در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ مهر ۷, جمعه

بزرگ بانوی هزاره (داکتر سیما سمر) برندۀ جایزۀ نوبل جایگزین شد.

سلام هزارستان این مؤفقیت بزرگ را به شخصیت ایشان، به مردم زحمتکش و فرهنگ دوست هزاره و تمامی انسانهای آزاده و پر تلاشی که در راستای احقاق حق برای همۀ انسانها در حرکت اند، تبریک میگوید. گزارش مفصل در ادامه...

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برنده جایزه زندگی بهتر یا نوبل آلترناتیو شده است.
این جایزه سالانه برای برجسته ترین چهره ها یا نهاد هایی که در زمینه‌های حمایت از حقوق بشر، بهداشت،حفظ محیط زیست، آموزش و صلح تلاش می کنند، داده می شود و ربطی به جایزه نوبل ندارد.
بنیاد جایزه "زندگی بهتر" روز پنجشنبه (۶ میزان/مهر) نام خانم سمر را به همراه اسامی جنی شارپ آمریکایی که حامی تکنیک‎های انقلاب بدون خشونت است و همچین یک نهاد بریتانیایی که علیه تجارت سلاح مبارزه می‌کند، بعنوان برندگان این جایزه اعلام کرد.
یک بازرگان ترک نیز برنده این جایزه شده است.
هیئت داوران بنیاد جازه زندگی بهتر، گفته‌اند که خانم سمر را برای "پایداری و فداکاری دلیرانه" او در راستای تامین حقوق بشر در افغانستان مستحق این جایزه دانسته است.
سیما سمر سال‌های طولانی و در جریان جنگ‌های سه دهه گذشته، ده‌ها مکتب‌ و درمانگاه‌ را در مناطق روستایی و فقیر مرکز افغانستان ساخته است.
کارهای او به ویژه در زمینه دفاع از حقوق زنان و دختران زبانزد بوده است.
خانم سمر در سال ۱۳۸۰ در اجلاس بن، وزیر امور زنان افغانستان و معاون رئیس جمهوری شد و به دنبال آن بعنوان نخستین رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، برگزیده شد.
خانم سمر پس از آن که برنده این جایزه اعلام شد، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "اهمیت این جایزه بسیار زیاد ‌است و حد اقل برای من، معنی این جایزه اعتراف به کارهای من به عنوان یک شخص و کارهای زنان در کل افغانستان است."
او افزود: "اخبار افغانستان همیشه منفی بوده و اخبار کشتن و زدن و سربریدن بوده، بالاخره یک خبر خوش و مثبت هم باید بیرون شود و این خبر برای شخص من و همه زنان افغانستان مایه افتخار است."
گفتگوی سیماسمر با محجوبه نوروزی را کلیکاینجا بشنوید
رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنین گفت که او برای دفاع از حقوق زنان و حقوق بشر همواره با مشکلات سختی مواجه بوده است.
به گفته خانم سمر، در افغانستان بسیاری‌ها باور نداشته‌اند که زنان هم می‌توانند کار کنند، ولی او با قبول هر نوع "خطر" و با اعتقاد به کاری که انجام می‌دهد، به تلاش‌هایش ادامه داده است.
این جایزه یک سند و ۵۰ هزار یورو است که همه ساله دو روز قبل از اهدای جایزه نوبل، در پارلمان سوئد، به برندگان اهدا می شود.
خانم سمر گفت که این پول را در راستای حمایت از کارهای حقوق بشری و بشردوستانه هزینه خواهد کرد.
او پیش از این هم جوایزه متعدد بین‌المللی در زمینه دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان به دست آورده و دو بار هم نامزد جایزه نوبل بوده است.
منبع: بی بی سی 




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر