در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

قبولی در امتحان کانکور؛ شرط مهم برای ازدواج با دختران جاغوری


در هفته گذشته و پس از اعلام نتایج امتحانات کانکور، یک دختر جوان به دلیل، بی نتیجه ماندن در امتحان کانکور، دست به خودکشی زد و سه دختر جوان دیگر نیز هنگام تلاش برای خود کشی نجات یافتند.

در هفته گذشته و پس از اعلام نتایج امتحانات کانکور، یک دختر جوان به دلیل، بی نتیجه ماندن در امتحان کانکور، دست به خودکشی زد و سه دختر جوان دیگر نیز هنگام تلاش برای خود کشی نجات یافتند...

مقام های محلی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی می گویند، دخترانی که از رفتن به موسسات تحصیلات عالی باز می مانند، خواستگاران شان را نیز از دست می دهند.
عزيزه ميثم، عضو شوراي ولايتي غزني با بیان این مطلب گفت که  نتايج آزمون كانكور به حدی براي ساکنان ولسوالي جاغوري ولايت غزني مهم پنداشته مي شود که روي روابط اجتماعي و ازدواج جوانان این ولسوالی اثر گذار است.
در هفته گذشته و پس از اعلام نتایج امتحانات کانکور، یک دختر جوان به دلیل، بی نتیجه ماندن در امتحان کانکور، دست به خودکشی زد و سه دختر جوان دیگر نیز هنگام تلاش برای خود کشی نجات یافتند.در هفته گذشته و پس از اعلام نتایج امتحانات کانکور، یک دختر جوان به دلیل، بی نتیجه ماندن در امتحان کانکور، دست به خودکشی زد و سه دختر جوان دیگر نیز هنگام تلاش برای خود کشی نجات یافتند.
در هفته گذشته و پس از اعلام نتایج امتحانات کانکور، یک دختر جوان به دلیل، بی نتیجه ماندن در امتحان کانکور، دست به خودکشی زد و سه دختر جوان دیگر نیز هنگام تلاش برای خود کشی نجات یافتند.
به گفته محمد یوسف نایبی مدیر معارف ولسوالی جاغوری دختر جوانی که خود کشی کرده، طيبه نام داشت و از ليسه نور این ولسوالی فارغ شده بود.
به گفته عزیزه میثم، دختران جوانی كه در امتحان كانكور بي نتيجه مي مانند خواستگاران شان را از دست مي دهند و این امر در میان مردم جاغوري، به یک "هنجار اجتماعي" تبديل شده است.
این عضو شورای ولایتی تاکید کرد که به دست آوردن نمره بالا در آزمون كانكور به صورت يك پيش شرط در مراسم خواستگاري دختران ولسوالی جاغوری مطرح است.
عزیزه میثم، با ستایش از روحيه مردم جاغوري به خصوص دختران اين ولسوالي نسبت به تحصیل علم و دانش گفت:" در شرايط کنونی، این مساله (ناکامی در کانکور) یک رقابت منفی به شمار می رود كه  براي برخي دختران جوان زيان بار بوده است."
هشدار به وزارت تحصیلات عالی 
عزیزه میثم، با اشاره به مرگ یک دختر جوان که به دلیل بی نتیجه ماندن در امتحانات کانکور، خود كشي کرده است گفت:" اين رويداد ها برخواسته از رقابت های ناسالمی صورت گرفته كه به شدت روي زندگي  اجتماعی دختران جوان اثرگذار است."
این عضو شورای ولایتی هشدار داد که در صورت توجه نکردن به شرایط موجود، خطر مرگ زندگی بسیاری از دختران جوان در ولسوالی جاغوری را تهدید می کند.
به گفته عزیزه میثم عضو شورای ولایتی غزنی، دختران جوانی كه در امتحان كانكور بي نتيجه مي مانند خواستگاران شان را از دست مي دهند و این امر در میان مردم جاغوري، به یک هنجار اجتماعي تبديل شده است.به گفته عزیزه میثم عضو شورای ولایتی غزنی، دختران جوانی كه در امتحان كانكور بي نتيجه مي مانند خواستگاران شان را از دست مي دهند و این امر در میان مردم جاغوري، به یک هنجار اجتماعي تبديل شده است.
در همین حال، محمد يوسف نایبي مدير معارف ولسوالي جاغوري، رشد معارف در بين دختران اين ولسوالي را بي سابقه خواند و گفت که دختران ولسوالي جاغوري در تمام بخش هاي معارف كمتر از پسران نيستند و پا به پای پسران گام بر می دارند.
آقاي نایبي به خبرگزاري بخدي گفت كه ولسوالي جاغوري 51 هزار دانش آموز دارد كه بيش از 23 هزار تن آنان را دختران تشكيل مي دهند.
او اظهار داشت كه در امتحان كانكور سال 1390 بيش از 1300 داوطلب از ولسوالي جاغوري شركت کرده بودند که پنجاه در صد آنان را دختران تشكيل مي دادند.
نارضایتی از نتایج امتحانات 
مدير معارف ولسوالی جاغوري غزنی از نتايج كانكور سال گذشته (1390) را مایوس کننده خواند.
او مي گويد كه در بسياري مناطق ولسوالي جاغوري مردم منطقه با معاش هنگفت بهترين معلم ها را از سطح كشور جذب كرده اند تا فرزندان شان بهتر بیاموزند و به راحتی موفق به راهیابی به پوهنتون ها شوند.
به گفته مدیر معارف ولسوالی جاغوری، بخش بزرگی از شركت كنندگان كانكور سال 90 - 1391 ولسوالي جاغوري از راه يافتن به تحصيلات عالي باز مانده اند که این موضوع ، بيشتر براي دختران اين ولسوالي زيان بار بوده است.
به گفته نایبی، در ولسوالی جاغوري بیش از 95 باب مكتب فعال است که 52 باب آنرا مکاتب لیسه تشکیل می دهد.
او افزود که دارالمعلمین ولسوالی جاغوري غزنی از چندين سال به این سو، آغاز به فعالیت کرده و تا کنون ده ها تن از این مرکز تحصیلی نیمه عالی، فارغ شده اند.
جاغوري در حدود 120 کیلومتری غرب مرکز غزنی واقع شده و از پر نفوس ترين ولسوالي هاي این ولایت به شمار مي رود.
گفته می شود که این ولسوالی 350 هزار نفر نفوس و 2 هزار  كيلومتر مربع مساحت دارد.
سنایی – غزنی
خبرگزاری بخدی

۱ نظر:

  1. اینکه دختران ولسوالی جاغوری اینقدر به تحصیل علاقه ویا حسایت نشان میدهند ، قابل تقدیر است .ولی دو نکته ناراحت کننده است .
    1_ اینکه عدم موفقیت دختران جاغوری در امتحان کانکور خواستگار های خود را از دست میدهند و تصمیم به خودکشی میگیرند.
    ویا اینکه چرا همچون اندیشه ای ناخردمندانه در بین پسر های جوان جاغوری وجود دارد.
    2_ دیگر اینکه نفوس ولسوالی جاغوری 350 هزار نفر است. به نظر من این اظهار نظر قاطع در مورد نفوس جاغوری ناشیانه است . بنابر چه منبع ویا سرشماری دقیقی به این نتیجه رسیده که اینطور خبر موثق آماری داده شده است.
    چون از نگاه سیاسی همچون آماری دقیق از نفوس جاغوری انعکاسی خیلی بدی با تآسف خواهد داشت .

    پاسخحذف