در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

تیم ملی موی تای افغانستان در رقابت های جهانی موی تای جام ریاست جمهوری ایران



صحبت از موفقیت روزافزون ورزشکاران این رشته رزمی با وجود عدم حمایت و تأمین بودجه ورزشی از سوی دولت افغانستان واقعاً شنیدنی بود، به خصوص که با زبان مادری و لحجۀ شیرین مناطق مرکزی کشور گفته می شد، همان قدر که لذت شنیدن را چند برابر می کرد، به افسوس و ناراحتی مان نیز می افزود...

تیم ملی موی تای افغانستان در رقابت های جهانی موی تای جام ریاست جمهوری ایران
اول صبحِ روز پنچ شنبه، چهاردهم اردیبهشت/ ثور یکی از دوستان تماس گرفت و در باره حضور تیم ملی «موی تای» افغانستان در جام ریاست جمهوری ایران خبر داد و گفت که قرار است که عدۀ از دوستان دانشجو برای احترام به تیم ملی کشور و هیمنطور برای تشویق ورزشکاران در ورزشگاه آزادی بروند، چنانچه مایل هستم، خودم را زودتر به آدرسی که داد، برسانم. از آنجایی که ورزشی بنام موی تای برایم آشنا نبود، ترجیح دادم که سری به نمایشگاه بین المللی کتاب بزنم و لیستی از کتاب ها را که برای پایان نامه ام در نظر گرفته بودم، تهیه کنم. به همین راحتی، از خیر ورزش موی تای گذشتم.
اما، چند روز بعد از طریق دوستانی که شرکت کرده بودند، در مورد این ورزش رزمی چیزی دستگیرم شد. اینکه «موی تای» هنر رزمی و روش دفاع از خود است که در آن از ضربه ‌های مشت، آرنج، زانو و پا استفاده می‌شود.. موی تای امتحان قدرت است و در آن از قسمت ‌های مختلف بدن و حتی اسکله ‌های بدن به عنوان سلاحی در نبردها استفاده می‌شود و هیچ عضوی از بدن غیر فعال نمی‌ماند. در واقع، می‌توان گفت که موی تای نبرد با سلاح‌ هایی است که همیشه همراه آدمی است و بشر به طور خدادادی از آن بهره‌مند هستند. همچنین، متوجه شدم که تیم ملی کشور مان در این رقابت بین المللی خوش درخشیدند و مورد توجه محافل ورزشی قرار گرفتند. این برایم وسوسه انگیز شد که حتماً سری به ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی بزنم و از نزدیک تیم موی تای افغانستان عزیز را تشویق کنم. عزمم را جزم کردم که روز شنبه با دوستانِ دانشجو آنجا باشیم؛ اما این امر نه تنها عملی نشد که بلکه قسمت شد که دوباره سر از نمایشگاه کتاب درآورم. چون، یک مشکل کوچکی آنجا که صلاح نیست در اینجا مطرح شود ویا تکرار شود، کم کم تبدیل به معضل بزرگی می شد. همین دلیل، سبب شد که همراه با دوستانِ دانشجو مراقب بعضی اغواگری ها و کنش های فاشیستی باشیم تا فضای فرهنگی که به نام کشور مان تزئین شده بود، تبدیل به یک بلندگو برعلیه عدالت و کرامت انسانی نشود. البته، چندین بار به مسئولین سفارت اعتراض کردیم و آنها نیز به خصوص رایزن محترم فرهنگی تا حدامکان کمک کردند که جلو این حرکت ها را بگیرند اما به محض اندک ترین فرصت، بازهم حرکت های غیرفرهنگی و تبلیغ از فاشیست و فاشیسم در افغانستان فضای فرهنگی را مسموم می کرد. بدین سان، فرصت پیش آمده از دست رفت و با یک دل آرزو از دیدار و تشویق تیم ملی کشور عزیز مان محروم شدیم.
یک روز که بخش انتشارات خارجی نمایشگاه تعطیل شده بود، با حسرت تمام از عدم موفقیت مان نسبت به دیدار ورزشکاران موی تای صحبت می کردیم، پیشنهادی از سوی یکی از دوستان مطرح شد که حال که نتوانستیم به ورزشگاه برویم، چه خوب است که از نزدیک به محل اقامت ورزشگاران رفته و با آنها دیدار داشته باشیم. این پیشنهاد به قدری برایم خوشحال کننده بود که بدون فوت وقت رضایت و آمادگی ام را اعلام کردم و دوستان دانشجو نیز از این پیشنهاد استقبال کردند و از همانجا مستقیم و البته با هماهنگی لازم با ورزشکاران به مقصد هتل اوین تهران راهی شدیم. بعد از رسیدن، در ابتدا در یک فضای آرام و صمیمی با حضور رئیس فدراسیون موی تای کشور و نماینده سازمان جهانی موی تای و عضو بورد اجرایی فدراسیون آسیایی موی تای و مربی و داور جهانی جناب آقای امیرحسین حسینی و دیگر مربیان و داوران بین المللی افغانستان قرار گرفیتم و برخلاف انتظار مان صحبت های دوستانه گل انداخت. صحبت از موفقیت روزافزون ورزشکاران این رشته رزمی با وجود عدم حمایت و تأمین بودجه ورزشی از سوی دولت افغانستان واقعاً شنیدنی بود، به خصوص که با زبان مادری و لحجۀ شیرین مناطق مرکزی کشور گفته می شد، همان قدر که لذت شنیدن را چند برابر می کرد، به افسوس و ناراحتی مان نیز می افزود. با وجود این که فدراسیون موی تای با تلاش فراوان جناب حسینی در سال 1385 تأسیس شد، در چند مسابقه بین المللی مقام ها خوبی کسب کرد است. مثلاً، در دوازدهمین دور مسابقات جهانی 2011 موی تای در شهر تاشکند ازبکستان از میان 87 تیم ملی کشوری های شرکت کننده، به یک نقره و دو برنز دست یافته و همچنین در سال 2010 جام آسیایی بهترین پیشرفت را نیز کسب نموده است. در این دوره هم، خوش درخشیدند و جام پیشرفت باز هم از میان 54 تیم شرکت کننده از آن خود کردند. این موفقیت در حالی است که تیم ملی موی تای کشور مدت کمی، یعنی فقط 45 روز برای تمرین در اردوی آمادگی زیر نظر مربیان داشتند. از بین ورزشکاران این رشته و مربی و داورانی که در این مسابقه حضور داشته اند قرار شرح زیر می باشد:
مربی ارشد تیم، عبدالغفار مهرپرور؛ مربی تیم، محمد صادق ابراهیمی؛ داوران جهانی، محمد عیسی احمدی و محمد حسین صادقی که در این مسابقه وظیفه داوری را به عهده داشتند. و اما، ورزشکاران هریک نصیر احمد هزاره در وزن 51 کیلوگرم، سید حسین موسوی در وزن 54 کیلوگرم، بهمن اخلاقی در وزن 57 کیلوگرم، محمد هادی کهندل در وزن 60 کیلوگرم، احمد جاوید حسنی در وزن 63.5 کیلوگرم، علی اکبر رضایی در وزن 67 کیلوگرم و ذوالفقارعلی صالحی در وزن 71 کیلوگرم به رقابت سخت پرداخنتد.
 در روز اول مسابقات، علی اکبر رضایی با حریف قدرتمندی از چین مبارزه کرد و از سد وی گذشت و سید حسین موسوی ورزشکاری از مراکش را در راند دوم ناک اوت نمود. در روز دوم، هادی کهندل ورزشکار قزاق را ناک اوت کرد، احمد جاوید حسنی حریف از برزیل را شکست داد، ذولفقار علی صالحی ورزشکاری از هند را در راند دوم ناک اوت نمود، علی اکبر رضایی پس از شکست دادن ورزشکار چینی در روز نخست، در روز دوم بازی را به حریف از کشور میزبان واگذار کرد. همینطور در روز سوم، نصیر احمد هزاره با حریف تایلندی به میدان رفت و بازی را به وی واگذار کرد، ورزشکار تایلندی در این وزن با شکست حریفان بعدی به مقام نخست رسید، حسین به ورزشکار روسیه باخت و اما، احمد جاوید حسنی ورزشکار مالزیایی را از سر راه برداشت و به دور بعد صعود کرد. ولی، ذوالفقار علی صالحی با اختلاف کم به ازبکستان باخت و از راه یابی به دور بعد بازماند. محمد هادی کهندی با حریف تایلندی اش که چهار سال قهرمان جهان است، باخت و این حریف تایلندی با شکست دادن حریفانش در دورهای بعدی به مقام نخست و مدال طلا دست یافت. با این نتیجه در روزچهارم، احمد جاوید حسنی که از سد برزیل و مالزی گذشته بود، با حریف روسی رو به رو شد و در یک مسابقه نزدیک نتیجه را به وی واگذار کرد. در این وزن تایلند اول، روسیه دوم و افغانستان سوم شدند.
ناگفته نماند که با تلاش و کوشش مربیان تیم ملی موی تای هر یک استاد عبدالغفار مهرپرور و استاد محمد صادق ابراهیمی و ورزشکاران تیم از نظر وزن و آمادگی فیزیکی و روانی هیچ مشکلی نداشتند و با راهنمایی های دقیق و فنی مربیان توانستند، سه تن ا زحریفان شان را با ضربه فنی و ناک اوت شکست دهند و در سایر مسابقات نیز حداکثر بازدهی را داشته باشند. استاد محمد عیسی احمدی و استاد محمد حسین صادقی داوران جهانی موی تای از کشورمان با حضور فعال و موثر به حیث داور کنار و داور وسط توانستند، خوش بدرخشند و به همین دلیل در مسابقات حساس فینال نیز به حیث داور وسط و داور کنار حضور خوبی داشتند. علاوه بر این، استاد محمد عیسی احمدی به حیث داور ممتاز شناخته شده و به مسابقات جهانی موی تای که قرار است در سن پیترز بورگ روسیه برگزار گردد دعوت شد.
برای این عزیزان و ورزش موی تای کشور عزیزمان افغانستان، موفقیت روز افزون آرزو دارم.
نویسنده: یوسف احمدی، دانشجوی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران  
منبع: جمهوری سکوت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر