در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ مهر ۲۳, یکشنبه

گزارش سفر استاد محمد کریم خلیلی به ولایت بامیان (گزارش نوشتاری و ویدیویی)



به اساس گزارش دفترمطبوعاتي رياست جمهوري، معاون رييس جمهور همراه با وزراي زراعت، آبياري و مالداري، ترانسپورت و هوانودري ملکي، فوايد عامه، تحصيلات عالي، صحت عامه، احيأ و انکشاف دهات و امور شهر سازي، رؤساي شرکت برشنا و اداره ملي حفاظت محيط زيست، معنيان وزارت هاي دفاع، داخله و شهرسازي،عبدالرحمان شهيداني يک تن از وکلاي باميان در ولسي جرگه، مشاور امور اجتماعي معاون رييس جمهور و شماري ديگري ازمقام هاي دولتي،صبح روز چهارشبنه 19 ماه جاري وارد ولايت باميان شده و از سوي حبيبه سرابي والي و هيأت رهبري ولايت باميان، مسؤلان محلي، نمايندگان مجامع مدني، شوراهاي مردمي، نمايندگان احزاب سياسي، شوراي علمأ، شوراي مجاهدين، استادان و محصلان پوهنتون و جمع کثيري از مردم و متنفذان آن ولايت مورد استقبال گرم قرار گرفتند...

استاد خليلي معاون رييس جمهور در رأس يک هيأت عالي رتبه دولتي به ولايت باميان سفر نموده و به تعداد هفت پروژه زيربنايي و انکشافي را افتتاح و هفت و پروژه ديگر انکشافي را به بهره برداري سپرد. وي همچنين با جمع کثيري از مردم ولايت باميان در مناطق مختلف ديدار و گفتگو نمود.
به اساس گزارش دفترمطبوعاتي رياست جمهوري، معاون رييس جمهور همراه با وزراي زراعت، آبياري و مالداري، ترانسپورت و هوانودري ملکي، فوايد عامه، تحصيلات عالي، صحت عامه، احيأ و انکشاف دهات و امور شهر سازي، رؤساي شرکت برشنا و اداره ملي حفاظت محيط زيست، معنيان وزارت هاي دفاع، داخله و شهرسازي،عبدالرحمان شهيداني يک تن از وکلاي باميان در ولسي جرگه، مشاور امور اجتماعي معاون رييس جمهور و شماري ديگري ازمقام هاي دولتي،صبح روز چهارشبنه 19 ماه جاري وارد ولايت باميان شده و از سوي حبيبه سرابي والي و هيأت رهبري ولايت باميان، مسؤلان محلي، نمايندگان مجامع مدني، شوراهاي مردمي، نمايندگان احزاب سياسي، شوراي علمأ، شوراي مجاهدين، استادان و محصلان پوهنتون و جمع کثيري از مردم و متنفذان آن ولايت مورد استقبال گرم قرار گرفتند.
معاون رييس جمهور و هيأت همراه وي نخست به دفتر والي ولايت باميان رفته و درجلسه هيأت رهبري و شوراي ولايتي آن ولايت شرکت نمودند. هيأت دراين جلسه گزارش هاي کاري و پيشنهادهاي رهبري و شوراي ولايتي باميان را استماع نمود.
هيأت سپس جهت اداي احترام به شهداي دوران جهاد ومقاومت به گلزار شهداي ولايت باميان رفته و معاون رييس جمهور بالاي آرامگاه شهيد جواد ضحاک، رييس پشين شوراي ولايتي باميان و همچنين درپاي منار گلزار شهداء، اکليل گل گذاشته و به روح آنان اتحاف دعا نمودند.
همچنين معاون رييس جمهور و هيأت همراه وي ازطرف مردم شريف ولايت باميان در مرکز باميان و مناطق شهيدان، شيبرتو، بند امير، نَيَک مرکز ولسوالي يکاولنگ و منطقه زارين آن ولسوالي مورد استقبال گرم و توصيف ناپذير قرارگرفتند.
استاد خليلي معاون رييس جمهور در طول اقامت چهار روزه خود در ولايت باميان، در جمع کثيري از مردم آن ولايت در پوهنتون و مرکز ولايت، منطقه شيبرتو، مرکز ولسوالي يکاولنگ و منطقه زارين آن ولسوالي سخنراني نموده و در مورد اوضاع جاري کشور، تحولات سياسي، آينده افغانستان پس از سال 2014 به تفصيل صحبت نموده و باشندگان مناطق مختلف آن ولايت را در جريان برنامه هاي کاري دولت قرارداد.
معاون رييس جمهور از فداکاري¬ها و زحمات مردم ولايت باميان و مناطق مرکزي در دوران جهاد و مقاومت به نيکي ياد نموده و مقاومت باميان را يک رکن اساسي مقاومت مردم افغانستان عليه تروريزم و دهشت افگني عنوان کرد.
وي همچنين درسخنراني هايش تصريح نمود که پروژه هاي مهم زير بنايي مانند احداث شاهراه هاي شمال به جنوب و شرق به غرب که هردو مسير از مناطق مرکزي افغانستان مي گذرد، اين مناطق را به چهار راه تجاري تبديل خواهد کرد. همچنين استخراج معدن آهن حاجيگگ و سياه دَره يکاولنگ و اعماري ميدان هاي هوايي مرکز باميان و ميدان هواي بين المللي شيبَرتو نقش مهمي را درجهت توسعه اقتصادي کشور درپي خواهد داشت.
استاد خليلي معاون رييس جمهور ، هيأت همراه، رهبري ولايت و اعضاي شوراي ولايتي باميان درحالي که داوود علي نجفي وزير ترانسپورت و هوانوردي ملکي نيز حضور داشت، کار احداث ميدان هوايي مرکز باميان و ميدان هوايي بين المللي شيبرتو را افتتاح نمودند.
به گفته وزير ترانسپورت، ميدان هوايي مرکز باميان، به هزينه 15 مليون دالر امريکاي به کمک دولت جاپان و با طول دو هزار و دوصد متر و ميدان هوايي بين المللي شيبَرتو باطول 3 هزار متر خط رَنوي و عرض دو کيلومتر،برابر با معيار هاي بين المللي تا سه سال ديگر اعمار مي گردد که نقش به سزايي را در رشد اقتصادي کشور و جذب سياحان در باميان خواهد داشت.
همچنين سرک باميان- يکاولنگ که به طول 98 کيلومتر و با هزينه 70 ميليون دالر ازکمک هاي بانک انکشافي به صورت پخته و اساسي اعمار شده است توسط معاون رييس جمهور و نجيب الله اوژن وزير فوايد عامه، والي باميان و هيأت همراه به بهره برداري سپرده شد.
ازديد هيأت، سرک ياد شده يکي از بهترين جاده هاي عمومي در سطح کشور مي باشد. روي اين لحاظ معاون رييس جمهور ضمن ديدار با مسؤلان شرکت کوريايي که عهده دار اعمار سرک متذکره بوده اند، ازآنان تقدير به عمل آورد. 
همچنين هيأت از جريان کار سرک ميدان - باميان درمنطقه شش پل ولايت باميان و همچنين جريان اعمار پلِ آنجا نيز بازديد نمودند.
هيأت متذکره فاز اول برق آفتابي در مرکز باميان را افتتاح نمود که به گفته رييس شرکت برشنا، اين پروژه با هزينه بيشتر از چهارده ميليون دالر امريکايي به کمک کشور زيلاند جديد به پيش برده مي شود و فاز نخست اين پروژه قادر است براي حدود سه هزار واحد رهايشي، تجارتي و اداري در مرکز باميان برق توليد نمايد. 
به گفته عبدالرزاق صمدي رييس شرکت برشنا، قرار است ازبودجه ياد شده پروژه ديگري که قابليت توليد 6 صد ميگاوات برق را دارد، در نقاط ديگر مرکز ولايت باميان نيز به زودي ممکن روي دست گرفته شود تا بدين ترتيب از مشکلات باشندگان آن ولايت مبني برنبود انرژي برق کاسته شود. وي همچنين گفت که اداره مربوطه برنامه هاي بزرگي را درجهت توليد انرژي برق باميان روي دست دارد که بررسي ها دراين زمينه به زودي ممکن آغاز خواهد شد.
درسفر معاون رييس جمهور و هيأت همراه وي به ولايت باميان، گدام ذخيره مواد خوراکي، فارم تحقيقاتي زراعتي واقع در دشتِ ملا غلام و تعمير اداري رياست زراعت آن ولايت نيز افتتاح و به بهره برداري سپرده شد.
به گفته محمد آصف رحيمي وزير زراعت، هزينه اين پروژه ها بالغ برحدود شصت ميليون افغاني مي گردد که از بودجه انکشافي آن وزارت تمويل شده است.
معاون رييس جمهور درحالي که وزير زراعت، آبياري و مالداري و شماري ديگري از اعضاي هيأت وي را همراهي مي کردند، از دهقانان و زارعان باميان در هنگام جمع آوري محصول کشت کچالو بازديد نموده و مردم باميان را به تغيير سيستم زراعت درآن ولايت تشويق نمودند. به گفته وزير زراعت، ولايت باميان پنجاه درصد محصولاتِ کچالو درکشور را توليد مي نمايد.
وزير زراعت همچنين به مردم ولايت باميان وعده سپرد که وي درنظر دارد سال آينده ده ها پروه ديگر را در راستاي انکشاف زراعت، توسعه باغداري، توجه به سيستم آبياري و توزيع تخم هاي اصلاح شده زراعتي درولايت باميان تطبيق نمايد.
معاون رييس جمهور و هيأت همراه وي، همراه با رهبري ولايت باميان، تعمير هاي پوهنحي تعليم و تربيه، پوهنحي زراعت و بخش اداري آن پوهنتون را افتتاح نموده و سنگ تهداب ذخيره آب پوهنتون ياد شده را نيز به زمين گذاشتند.
وزير تحصيلات عالي دراين زمينه گفت که : مجموع هزينه پروژه هاي ياد شده نزديک به دوميليون دالرامريکايي مي رسد.
وزير تحصيلات عالي درمورد درخواست هاي مردم و محصلان مبني برتوسعه و انکشاف پوهنتون ولايت باميان، وعده داد که اقدامات جدي را در مورد تکميل شدن ليليه اناث، کاهش رفع مشکلات ترانسپورتي محصلان، ايجاد سهولت انترنيتي، افزايش ديپارتمنت هاي مختلف در پوهنحي هاي موجود، تجهيز کتابخانه پوهنتون باميان روي دست گرفته و همچنين اظهارداشت که وي درنظر دارد تا برنامه هاي شبانه تحصيلي را نيز درآن پوهنتون افزايش دهد.
وزير تحصيلات عالي به دليل مشکلات کمبود خوابگاهِ محصلان، شب هنگام از اطاق هاي محصلان در بازار ولايت باميان نيز باديد نموده و حل مشکلات آنان را وعده نمود .
گفتني است که ابوالفضل ظهروند سفير کبير جمهوري اسلامي ايران درمحفل ديدار هيأت با استادان و محصلان پوهنتون باميان، اعطاي 16 بورسيه تحصيلي شامل 12 بورسيه درمقطع ليسانس براي محصلان دختر و پسر و 4 بورسيه تحصيلي در مقطع ماستري براي استادان پوهنتنون باميان را وعده نمود.
استاد خليلي معاون رييس جمهور با حضور ثريا دليل وزير صحت عامه و سفير کبير جمهوري اسلامي ايران و ساير هيأت معيتي وي، سنگ تهداب شفاخانه دوصد بستر ساحوي ولايت باميان را که موسوم به شفاخانه امام خميني مي باشد به زمين گذاشت.
اين شفاخانه باهزينه 20 ميليون دالر امريکايي طي سه سال آينده به صورت معياري اعمار گرديده و علاوه بر ولايت باميان ولايات همجوار آن را نيز تحت پوشش خدمات صحي و آموزش هاي طبي قرار خواهد داد.
به گفته سفير ايران، بودجه اعمار اين شفاخانه به 20 ميليون دالر محدود نبوده و درصورت نياز قابليت افزايش تا چهل ميليون دالر را نيز دارا مي باشد.
همچنين معاون رييس جمهور دراين سفر از بند امير نخستين پارک ملي درکشور ديدار نموده و درجريان برنامه هاي اجرايي رهبري ولايت باميان در راستاي حفاظت از اين پارک قرار گرفت.
وي همچنين از ولسوالي يکاولنگ ولايت باميان بازديد نموده و ضمن شنيدن خواسته و پيشنهادهاي باشندگان آن ولسوالي ايجاد شهرک جديد يکاولنگ را در دشت زارين همراه با وزير امورشهر سازي افتتاح نمود.
معاون رييس جمهور درجمع مردم ولسوالي يکاولنگ اظهار داشت که آنان روز هاي سخت و دشواري را در دوره مقاومت پشت سرگذاشته و سهم بزرگي را در بدست آمدن فصل جديد در کشور دارند که دولت و مردم افغانستان زحمات و رشادت هاي اين مردم را هيچگاه فراموش نخواهدکرد.
به گفته حسن عبداللهي وزير امور شهرسازي کار ساخت اين شهرک در حدود 15 سال به طول خواهد انجاميد. اين شهرک در مساحت 3 هزار جريب زمين مطابق با معيار هاي مدرن شهري در نظرگرفته شده و ظرفيت اسکان بين 30 تا 50 هزار نفر را دارا مي باشد.
همچنين دراين سفر، شهرک مجاهدين در مرکز ولايت باميان واقع در منطقه بيدک اين ولايت توسط وزراي امورشهر سازي و ترانسپورت افتتاح شد که حدود 5 صد نمره زمين در بدل دوسال معاش افسران تنقيص شده به آنان توزيع مي گردد.
ولايت باميان يکي از ولايات امن کشور است، چنانکه معاون رييس جمهور و هيأت همراه، مسير مرکز باميان الي يکاولنگ را با خاطر آسوده و از طريق زميني طي نموده و شب از همين مسير به مرکز ولايت باميان برگشتند.
همچنين معاون رييس جمهور و هيأت همراه از بازار مرکزي ولايت باميان ديدار نموده و از نزديک با دکانداران و کسبه کاران آنجا صحبت کردند. اين ديدار معاون رييس جمهور نشان داد که ولايت باميان يکي از ولايات امن کشور بوده و باشندگان آن حامي ارزشهاي جديد مي باشند. معاون رييس جمهور در اين ديدار خود اظهار اميدواري نمود که در آينده، کل مناطق کشور از فضاي امني مانند باميان برخوردار گردد. 
معاون رييس جمهور در جريان سفرخود به ولايت باميان با اقشار و طيف هاي مختلف مردم ديد و بازديد نموده و درجريان مشکلات، خواسته ها و پيشنهادهاي مردم و مسؤلان محلي آن ولايت قرار گرفت.
در آخرين روز حضور معاون رييس جمهور در مرکز ولايت باميان، فعالان مدني و سياسي، نمايندگان محلي مردم، نمايندگان شوراي احزاب سياسي، بزرگان و متنفدان مرکز باميان، ولسوالي هاي ورس، پنجاب، سيغان، شيبر، همچنين ولسوال و شماري از بزرگان و محصلان حصه اول بهسود ولايت ميدان وردک، استادان و شماري از محصلان دانشگاه باميان، جمعي ازخبرنگاران مقيم باميان و فعالان رسانه يي، اتحاديه مردم يکاولنگ و رؤسا و کارمندان محاکم ولايت باميان، به صورت جداگانه با وي ديدار نمودند.
معاون رييس جمهور در اين ديدارها وضعيت کشور را تحليل و ارزيابي نموده و به ديدارکنندگان اطمينان داد که افغانستان به گذشتة تاريک و ظلماني بر نمي گردد. دولت افغانستان و جامعه جهاني مصمم اند تا از ارزشهاي نوين در پرتو قانون اساسي کشور پاسداري نموده و روند رشد و توسعه سياسي و اقتصادي کشور را هرچه بيشتر تسريع نمايد.
وي از مردم خواست که با اميد و اطمينان با روند جديد همکاري نموده و نگران آينده کشور پس از سال 2014 و خروج نيروهايي بين المللي از افغانستان نباشند؛ زيرا به گفته معاون رييس جمهور، مردم و دولت افغانستان و همچنين جامعه جهاني عزم قاطع دارند که افغانستان دوباره به پناه¬گاه تروريزم و دهشت افگني مبدل نشود. وي تصريح کرد که تعهدات جامعه جهاني در کنفرانسهاي شيکاگو و توکيو بيانگر حمايت جدي جهان از مردم افغانستان مي باشد.
منبع: خبرگزاری حزب وحدت اسلامی افغانستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر