت ازشهر یوسکوله، مناظر و طبیعت رنگارنگ خزان فنلند چشم ها را نوازش میداد و مورد توجه مهمانان قرار گرفت. آقای رویش و همراهان شان  شام روز سه شنبه مورخ 25/9/2012 در پایان سفر فرهنگی خود از فنلند به ميدان هوای بين المللي هلسينکي- وانتا رفته و از سوی  تیمو ورتانین و مسوول کانون افغانستانی های فنلند آقای پيک بدرقه شده و هلسينکي را به مقصد کابل ترک گفتند.
 گزارش: مدیریت سایت کانون
عکاس: ب . پیک ، ع. محمدی
  
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: کانون افغانستانیهای فنلند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر