در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۶, شنبه

تظاهرات در کابل در اعتراض به کشتار هزاره ها در کویته



داکتر کاظم وحیدی، از برگزار کنندگان این راهپیمایی، کشتار اقلیت هزاره در پاکستان را به خاطر نژاد و مذهب آنها محکوم کرد و از مقامات پاکستان خواست این روند را متوقف نموده و با گروه های تروریستی بصورت قاطع برخورد کند. وی از جامعه بین المللی خواستار توجه جدی به این جنایات ضدبشری و فشار جهانی بر دولت پاکستان برای مهار این خشونت ها شد...






صدها تن امروز در شهر کابل در اعتراض به کشتار اقلیت هزاره در پاکستان دست به تظاهرات زدند. تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی در محکومیت ترویزم، خواستار توجه جدی جامعه بین المللی به وضعیت هزاره ها در پاکستان و فشار بر دولت این کشور برای تامین امنیت جامعه هزاره شدند.
در این تظاهرات که در غرب کابل در مسیر جاده شهید مزاری برگزار شده بود، صدها تن شرکت کرده بودند. معترضان ضمن محکوم کردن قتل های هدفمند در کویته که معمولا هزاره های این شهر را هدف قرار می دهد، دولت و نهادهای امنیتی پاکستان را متهم کردند که برای جلوگیری از حملات علیه هزاره ها در این کشور اقدام جدی نمی کنند.
معترضان شعار می دادند، "پاکستان حیا کن، جنایت را رها کن."، "مرگ بر تروریزم." و "سازمان ملل بیدار شو."  
داکتر کاظم وحیدی، از برگزار کنندگان این راهپیمایی، کشتار اقلیت هزاره در پاکستان را به خاطر نژاد و مذهب آنها محکوم کرد و از مقامات پاکستان خواست این روند را متوقف نموده و با گروه های تروریستی بصورت قاطع برخورد کند. وی از جامعه بین المللی خواستار توجه جدی به این جنایات ضدبشری و فشار جهانی بر دولت پاکستان برای مهار این خشونت ها شد.
شرکت کنندگان این تظاهرات همچنین خواستار توجه جدی جامعه بین المللی و سازمان ملل در این راستا شدند و از وزارت خارجه افغانستان خواستند سفیر پاکستان در کابل را احضار کند.
قرار بود راهپیمایی امروز از غرب کابل به سوی سفارت پاکستان ادامه یابد، اما به دلیل احتمال تهدیدهای امنیتی، راهپیمایی فقط تا میدان شهید مزاری ادامه یافت و معترضان با صدور قطعنامه ای به راهپیمایی پایان دادند.
تظاهرات در کابل در ادامه اعتراضات گسترده ای صورت می گیرد که در شهرهای مختلف جهان در رابطه با کشتن هزاره ها در شهرکویته پاکستان برگزار شده است.
دولت پاکستان و فعالان هزاره در کویته این کشتارها را به گروه تندرو سنی مذهب لشکر جنگوی نسبت می دهند. گروه تندرو لشکر جنگوی که در پاکستان به عنوان یک گروه اسلامگرای تندرو غیرقانونی شناخته می شود، در گذشته حملات متعددی را علیه اقلیت هزاره ساکن ایالت بلوچستان پاکستان راه اندازی کرده است.
بر اساس گزارش ها، در جریان ماه های اخیر، ده ها تن از هزاره های ساکن شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان در قتل های هدفمند جان خود را از دست داده اند.
گروه های فعال حقوق بشر می گویند، در جریان سالهای متمادی حدود 600 نفر از هزاره ها در این نوع حملات کشته شده اند اما دولت پاکستان در این باره اقدام جدی نکرده و عاملان این خشونت ها هیچگاهی به محاکمه کشانده نشده اند.
متن کامل قطعنامه صادر شده در تظاهرات مردم کابل در اعتراض به کشتاره هزاره ها در کویته:
ما شرکت کنندگان در راهپیمایی امروزی که به خاطر تقبیح جنایات ضد بشری، دفاع از حقوق بشر و تامین عدالت برای همگان در اینجا گردهم آمده ایم، قطعنامه زیر را به عنوان خواسته های قانونی خود مورد تصویب قرار می دهیم:
  • 1- کشتار مردم هزاره در کویته را به مثابه یک قتل عام، پاکسازی قومی و تبعیض علیه مردم هزاره می دانیم که با نیت و برنامه قبلی صورت گرفته و طبق تعریف رسمی اساسنامه روم، "جنایت علیه بشریت" به شمار رفته که شدیدا آنرا محکوم می کنیم.
  • 2- ما تداوم این جنایت ها را نتیجه عمل پلان شده از جانب دست های پنهان و آشکار کشورهای منطقه به خاطر منافع استخباراتی، جنگ روانی علیه یکدیگر، ایجاد نفاق و نفرت میان گروه های قومی و مذهبی می دانیم و ادامه این اعمال را به مثابه جنایت علیه بشریت، تبعیض و انتشار نفرت میان مردم دانسته و آنرا نکوهش می کنیم.
  • 3- ما حاضرین این راهپیمایی، سازمان های استخباراتی ذیدخل در منطقه را محرک اصلی این جنایت های ضدبشری دانسته و با جدیت از آنان می خواهیم تا فورا از ادامه جنایات سازمان یافته شان علیه مردم هزاره دست بکشند.
  • 4- ما از مسئولین امنیتی پاکستان خواستار اقدامات جدی تر در رابطه با دستگیری تروریستان جنایتکار بوده و دادگاه عالی پاکستان را نیز ملزم می دانیم که جهت توقف جنایات جاری علیه مردم هزاره در این کشور فعال شده و برای محاکمه تروریستان دستگیر شده اقدام قاطع کند.
  • 5- از نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و عفو بین الملل تقاضا می کنیم که با توجه به کنوانسیون جلوگیری از نسل کشی و مجازات عاملین آن، موضوع تداوم نسل کشی مردم هزاره در پاکستان را مورد بررسی قرار داده و فیصله های لازم را جهت جلوگیری از ادامه ژنوساید علیه کشورها و گروه های متهم به این جنایت، صادر نمایند.
  • 6- اینکه به دلیل سهل انگاری مسئولین امنیتی پاکستان، قتل عام مردم هزاره به امر عادی و روزمره گروه های تروریستی محلی و بین المللی تبدیل شده است. بنابراین از کشورهای دموکرات جهان تقاضا می نماییم که پرونده این جنایات را به دادگاه کیفری بین المللی (ICC) ارجاع دهند تا بدینگونه عاملین قتل عام مردم هزاره، اعم از افراد، احزاب، گروه ها و کشورهای دخیل در آن مورد پیگرد قانونی و حتی احضار قرار گیرند.
  • 7- ما از اعضای پارلمان کشور خویش خواهشمندیم در محکومیت کشتار هزاره ها و سایر جنایاتی که علیه آنان در جریان است، فعال شوند و این موضوع را در جلسه رسمی هر دو اتاق پارلمان مورد بحث قرار داده و با استفاده از تمام راه های ممکن برای توقف دادن به این جنایات، وارد اقدام شوند.
  • 8- ما از وزیر امور خارجه کشور خود می خواهیم تا بلافاصله سفیر پاکستان را احضار کرده و در رابطه با جنایاتی که علیه مردم هزاره در پاکستان جریان دارد، توضیحات لازم را خواسته و نسبت به ادامه این کشتار ستمگرانه، برای این کشور هشدارهای جدی بفرستند.
  • 9- از نهادهای مذهبی، شخصیت های بلندپایه سیاسی، علمی، فرهنگی، ادبی و نیز سران مذاهب، ادیان و گروه های عقیدتی انساندوست در سراسر جهان احترامانه تقاضا می نماییم که برای جلوگیری از خصومت ها و خشونت های دینی، مذهبی و فرقه ای جاری در پاکستان که اینک عمده ترین قربانیان آنرا مردم بی دفاع هزاره تشکیل می دهند، سکوت خود را بشکنند و مانع بروز فاجعه های ناگواری چون پاکسازی قومی-مذهبی با استفاده ناروا از قومیت، دین و مذهب گردند.
  • 10-ما از نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا و عفو بین الملل می خواهیم تا طبق کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض نژادی، تا اطمینان یافتن از توقف انواع و شیوه های گوناگون تبعیض های سیستماتیک علیه مردم هزاره، به دولت پاکستان فشار لازم را وارد نمایند.
  • 11-در پایان ما مردم هزاره نسبت به اقدامات ناجوانمردانه و جنایتکارانه تروریستان محلی و بین المللی دخیل در کشتار هزاره ها در کویته پاکستان و نیز به روند اغماض، سهل انگاری و احیانا همکاری نهادهای امنیتی و قضایی پاکستان هشدار می دهیم که در صورت تداوم چنین رفتار ضدانسانی، مستقیما عواقب ناگوار آن بر دوش خودشان قرار دارد. بنابراین پیش از گسترده و غیرقابل مهار شدن آن و نهایتا بروز پیامدهای دور از انتظار، با قاطعیت به این روند ستمگرانه پایان دهند.
کابل
جمعه 15 ثور 1991
مصادف با 4 می 2012  
جمهوری سکوت : عکس ها از علی بهرامی و بصیر سیرت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر