در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ مرداد ۱۷, سه‌شنبه

امنیت راه های هزارستان و تلاش های مدنی



والی میدان ـ وردک در پاسخ به نمایندگان مردم ولایت­های مرکزی کشور گفت، من مسوولیت دارم اما صلاحیت ندارم. میان پالیسی نهاد ارگان­های محلی که برای والی صلاحیت بالایی قائل شده با قانون که صلاحیت والیان را محدود نموده است، تضاد زیادی وجود دارد که در چنین مواردی قانون ارجحیت دارد. من هم اعتراف دارم که وضعیت امنیتی کشور و به ­خصوص ولایت میدان ـ وردک خراب شده است...

امروز یکشنبه ساعت 9 صبح با هیأتی از نمایندگان شورای ولایتی میدان وردک، شورای ولایتی کابل، متنفذین و بعضی از روحانیون ولایات مرکزی کشور رهسپار میدان­شهر، مرکز ولایت میدان وردک شدیم تا با حلیم فدایی والی این ولایت و نیز قومندان امنیه در مورد مسائل امنیتی ولایت و به ­ویژه امنیت راه­ های چند ولایت هزارستان دیدار و گفتگو نماییم. تقریبا ساعت 10 صبح با والی ملاقات نمودیم. نخست آقای واثق جاغوری در مورد طرح­های امنیتی جهت مقابله با عوامل تروریست و اخلال­گران نظم صحبت­ های خود را آغاز نمود. وی از والی خواست تا ریش سفیدان و متنفذین روستاهایی که در مسیر راه میدان قرار دارند را به حضور بطلبد و آن­ها را مسوول امنیت این مناطق قلمداد نماید. همچنین ایجاد پوسته ­های امنیتی فعال با گشت ­های همیشگی در مسیر راه، علاوه بر انجام عملیات تصفیوی گسترده از سوی نیروهای امنیتی کشور را نیازهایی جهت تأمین امنیت راه­ ها دانست و از والی خواست تا آن­ها را به­اجرا گذارد.
به­دنبال وی، آقای سجادی عضور شورای ولایتی کابل طی سخنان کوتاهی ابراز داشت که این حق مسلم مردم است تا از مسوولین کشور حساب و پاسخ بطلبند. بنابراین از آن­جا که تأمین امنیت از وظایف دولت و والی می­باشد، مردم مستقیماً از آن­ها می­خواهد تا این مسوولین وظیفه را انجام دهند. در ضمن به والی قول همکاری داده شد که در صورت نیاز به امکانات، پرسونل و صلاحیت کاری بیش­تر، نمایندگان مردم حاضرند تا همراه وی نزد وزیر داخله، وزیر دفاع و حتا رییس جمهور بروند.
سپس آقای مبلغ ناهوری به­ عنوان یک متنفذ از ولایت غزنی عنوان نمود که بخشی از مسیر راه کابل ـ غزنی مانند چشمه سالار و سیدآباد از ولایت میدان وردک می­گذرد که فاقد امنیت می­باشد. علاوه بر آن، راه مواصلاتی میدان مسیری است که هزاره­های ولایت­های میدان ـ وردک، بامیان، دایکندی، غور، ارزگان و حتا بعضی از اولوس­داری ­های ولایت غزنی از آن استفاده می­کنند. بنابراین امنیت این راه مواصلاتی دارای اهمیت بسیار بالایی بوده که والی ولایت میدان ـ وردک باید اقدامات جدی را در این زمینه انجام دهد. جالب این است که محدوده ­ی ناامن دره­ ی میدان چیزی حدود 11 کیلومتر راه می­باشد که دولت با تمامی نیروهای اردو و پولیس خود قادر به تأمین آن نمی­باشد. ما تقاضایی که از شما می­نماییم کاملاً قانونی بوده و برای همین هم به ارگان­ها و نهادهای دیگر دولتی مراجعه ننمودیم چون این وظیفه ­ی شما به­عنوان والی می­باشد. والی حکم رییس جمهور در یک ولایت را دارد و دارای همان صلاحیت ­ها نیز می­باشد. بنابراین شما هم باید به این نمایندگان اطمینان لازم مبنی بر تأمین نمودن امنیت را بدهید.
پس از آن والی میدان ـ وردک در پاسخ به نمایندگان مردم ولایت­های مرکزی کشور گفت، من مسوولیت دارم اما صلاحیت ندارم. میان پالیسی نهاد ارگان­های محلی که برای والی صلاحیت بالایی قائل شده با قانون که صلاحیت والیان را محدود نموده است، تضاد زیادی وجود دارد که در چنین مواردی قانون ارجحیت دارد. من هم اعتراف دارم که وضعیت امنیتی کشور و به ­خصوص ولایت میدان ـ وردک خراب شده است.  من بارها از کارکرد وزارت دفاع و داخله انتقاد کرده­ ام و جلسات امنیتی ولایت را هم ترک کرده­ام و گفته ام تا زمانی که کار اصولی برای تأمین امنیت صورت نگیرد من در جلسات شما حاضر نخواهم شد. فساد به­طور زنجیره ­ای از وزارت داخله تا ولایت گسترش یافته است و به آسانی با آن مبارزه نمی­شود. اگر صلاحیت می­داشتم در 4 روز امنیت ولایت را تأمین می­کردم.
شکایت­ها و پیشنهادات زیادی برای مقامات بالا فرستاده­ ام که رسیدگی نشده ­اند. من حتا صلاحیت تعیین اولوس­دار را هم ندارم. این­گونه تصمیمات در مرکز گرفته می­شوند اما دست آخر این والی است که مسوول خرابی­ها و نابه ­سامانی­ ها شناخته می­شود. از من شکایت می­کنند که ترکیب قومی را رعایت نکرده ­ام، اما من تنها صلاحیت تعیین زیر بست 4 را دارم و چنان­که گفتم، بالاتر از آن در مرکز تعیین می­شود. این مشکل سیستم مدیریت کشور ما است که به کسی مقام و مسوولیت می­دهند، اما صلاحیت اجرای کار را نمی­دهند و آن را محدود می­سازند. اصلا روشن نیست که والی نماینده ­ی دولت است یا قوه­ ی مجریه. اگر هم نماینده­ ی قوه ­ی مجریه باشد، نیروهای اردو و قومندان امنیه باید زیر فرمان والی باشد که نیست. ما برای بهبود وضعیت امنیتی این ولایت و  ولایت­های همجوار، جلسه­ی میان ولایتی با 6 ولایت تشکیل دادیم تا مکانیزم بین­الولایتی برای تأمین امنیت داشته باشیم.
در عملیات اخیر پسر حاجی زلمی از قومندانان حزب اسلامی و مسوول اکثر ناامنی ­های منطقه­ ی میدان و بچه مامایش، همچنین قاری ضیاءالدین یکی از قومندانان مخالف دولت کشته شده­اند. من طرفدار عملیات متواتر هستم تا مخالفین نتوانند دوباره سربلند کنند. مشکل دیگر ما این است که مخالفین دولت در میان نیروهای ما نفوذ کرده ­اند. ما تاکنون موفق شده ­ایم 7 نفر از مسوولین را که با مخالفین ارتباط داشتند شناسایی کنیم و برکنار نماییم.
این جلسه حدود 2 ساعت طول کشید و پس از آن هیأت با قومندان امنیه ­ی ولایت ملاقات کردند. وی از فقدان سیستم سالم امنیتی شکایت داشت و گفت که بسیاری از مسوولین ولایت میدان ـ وردک و نیر منسوبین امنیتی این ولایت، خودشان و یا فرزندان­شان جزء مخالفین دولت هستند. بنابراین بسیار مشکل است که با سیستم ناسالم و مشکوکی که ما داریم، بتوانیم دشمنان وطن را از این منطقه ریشه کن نماییم. جلسه با قومندان امنیه نیز حدود یک ساعت به طول انجامید و حدود ساعت 3 به طرف کابل برگشتیم.
هر دو مقام والی و قومندان امنیه به هیأت نمایندگی مردم ولایات هزارستان راه اندازی عملیات گسترده و تأمین امنیت را قول دادند که بعد از سپری شدن ماه رمضان آن را آغاز خواهند نمود.
کاظم وحیدی
منبع: جمهوری سکوت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر