در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

نیازمندی مردم دایکندی به 65 هزار تن گندم خوراکی



مقامات در ولایت دایکندی می گویند که باشندگان این ولایت در حالی با  کمبود 65 هزار تن گندم خوراکی مواجه شده اند که با فرا رسیدن فصل زمستان تمام راه های مواصلاتی این ولایت در اثر برف باری ها مسدود می گردد...

مهدی موحدی رئیس زراعت و مالداری دایکندی شامگاه روز گذشته به پایگاه اطلاع رسانی صدای جوان گفت که خشک سالی سال جاری باعث کاهش یافتن چشم گیر حاصلات گندم در این ولایت  شده است.
او در ادامه سخنانش افزود :" امسال نیازمندی مردم به گندم زیادتر گردیده است،چنانکه در سال گذشته مردم این ولایت به 40 الی 45 هزارتن گندم و مواد خوراکی نیاز داشتند اما در سال روان این رقم به 65 هزار تن افزایش یافته است".
به گفته آقای موحدی؛ بیشتر این نیازمندی ها شاید از طریق تاجران محلی مرفوع گردد اما از دولت مرکزی برای خانواده هایی که توان خرید گندم را ندارند 20 هزار تن گندم به طور عاجل درخواست شده است.
در همین حال، محمد رجا مدیر مسئول رادیونیلی در مرکز دایکندی نیز به پایگاه اطلاع رسانی صدای جوان گفت که کمبود غله جات و مواد خوراکی سبب گردیده است که شمار زیادی از باشندگان این ولایت که به دهقانی مصروف هستند، دست به کوچ دسته جمعی بزنند.
آقای رجا افزود:" تعداد کثیری از خانواده ها، از ولسوالی های شهرستان،میرامور،اشترلی و سنگ تخت این ولایت بخاطر اینکه خرید مواد خوراکی در توانشان نبوده است، بسوی شهرها و حتی به خارج کشور مهاجرت کرده اند".
آقای رجا از کمبود مواد خوراکی در دایکندی ابراز نگرانی کرده و علاوه کرد:" به دلیل اینکه با رسیدن فصل زمستان راه های مواصلاتی دایکندی مسدود می گردد و امسال مردم این ولایت با کمبود  شدید مواد خوراکی نیز مواجه اند، بیم آن می رود که دایکندی در زمستان سال جاری شاهد فاجعه انسانی باشد".
در عین حال قربانعلی ارزگانی والی دایکندی در گفتگویی به پایگاه اطلاع رسانی صدای جوان گفت که نزدیک به سه هزار تن مواد خوراکی با مردم این ولایت مساعدت گردیده که شامل 2 هزار تن گندم خوراکی،500 تن گندم بذری،250 تن برنج و 500 تن بسته های علوفه حیوانی به ولسوالی های این ولایت منتقل شده است.
این درحالیست که حسن علی منتظری رئیس شورای ولایتی دایکندی این کمک ها را برای تمام نیازمندان ناکافی دانسته و به پایگاه اطلاع رسانی صدای جوان گفت:" اگر گندم و مواد خوراکه مورد نیاز مردم دایکندی از طریق دولت مرکزی و موسسات تامین نگردد، خالی شدن بعضی ساحات این ولایت که شاهد کوچ های دسته جمعی نیز بوده است،بدور از امکان نخواهد بود".
گفتنی است که اراضی ولایت دایکندی با توجه موقعیت جغرافیایی که دارد  اکثراً کوهستانی بوده و از جمله برف گیر ترین ولایت های کشور نیز به شمار می رود که در فصل زمستان تمامی راه های مواصلاتی آن مسدود می گردد.
با این حال بیم آن می رود که اگر نیازمندی های مردم به مواد خوراکی،هرچه زودتر مرفوع نگردد، تا ماه های بعدی انتقال مواد خوراکی به این ولایت از راه های زمینی غیر ممکن گردد.
گزارش از مجمد زمان احمدی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی صدای جوان
دایکندی- 29 عقرب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر