در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ بهمن ۳۰, یکشنبه

گزارش:تصویر و فرهنگ افغانستان



به همت فرهنگیان ودانشجویان افغانستانی مشغول به تحصیل در دانشگاههای شیراز باهمکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان نمایشگاهی از دستاوردها، توانمندیها و صنایع دستی مهاجرین شیراز با هدف معرفی فرهنگ و هنر افغانستان به جامعه ایران و مهاجرین افغانی در مجموعه فرهنگی و تفریحی دانشگاه شیراز گشایش یافت...

به همت فرهنگیان ودانشجویان افغانستانی مشغول به تحصیل در دانشگاههای شیراز باهمکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان نمایشگاهی از دستاوردها، توانمندیها و صنایع دستی مهاجرین شیراز با هدف معرفی فرهنگ و هنر افغانستان به جامعه ایران و مهاجرین افغانی در مجموعه فرهنگی و تفریحی دانشگاه شیراز گشایش یافت.
تصویر و فرهنگ افغانستان همراه با غرفه‌های بیش از نه کشور منطقه مانند سوریه، عراق، اردن، لبنان، ژاپن، سودان و ... از تاریخ 17 تا 22 دلو میزبان بازدیدکنندگان از نمایشگاه بود.
در نمایشگاه "معرفی ملل" در شیراز غرفه‌های افغانستان که بزرگترین قسمت نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود شامل انواع مختلف صنایع دستی مانند انواع لباس و پوشش های سنتی، پرده‌های سنتی،گلیم، قالیچه و انواع فرش های سنتی، غذاهای سنتی و لوح های خط از هنرمندان افغانی و بیش از صدها عکس از مکانهای دیدنی، باستانی، تاریخی و توریستی  و آثار گنجینه تمدنی افغانستان بود. عکس های فوق العاده زیبا و غنی نفیس و چشم نواز. این عکس‌ها از بهترین عکاسان و هنرمندان محبوب کشور آقایان محمدعلی حیدری، رضا ساحل، روح اله مشکین قلم و مهدی مهرآیین و موسی اکبری از مکان‌های باستانی، تاریخی و دیدنی شهرهای کابل،‌ بامیان،‌ بلخ، مزارشریف، هرات، قندهار، لشکرگاه، غزنین افغانستان عکاسی شده بود. اما مهمتر از همه عکس‌های اشیاء باستانی و تاریخی موزه کابل بود که توسط هنرمند محبوب آقای حیدری در بهار سال 1390 عکسبرداری شده بودند و برای  اولین بار در این نمایشگاه انتشار و در معرض دید عموم قرار گرفت که بیش از همه اثبات هویت باستانی چند هزار ساله تمدن کهن سرزمین‌مان افغانستان را به دنبال داشت.  تمام عکس‌ها با لوگوی  وزارت اطلاعات، فرهنگ و توریزم جمهوری اسلامی افغانستان و اتشه(رایزن) فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان در سفارت کبرای ج . ا. افغانستان در ایران مزین شده بود که نشان می‌داد توسط رایزن فرهنگی وزارت اطلاعات، فرهنگ، و توریزم افغانستان در ایران تنظیم و انتشار یافته‌اند. در روزهای نمایشگاه فیلم‌ های مستند تاریخی از افغانستان چون فیلم مستند پنج قسمتی «بام دنیا» به کارگردانی علی محمدی کیان، کلیپ‌های تاریخی و باستانی همراه با موسیقی افغانی توسط پروژکتور در محل نمایشگاه پخش و به نمایش گذاشته شد که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.
رؤسا و مسئولین دانشگاه‌های شیراز اعم از دولتی، آزاد و پیام نور و نماینده سفارت افغانستان جناب آقای انوری از این نمایشگاه و مخصوصاً از غرفه‌های افغانستان بازدید کردند و تلاش دانشجویان افغانی را ستودند. آقای دکتر بذرافشان مقدم معاون دانشجویی و رئیش شورای بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و دکتر محمد مؤذنی رئیس دانشگاه شیراز با جمع مهمانانی از کشورهای مختلف از نمایشگاه بازدید نمود و غرفه‌های افغانستان را بهترین قسمت نمایشگاه توصیف کردند. همچنین آنان تلاش دانشجویان افغانی را مورد ستایش قرار دادند.
در روزهای نمایشگاه تعداد زیادی از مهاجرین افغانی اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و فرهنگیان از نمایشگاه دیدن نمودند. مهاجرین از دیدن نمایشگاه اظهار شادی و امیدواری می‌نمودند و اظهار می‌نمودند که این گونه نمایشگاه‌ها اعتماد به نفس و خودباوری مهاجرین و مخصوصاً نسل جوان را تقویت خواهد کرد.
آقای شریف پویا مسؤول نمایشگاه ملل در این رابطه اظهار داشت که ما در کمترین فرصت بیشترین کار، استعداد، توانایی و صنایع دستی کشورهای شرکت کننده را توسط دانشجویان کشورشان به نمایش گذاشتیم. این نمایشگاه با تلاش دانشجویان خارجی و همکاری دانشگاه شیراز بسیار عالی و خوب به نمایش گذاشته شد. مخصوصاً غرفه‌های افغانستان در این نمایشگاه از هر لحاظ غنی بود. این غنامندی از همت بلند دانشجویان افغانستانی و مخصوصاً دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهنگیان مهاجر افغانی مقیم شیراز بودند که چنین تلاش‌‌هایی قابل قدر و ستایش است. از همه مهمتر همه دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهنگیان با دل و جان برای بهتر جلوه دادن و به تصویر کشیدن افغانستان شب و روز تلاش کردند.  دیگر اینکه عکس‌های هنری آقای حیدری واقعاً غرفه‌های افغانستان را زیبا و غنی ساخته بود. این عکسها یک تصویر جدید و جذاب برای بازدید کنندگان خارجی و افغانی از افغانستان به نمایش گذاشت. ما دانشجویان افغانستانی واقعاً از آقای حیدری سپاس گزاریم.
در حاشیه نمایشگاه جلسه گفتگو و بحث پیرامون مسائل و مشکلات دانشجویان خارجی با دکتر بذرافشان مقدم معاونت دانشجویی و مسئول شورای بورس وزارت علوم ایران نیز تشکیل گردید که پیرامون مسائل و مشکلات دانشجویان خارجی بحث‌هایی صورت گرفت.
در روز پایانی نمایشگاه از رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان در ایران جناب آقای اسداله امیری که در برگزاری نمایشگاه کمک‌های معنوی و مادی نمودند که متأسفانه به دلیل حضور ایشان در نمایشگاه صنعت چاپ کشورهای عضو اکو (که افغانستان هم عضو آن است) در مشهد نتوانستند در این نمایشگاه حضور برساند تشکر و قدردانی شد. همچنین از آقای محمدعلی حیدری که به نمایندگی از رایزن فرهنگی کشورمان در این نمایشگاه حضور یافت و عکس‌های افغانستان و آثار هنری دیگر را در اختیار دانشجویان افغانی مقیم شیراز قرار دادند و با دانشجویان افغانی در روزهای برگزاری نمایشگاه همکاری‌های لازم را نمودند، کمال تشکر و سپاسگزاری گردید. همچنین از فرهنگیان و دانشجویان افغانی مشغول به تحصیل در شیراز اعم از دانشجویان دولتی، پیام نور و آزاد و مخصوصاً از آقای شریف پویا که مدیریت برگزاری نمایشگاه را بر عهده داشتند نیز قردانی گردید.
قابل ذکر است که این نمایشگاه در نوع خود اولین نمایشگاهی است که در شیراز برگزار شده و به معرفی فرهنگ افغانستان و دستاوردهای مهاجرین افغانی پرداخته است. در ماه‌های گذشته نمایشگاه‌ها و همایش‌های فرهنگی و هنری در جهت به تصویر کشیدن و معرفی فرهنگ و هنر سرزمین کهن‌مان افغانستان در شهرهای کاشان،گرگان، تهران، قم و کرمان توسط دانشجویان و فرهنگیان مهاجر با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان در ایران دایر گردیده بود.

گزارش از: روابط عمومی ستاد برگزاری نمایشگاه معرفی ملل(قسمت افغانستان)
عکس‌ها: محمدعلی حیدری
 
 


گزارش از: روابط عمومی ستاد برگزاری نمایشگاه معرفی ملل(قسمت افغانستان)
عکس‌ها: محمدعلی حیدری
منبع: افشار

۱ نظر:

  1. عکسهای بسیار زیبایی بود. کم و بیش ما را هم در حال و هوای این نمایشگاه قرار داد. موفقیت و سربلندی تمام شما عزیزان را از خداوند متعال خواستارم

    پاسخحذف