در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

با بزرگ نمایی های افراطی، نباید زندگی جوانان را به خطر اندازیم

به تاریخ ۲۳/۴/۲۰۱۲م، صبح، زمانی که یک موتر پولیس در حال گذر از سرک "بای پاس" بود، متوجه یک موتر مشکوک سفید رنگ از نوع "تو دی" شده بود. پولیس ها با اشاره به این موتر، امر توقف آنرا داده بودند، اما سرنشینان موتر سفید که دو تن بوده اند، بدون اعتنا به موتر پولیس به راهشان ادامه داده بودند...
   این نبشته نه مقاله تحقیقی است و نه هم حماسی، بلکه یاد داشت کوتاه به قسم محصول از تجریه ایست، که در جریان حوادث اخیر کویته کسب شده است و بازگو کردن آن وظیفه وجدانی در قبال سرنوشت جمعی مردم ماست. چنانچه از عنوان نبشته معلوم است، در قالب چند سطری کوشیده می شود، تا حاصل بزرگ نمایی های بیش از حد عده ای را بازگو کنم، که دشمن جان جوانان ما شده است.
     به تاریخ ۲۳/۴/۲۰۱۲م، صبح، زمانی که یک موتر پولیس در حال گذر از سرک "بای پاس" بود، متوجه یک موتر مشکوک سفید رنگ از نوع "تو دی" شده بود. پولیس ها با اشاره به این موتر، امر توقف آنرا داده بودند، اما سرنشینان موتر سفید که دو تن بوده اند، بدون اعتنا به موتر پولیس به راهشان ادامه داده بودند. این بی اعتنایی را پولیس ها پذیرفته نتوانسته و به تعقیب موتر پرداخته بودند، اما بازهم سرنشینان موتر سفید حاضر به ایستاد کردن موتر شان نشده بودند، تا اینکه بعد از چند دقیقه تعقیب و گریز، سرنشینان موتر سفید رنگ، بر پولیس ها شلیک کردن را شروع نموده بودند. پولیس ها چون صحنه را اینگونه دیده بودند، موضوع را فورا به مراجع بالاتر شان اطلاع داده بودند، پولیس ها بعد از کسب امر از مقامات بالا، تعقیب شانرا همچنان ادامه می دهند. دقایقی بعد زمانی که صحنه بر موتر سفید رنگ تنگ میشود، سرنشینان آن از سرک پای باس به طرف پایین یعنی ساحه کرانی به راه شان ادامه می دهند. در همین قسمت موتر های کمکی پولیس، ایف سی و ای تی ایف به صحنه می رسند. موتر سفید رنگ زمانی که می بیند، تعقیب شان جدی است و راه فرار توسط موتر نیز مسدود شده است، از موتر شان پیاده شده و در ضمن شلیک کردن بر پولیس ها به فرار شان با پای پیاده ادامه می دهند. در جریان شلیک سرنشینان موتر سفید رنگ، یک مرمی به دست یکی از پولیس ها اصابت می کند. در همین اثنا نیروهای انتظامی ایف سی، ای تی ایف و پولیس هر سه شان بر دو نفر فراری شدیداً شلیک نموده و در نتیجه آنها را جابجا می کشند.
     بعد از کشته شدن هر دو تن سرنشینان موتر سفید، پولیس هویت آنها را به نام "دو تن از تروریستان نامعلوم" نشر کردند. بعد از ظهر همان روز یکی از روسای ساحوی پولیس نیز طی کنفرانس مطبوعاتی اش، در حالی که از کشته شدن دو تن تروریست اظهار خرسندی می کرد، هویت تروریستان برایش مجهول بود. در این میان، عده ای از مسوولان صفحات فیسبوکی مردم ما، نیز آگاهانه یا ناآگاهانه کشته شدن دو تن از تروریستان را یک دست آورد بسیار بزرگ دانسته و کسی را که این دو تروریست را کشته بودند، یکتن از پولیس های هزاره به نام محمد حسین معرفی کردند. در حالیکه بدون شک در جریان آنقدر شلیک توسط سه نیرو، نمیتوان مشخصا گفت، که توسط شلیک های کی دو تروریست کشته شده است. از طرف دیگر طبق قانون خود نیروهای انتظامی برای به خطر نیافتاندن زندگی نیروهای شان، آنها هیچگاه نام کسی را که با شلیک کردنش مجرمین کشته میشوند، افشا نمی کنند، اما مسوولان بعضی صفحات مردم ما تا حتی با دیزاین نمودن بعضی پوستر ها بیش از حد به بزرگ نمایی پرداخته و به فکر اینکه دشمنان مردم ما همه شان نابوده شده اند، یکتن از پولیس های مردم ما را که در جریان تعقیب کردن تروریستان، توسط موتر پولیس شامل سرنشینان موتر پولیس بود، معرفی کردند.
     تا حتی روزنامه های رسمی پاکستان نیز از هویت آنها آگاهی نداشتند و در گزارش های شان نوشته بودند، که در جریان زد و خورد با پولیس، دو تن تروریست کشته شده اند. قرار گزارشها، فردای آنروز حوالی ساعت یازده بجه قبل از ظهر بالآخره رییس پولیس شهر کویته از طریق برادران هر یک از آنها که در پولیس اند، آگاهی یافت، که افراد کشته شده، یک تن اش سخنگوی لشکر جهنگوی بلوچستان با نام مستعار "علی شیر خدا حیدری" که تحت تعقیب پولیس قرار داشت و جایره ازبین بردنش یک ملیون کلدار بود و دیگرش مسوول عملیات بلوچستان لشکر جهنگوی به نام "نصیر احمد ریسانی" که وی نیز تحت تعقیب پولیس قرار داشت و جایره ازبین بردنش یک ملیون کلدار بود، می باشند.
     پس فردای کشته شدن علی شیر حیدری با نصیر احمد ریسانی، سخنگوی جدید لشکر جهنگوی اینبار با نام مستعار ابوبکر صدیق از طریق تلفون با مرکز رسانه های شهر کویته تماس گرفته و در ضمن تایید کشته شدن دو نفر از دوستانشان، شدیداً اخطار دادند که انتقام خون دوستان شانرا از پولیس ها خواهند گرفت. در این میان کسی را که ما خود با بزرگ نمایی بیجا و غیر مسوولانه خویش به حیث مسوول کشتار آنها معرفی کرده بودیم، مسلما در راس هدف آنها قرار داشته است.
     بعد از چند حمله بر پولیس ها، به تاریخ 17/5/2012م، صبح اعضای لشکر جهنگوی بر موتری مربوط به پولیس که محمد حسین نیز در آن بود، حمله کردند. در اثر این حمله دو تن پولیس کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. در میان زخمی شدگان محمد حسین نیز قرار دارد، اگرچه در اثر این حمله تروریستان، محمد حسین شهید نشد، ولی سخنگوی لشکر جهنگوی در بیانیه دیروز 18/5/2012م، اش از طریق رسانه ها چاپی کویته همچون دنیا، مشرق و غیره اعلان داشته است، که انتقام خون دوستان شانرا از پولیس های باقی مانده نیز خواهند گرفت.
     حادثه بالا و بزرگ نمایی های بیجای مردم ما نمایانگر اینست که ما تا هنوز شرایط زمانی و جغرافیایی خویش را دقیق درک نکرده ایم. هر زمان و مکان بدون شک شرایط لازمه خودش را می خواهد. در این وضعیت که ما قرار داریم و می دانیم که بر نزدیک ترین دوستان خود اعتبار نمیتوانیم، پس چه لازم است که با بزرگ نمایی های بیجای خویش، انگیزه حمله دشمن را هرچه بیشتر بر جوانان خویش با بیرف ساختن شان مبذول نمایم. دیگران می کشند، ولی منکر می شوند. ما نا کشته، مسوولیت می پذیریم. شاید عده ای از دوستان ادعا کنند، که مطرح کردن اینگونه موضع به منظور روحیه دادن به هزاره های شهر کویته است، ولی دوستان گرامی نباید فراموش کرد، که تا حتی در صفحات فیسبوک دشمنان ما حضور پر رنگ دارند و بدون شک سو استفاده می کنند. از جمله کاربران فیسوک و صفحات الکترونیکی و خصوصا مسوولین صفحات اجتماعی خواهشمندم، بعد از سنجیدن عواقب نوشته ها و عکسها گرفته توسط شان، به نشر مطالب بپردازند، تا بتوانند گره ای از مشکلات مردم ما باز نکنند، نه آنکه خدا ناخواسته بر مشکلات مردم ما نا آگاهانه بیشتر افزایند. تجربه ای که از بزرگ نمایی و تحریک انگیزه دشمن در مورد جواد ضحاک کسب کردیم و در نهایت سبب شهادت ضحاک شد و همچنان تجربه ایکه سبب به خطر افتادن زندگی محمد حسین شده است، بس است. نباید در این وضعیت حساس با نشر عکس و یا نام های کسانی که طوری در دفاع از مردم ما در راس اند، عامل به خطر افتادن زندگی و آینده آنها و فامیل های شان گردیم...
منابع:
1.        روزنامه های مشرق، جنگ و دنیا
2.        سایت پولیس بلوچستان
3.        یاد داشت های نگارنده
نویسنده: ع. ر
منبع: کویته پاکستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر