در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

تجلیل از محصلین برتر



موسسه تحصیلات عالی کاتب به تجلیل از دانشجویان برتر سال تحصیلی 1390 خود ، مراسم گرامیداشتی در روز یکشنبه 31/2/1391 به عمل آورد. این مراسم با حضور شخصیتهای علمی، نماینده وزرات تحصیلات عالی، اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات موسسه تحصیلات عالی کاتب برگزار گردید. مراسم با قرائت قرآن کریم آغاز و با اجرای خوب شاعر کشور جناب آقای محمودی ادامه یافت. در ابتدا جناب استاد محمد اسلم جوادی یکی از اساتید کاتب و استاد پوهنحی علوم اجتماعی به ایراد سخن پرداخت...


موسسه تحصیلات عالی کاتب به تجلیل از دانشجویان برتر سال تحصیلی 1390 خود ، مراسم گرامیداشتی در روز یکشنبه 31/2/1391 به عمل آورد. این مراسم با حضور شخصیتهای علمی، نماینده وزرات تحصیلات عالی، اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات موسسه تحصیلات عالی کاتب برگزار گردید. مراسم با قرائت قرآن کریم آغاز و با اجرای خوب شاعر کشور جناب آقای محمودی ادامه یافت. در ابتدا جناب استاد محمد اسلم جوادی یکی از اساتید کاتب و استاد پوهنحی علوم اجتماعی به ایراد سخن پرداخت. وی با بیان اینکه دانشگاه، جایگاه تولید علم و اندیشه است و هدف از آن تحقیق و پرورش استعدادهای درخشان دانشجویان میباشد، اضافه نمود که هدف از تحصیل نباید در حد یک مدرک و دیپلم تنزل یابد. سپس جناب استاد بختیاری رییس محترم موسسه تحصیلات عالی کاتب از تمامی شرکت کنندگان تقدیر به عمل آورده و احراز مقام برتر را به دانشجویان اول تا سوم کانکور و پوهنحی ها را تبریک گفت. وی ضمن برشماری اهمیت موسسات تحصیلات عالی خصوصی در روند جذب و پرورش جوانان، اذعان نمود که این موسسات کمک شایانی به حکومت اسلامی افغانستان نموده است. این موسسات با افزایش سطح تحصیلی در مقطع تحصیلات عالی و ارتقای سطح علمی دانشجویان، به پرورش متخصصان برای کشور می‌پردازند و زمینه را برای جذب افراد متخصص در کادر اداری حکومت فراهم می سازد. وی در قسمت دیگری از بیانات خویش تاکید کرد که دولت از جمله وزارت تحصیلات عالی می تواند با اعتبار دهی، نظارت بر امور مالی، اداری و علمی ،در ارتقای هر چه بیشتر موسسات تحصیلات عالی خصوص کمک نماید. وی با نگاه انتقادی به عملکرد وزارت تحصیلات خواهان پشتیبانی این وزارت از موسسات خصوصی گردید. و ی در این زمینه یاد آور شد که موسسه تحصیلات عالی کاتب در خواست مجوز برای پوهنتون شدن موسسه، برگزاری ماستری و ایجاد رشته های جدید و مورد نیاز را به وزارت داده و تاکنون هیچ جوابی از سوی این وزارت دریافت نکرده است. در پایان استاد بختیاری خواستار کمک دولت و وزارت در زمینه های اعطای زمین، کاهش مالیات، و تخفیف در بیل های آب، برق و غیره و اعطای بورس به موسسات خصوصی از جمله کاتب شدند.
در ادامه جناب محترم تیمورشاه اسحق زی معینیت امور جوانان وزارت فرهنگ و اطلاعات، ضمن تشکر از کادر موسسه تحصیلات عالی کاتب به دلیل ابتکار این موسسه در تقدیر از دانشجویان برتر، موسسه تحصیلات عالی کاتب را که مسمی به نام نامی یکی از مورخان معروف کشور فیض محمد کاتب، افزود: این ابتکار زمینه تلاش جوانان را برای رقابت علمی فراهم میسازد. وی با تاکید بر درستی سخنان استاد بختیاری، تاکید نمود که موسسات خصوصی یکی از دستاوردهای مهم دولت به شمار میآید و دولت باید در جهت ارتقای ظرفیت آنان تلاش نموده و امکانات لازم را از قبیل زمین و دیگر لوازمات فراهم سازد. وی با ستایش از موسسه تحصیلات عالی کاتب اضافه نمود: موسسه تحصیلات عالی کاتب همواره به کیفیت می اندیشد و از کمیت صرف، خود داری می نماید و اظهار امیدواری نمود که این موسسه به زودی به پوهنتون تبدیل گردد. وی نقش وزارت و دولت را نقش ناظر و پالیسی ساز بیان نموده و تاکید نمود که این موسسه در راستای کمک به جوانان فقیر، بیچاره و علاقه مند به دانش با معینیت جوانان وزارت فرهنگ و اطلاعات همکاری نموده و تعدادی از جوانان وطن را با تخفیف بسیار بالا و بعضا مجانی پذیرفته و تلاش در تعلیم و پرورش آنان مینماید. وی به پاس این خدمت صادقانه از سوی موسسه، قول داد که نفر اول موسسه را با هزینه وزارت در اردوی علمی در کشور هندوستان اعزام نماید. 
پوهان داکتر عصمت الله نائب خیل یکی از سخنرانان دیگر این محفل بود که از ابتکار موسسه در برپایی مراسم تجلیل از دانشجویان برتر، تقدیر نموده و اظهار نمود که این روند نشانگر آن است که در افغانستان عزیز از علم و دانش تقدیر به عمل می آید و این کار شایسته موسسه تحصیلات عالی کاتب است که در میدان علم و دانش همچنان بدرخشد. وی در پایان از تمامی دانشجویانی که این مقام را به دست آورده بودند تقدیر نموده و سیستم اکادمیک کاتب از جمله پوهنحی طب را به عنوان یک الگو برای دیگر موسسات بیان نمودند. 
در ادامه جناب آقای مسعود ترشت وال ریاست محترم موسسات تحصیلات عالی خصوصی وزارت تحصیلات عالی، به ایراد سخن پرداخته و از کادر علمی و اداری موسسه تقدیر نمود. وی ضمن بیان مسئولیت وزارت در قبال موسسات خصوصی، حمایت از موسسات و نظارت بر آنان را دو وظیفه اساسی دانست. همچنین اعطای بورس  به دانشجویان موسسات خصوصی را یکی از حمایت های این ریاست دانسته و نیز از ابتکار ریاست مبنی بر عدم اعطای مجوز بیشتر به موسسات دیگر یاد نمودند. وی اذعان نمود که برخی از موسسات خوب عمل ننموده و نظارت دقیق و گروهی وزارت میتواند در ارتقای ظرفیت این موسسات موثر باشد. وی با انتقاد از نظارت ضعیف این وزارتخانه در گذشته یاد آور شد که از این پس نظارت دقیقی صورت خواهد گرفت. وی در رابطه با مجوز برای مقطع ماستری افزود که روش های مختلف می تواند برای کسب مجوز وجود داشته باشد که یکی از آن ها به صورت مستقل و داشتن تمام شرایط است که متاسفانه اکثر موسسات این شرایط را دارا نمیباشد. دیگر مرتبط شدن موسسات به یک دانشگاه معتبر خارجی است که مدرک وی می باید از داخل کشور صادر گردد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله مکان و زمین برای موسسات اشاره نموده و افزود که این مسائل به خوبی قابل حل خواهد بود.وی گفت که مشکل جدی، مسئله کیفیت علمی موسسات خصوصی است. در همین روزها گروپ گروپ از دانشجویان به دلیل مشکلات درسی و نبود استاد، برای تبدیلی به وزارت مراجعه می نمایند که حاکی از کیفیت پایین بعض موسسات می باشد. ریاست موسسات خصوصی در بخش دیگر از سخنان خود افزود: من از موسسه تحصیلات عالی کاتب به دلیل توجه به کیفیت و توانایی آن تشکر میکنم و این موسسه با کمترین پذیرش از جوانان جویای علم و بازمانده از کانکور 1390 نشان داد که میتواند صرفا به اندازه ظرفیت واقعی خود محصل بپذیرد که این کار مایه تحسین است. وی در پایان تاکید کرد که موسسات خارجی تابع مقررات حکومت افغانستان می باشد و باید خود را مطابق با این معیارها عیار سازند. در ادامه آقای نذیر احمد فرهنگ یکی از دانشجویان برتر به نمایندگی از تمامی دانشجویان دیگر به ایراد سخن پرداخته و گفت که من در ابتدا بر این باور بودم که دانشگاه هدف و مقصد است و بعد از یک دوره چهارساله در موسسه تحصیلات عالی کاتب فهمیدم که تازه آغاز راه شروع شده است. وی ضمن تشکر و قدردانی از اساتید دلسوز و کادر اداری کاتب، تاکید کرد که موسسه تحصیلات عالی کاتب بستر مناسبی برای بسیاری از دانشجویان فراهم ساخته است که امیدوارم جوانان کشور بتوانند از این سفره آماده بیشترین بهره برداری را بنمایند. در پایان از دانشجویان برتر با اهدای لوح تقدیر و تخفیف در فیس شان تقدیر به عمل آمد.
منبع: دانشگاه کاتب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر