در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ فروردین ۲۵, جمعه

این بامیانی های صبور، فکور و مبتکر


شهروندان بامیان در طول این ده سال پسین نشان داده اند که شکیبا ترین شهروندان افغانستان هستند که بلوغ خرد جمعی شان را با ابتکارات شگرف مدنی به ظهور رسانیده اند. الگوی اعتراض مدنی بامیانی ها می تواند یک نشانه برای تمامی شهروندان افغانستان باشد که در جستجوی صلح واقعی، در پی حقجویی مدنی و به دنبال آمال دمکراسی هستند...

ممکن است ارگ نشنیان کابل هیچگاه صدای بامیانی هارا نشنوند اما هیچگاه نمی توانند شرمنده صداقت شهروندی، نظم مدنی و همنوایی و حمایت سیاسی این شهروندان صبور و فکور از پروسه ی دولت سازی نباشند.
ارگ نشینان در طول این ده سال، حتا به کمترین خواسته های شهروندی بامیانی ها رغبت و توجه نشان نداده اند اما همین ارگ نشنیان هیچگاه نمی توانند مانع ابتکارات و بلوغ خرد جمعی بامیانی های متمدن شوند.
طالبان با به شهادت رسانیدن بت های بامیان می خواستند عظمت تاریخی و حرمت تمدنی بامیانی هارا بشکنند، اما روح جاری بودا هارا در اندیشه و روان نسل امروز بامیانی سیال تر ساختند.
ارگ نشینان کابل، بامیانی هارا از جاده و برق و شفا خانه و میدان هوایی محروم کرده اند اما تنوانسته اند خللی در عزم فرهنگی، رشد فکری و شکیبایی دمکراتیک نسل پویای بامیان ایجاد کنند. فرزندان بامیان از میان “غارها” ی بودا به دانشگاه کابل خیز می زنند. جاده های شهر شان را “گِل کاری” می کنند تا عبور “کاروان ابریشم” را در اندیشه و باور شان تسهیل کنند. بر تنها چهار راه شهر شان “هریکین” می افروزند تا راهیان خرد و مدنیت امروز شان، از قافله ی روشنایی و بیداری باز نمانند. به “الاغ” شان مدال خدمت می دهند تا جار بزنند که شهروندان فکور، غیور و قدر شناسی هستند که خدمت را با ” خشونت” و انتحار پاسخ نمی دهند!
حمزه واعظی
خبرگزاری وحدت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر