در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

کاریکاتورهای جلالی در برنامه نیستان آکادمی هنر

در این برنامه که عصر چهارشنبه پنجم میزان 1391 در محل آکادمی هنر راه اندازی شد ضمن اجرای موسیقی توسط هنرمندان جوان کشور زبیح الله حسینی و محمد خیراللهی، فیلم لالا هندو ساخته‌ی فیلمساز پیش کسوت کشور حسن ناظری به نمایش درآمد...

نمایشگاه آثار کاریکاتور نادر جلالی در چهارمین برنامه نیستان از سری همایش های هنری آکادمی هنر و علوم سینمایی افغانستان گشایش یافت.
به گزارش روابط عمومی آکادمی هنر، چهارمین برنامه‌ی نیستان از سلسله همایش های هنری آکادمی هنر به گزیده‌ی ده سال آثار کاریکاتور نادر جلالی و نمایش فیلم «لالا هندو» ساخته‌ی حسن ناظری اختصاص داشت.
در این برنامه که عصر چهارشنبه پنجم میزان 1391 در محل آکادمی هنر راه اندازی شد ضمن اجرای موسیقی توسط هنرمندان جوان کشور زبیح الله حسینی و محمد خیراللهی، فیلم لالا هندو ساخته‌ی فیلمساز پیش کسوت کشور  حسن ناظری به نمایش درآمد.
 محمد جواد برهانی استاد دانشگاه در رابطه با جامعه شناسی هنر سخنرانی نمود و در خصوص مکتب های جامعه شناسی هنر آمریکایی، جامعه شناسی هنر آلمانی، جامعه شناسی هنر مارکسیستی و جامعه شناسی هنر فمنیستی سخن گفتند و دیدگاههای نظریه پردازان این مکتب ها را در مورد جامعه شناشی هنر بیان نمودند.
 ایشان درادامه‌ی سخنانش به جامعه شناسی هنر در افغانستان پرداخته و اظهار داشتند که هنر هر مکتب و جامعه در یک زمینه و بستر اجتماعی به وجود می آید و متاثرازبستر و زمینه های موجود است.
 هنر افغانستان نیز با توجه به بسترها و زمینه های خاص جامعه ما ، با هنر جوامع دیگر متفاوتست. هنر جامعه‌ی افغانستان بیشتر یک نوع تراژدی و غم را بیان می کند و تابع رویدادهای تاریخی است.
درپایان،کاوه آیریک حسنی فیلمساز و منتقد برنامه به نقد فیلم «لالا هندو» پرداخت. لالا هندو فیلم مستند بلندی است که توسط حسن ناظری ساخته شده و بیشتر لوکیشن های آن در افغانستان و هندوستان تصویربرداری شده است.
حسنی در جلسه‌ی نقد فیلم «لالا هندو» گفت: این فیلم بیشتر به معرفی آیین هندوئیزم پرداخته و به نوعی تلاش کرده در جاهایی از فیلم، وجهی اشتراک بین اسلام و هندوئیزم پیدا کند در حالیکه وجهی اشتراک بین ادیان همیشه وجود دارد و نیاز نیست فیلمساز پنج سال دنبال آن بگردد.
حسنی در ادامه گفت: من به عنوان مخاطب دوست داشتم فیلم «لالا هندو» ما را به دل تاریخ ببرد و با پرداختن به زندگی شخصی، اجتماعی و فرهنگی هندوها و تعاملات آن ها با سایر افغان ها ذهن مخاطب را درگیر کند.
این منتقد فیلم همچنین یادآور شد که بسیاری از آثار تاریخی که در افغانستان پیدا شده به هندوئیزم ربط دارد که اگر فیلمساز به این بخش توجه می کرد این فیلم مقبولیت عمومی و جذابیت بیشتر پیدا می نمود.
نادر جلالی که آثار کاریکاتورش در این برنامه به نمایش گذاشته شده بود به طور خلاصه به معرفی فعالیت های ده ساله اش پرداخت و حسن ناظری کارگردان فیلم «لالا هندو» به سوالهای حاضرین پاسخ گفت.
در این برنامه که ماهی یک بار از سوی آکادمی هنر و علوم سینمایی با همکاری بنیاد مهرگان عمران،‌ موسسه تحصیلات عالی کاتب و مرکز تعاون افغانستان، در محل آکادمی هنر برگزار می شود تاکنون نمایشگاه های نقاشی مدرن امین علیزاده،‌ عکس های مانی مشکین قلم و آثار خوشنویسی استاد سلمانعلی ارزگانی در چند ماه گذشته گشایش یافته  و فیلم های «عبور از غبار» علی محمدی کیان، «چمن گل» امان جهانگیری، و «الفبای کولی» بصیر سیرت به نمایش در آمده وتوسط منتقدان برنامه مورد نقد و بررسی  قرار گرفته است.
عکس : روابط عمومی آکادمی هنر
 منبع: غرجستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر