در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آذر ۲۶, شنبه

آمنه احسانی (آشنایی با چهره های برتر علمی٬ ادبی و هنری بانوان افغانستان – بخش دوم)


پژوهشگر برگزیده مرکز جهانی از کشور افغانستان در سال ۸۴؛
  • ۲٫  قرآن پژوه نمونه در سطح بین المللی در سال ۸۵ و اخذ لوح تقدیر از رییس جمهور اسلامی ایران؛
  •  بانوی شایسته در عرصه فرهنگی در سال ۸۲؛
  •  کسب رتبه تشویقی از جشنواره شیخ طوسی در سالهای ۸۲ و ۸۳ و ۸۴؛
  •  کسب رتبه دوم در سال ۸۷ در جشنواره شیخ طوسی؛
  •  در سال ۸۸ نیز در جشنواره شیخ طوسی رتبه اول را کسب کرد...

خدمت دوستان و هموطنان گرامی  عرض شود که  مطلب قبلی در مورد نوابغ افغانستان (آقایان) پرداخته شده بود، ولی این بار به معرفی و مصاحبه مختصری  با سه تن از چهره های  موفق علمی٬ ادبی و هنری بانوان پرداخته شده است.

هدف از این معرفی و مصاحبه ها، قدردانی از چهره های موفق کشورمان است که با تمامی مشکلات این افتخارات را کسب کرده اند و همچنین آشنایی بیشتر نوجوانان و جوانان  و استفاده از تجربیات  آنهاست  که یقینا راهگشا  خواهد بود.

آمنه احسانی در سال ۱۳۵۷ در مشهد مقدس به دنیا آمد دوران کودکی و دوره ابتدایی و راهنمایی را در مشهد مقدس گذرانده، در سن ۱۶ سالگی به شهر مقدس قم رفته و مشغول به گذراندن دوره تربیت مبلغه شد.  فعالیت‌های پژوهشی خود را از سال ۷۷ آغاز نمود و از همان زمان مشغول به تحقیق در زمینه‌های مختلف شد. ایشان  درحین تحصیل در حوزه دیپلم را نیز اخذ نمود. وی در همین زمان کارهای پژوهشی را دنبال و در همایش‌ها و جشنواره‌ها و همکاری با نشریات جزء فعالیت نموده است. وی همچنین از مقطع راهنمایی علاقه به قطعه‌های ادبی داشت که همین امر توفیق ایشان را در نوشتن باعث شد و تا کنون بیش ۱۰۰ اثر تحقیقی در زمینه های مختلف (حیات انسانی در قرآن، شبهات حقوقی زنان، فمنیسم، وحی از دیدگاه قران، اهداف سوگند، اهداف قصه، تفسیر سوره نصر، حمد و تفسیر آیات الرجال قرامون علی النساء و … نیز بررسی حدیث سبعه الحروف و …) داشته است.
نمونه هایی از افتخارات این بانو نمونه افغانستان

  1. ۱- پژوهشگر برگزیده مرکز جهانی از کشور افغانستان در سال ۸۴؛
  2. ۲-.  قرآن پژوه نمونه در سطح بین المللی در سال ۸۵ و اخذ لوح تقدیر از رییس جمهور اسلامی ایران؛
  3. ۳- بانوی شایسته در عرصه فرهنگی در سال ۸۲؛
  4. ۴- کسب رتبه تشویقی از جشنواره شیخ طوسی در سالهای ۸۲ و ۸۳ و ۸۴؛
  5. ۵- کسب رتبه دوم در سال ۸۷ در جشنواره شیخ طوسی؛
  6. ۶- در سال ۸۸ نیز در جشنواره شیخ طوسی رتبه اول را کسب کرد؛
  7. ۷-.  کسب رتبه برتر در سال‌های ۸۳ و ۸۴ و ۸۵ در همایش مدرسه بنت الهدی و کسب رتبه در سال ۸۶ در همایش سراسری وحدت و انسجام اسلامی در مدرسه بنت الهدی؛
  8. ۸- کسب رتبه دوم همایش بانوان جهان اسلام در سال ۸۳؛
  9. ۹- کسب رتبه اول در همایش جایگاه زن در اسلام و غرب در تهران در سال ۸۶؛
  10. ۱۰-کسب رتبه اول در همایش حکومت اسلامی مدر سه حجتیه؛

 


آمنه احسانی به عنوان « قرآن پژوه نمونه در سطح بین المللی در سال ۸۵  »

خانم احسانی با نشریاتی مانند ریحانه، هدا، بشارت، بشارت قرآنی، قلم، عصر امید، طوبی و گاهنامه کریم همکاری داشته و هم اکنون مدیر مسؤل نشریه ریحانه می‌باشد. ایشان رئیس انجمن ریحانة النبی، نایب رئیس انجمن علمی و پژوهشی مطالعات زنان و همکار بخش خواهران در همایش زنان در افغانستان فرصت ها و چالش ها می‌باشد.
همکاری در زمینه تدریس با مدارس خودگردان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و تعلیم حفظ و روخوانی و قصه‌های قرآنی از دیگر فعالیت‌های خانم احسانی می‌باشد.
معرفی انجمن فرهنگی ریحانه النبی:
انجمن ریحانه النبی یک انجمن فرهنگی می‌باشد که در سال ۸۵ تشکیل شده است و حدود ۱۵ نفر اعضای اصلی دارد که: (خانم احسانی رئیس ، خانم احمدی معاون، و بقیه اعضای خانمها صابری، قربانی، گوهری، زهرا مهدوی، زهره احمدی، آمنه زکی، جواهر محمدی، سمیه توسلی، حبیبه احسانی، راضیه اعتمادی، جعفری، مصباح، معصومه رضایی، بیانی، شجاعی، زهرا مدنی، ‌فائزه محسنی، رضا زاده و …
فعالیت های انجمن ریحانه النبی:
  1. انتشار نشریه ریحانه ۳ شماره و شماره ۴ در حال انتشار.
۲٫ ارائه ویژه نامه به مناسبتهای مختلف (مثل ولادت حضرت معصومه ، امام رضا و نیمه شعبان و همچنین ویژه نامه به مناسبت جشن پیروزی افغانستان وهمچنین عید غدیر و …
۳٫ برگزاری نمایشگاه در مناسبتهای مختلف مثل نمایشگاه ولادت تا شهادت که غرفه جنگ به عهده انجمن ریحانه بوده است و همچنین برگزاری نمایشگاه عکس در حاشیه جشن افغانستان و برگزاری نمایشگاه عکس به مناسبت شهیده حجاب و همچنین ۲ نمایشگاه نیز به مناسبت آغاز سال تحصیلی که یکی از نمایشگاه کیک و شیرینی و دیگر نمایشگاه آداب و سنتهای مردم افغانستان در ماه رمضان و عید فطر .
۴٫ ارائه برنامه‌های جشن مثل سرور ،‌تواشیح ، نمایش ، پانتومیم و مسابقه در مناسبتهای مذهبی مختلف.
۵٫ ارائه بولتن خبری که در۲ شماره ارائه شد، زحمت این کار را خانم حبیبه احسانی کشیدند.
۶٫ برگزاری همایش و نشستها که همایش زن و وحدت انسجام اسلامی‌توسط انجمن برگزار شد که چیزی در حدود ۳۰ مقاله در همایش جمع آوری و از مقالات برتر تقدیر شد و همچنین سخنران این همایش «جناب آقای دکر ناصری داوودی » بودند که با موضوع افغانستان «قومیتها، وحدت ملی» وهمچنین ۳ تا ۴ پیش نشست نیز برگزار شده است.
۷٫ از دیگر فعالیت‌های انجمن شرکت در جشنواره طوبی بود که انجمن دارای غرفه نیز بوده است. و همچنین در جشنواره از انجمن تقدیر نیز به عمل آمد.
۸٫ از دیگر فعالیت‌های انجمن برگزاری اردوی کاشان برای طلاب افغانستان بود که با استقبال خوبی نیز روبرو شد.
۹٫ دیدار اعضای انجمن به صورت رسمی‌ با آقای خلیلی(معاون رئیس جمهور افغانستان).
  1. و از دیگر فعالیت‌های انجمن همکاری انجمن با همایش زنان افغانستان فرصت‌ها و چالش‌ها می‌باشد[۱].
  2. منبع: غرجستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر