در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۱۶, دوشنبه

گزارش کامل نوشتاری، تصویری و ویدیویی :تظاهرات پیش روی اتحادیه اروپا در کشور بلجیم



به سلسله تظاهرات سرتاسری، تاریخ ۲۹ اکتوبر ۲۰۱۱ میلادی، جامعه هزاره مقیم کشور بلجیم ، نسبت به نسل کشی مردم هزاره در کویته پاکستان ، گردهمایی اعتراضی را در پیش روی مقر اتحادیه اروپا واقع بروکسل، راه اندازی نمودند. در این گردهمایی اعتراضی که در حدود ۴۰۰ نفر زنان ، مردان وکودکان شرکت ورزیده بودند، شعارهای را به زبان های فارسی ، انگلیسی ، هالندی وفرانسوی که روی پلاکاتها نوشته شده بود، به دست داشتند...





                 گزارش تظاهرات پیش روی اتحادیه اروپا در کشور بلجیم
                                  ( نوشتاری، تصویری وویدیویی )
  تظاهرات گسترده جامعه هزاره درافغانستان، کشورهای مختلف به خصوص کشورهای غربی، نسبت به کشتار جمعی هزاره ها در کویته، باب جدیدی از همبستگی مردم را گشود. همه با یکصدانسل کشی هزاره ها را به شدت تقبیح کردند و از کشورهای دموکراسی ومدافع حقوق بشرخواستند تا جلو این نسل کشی را بگیرند. در لحظاتی که ما مشغول تهیه وتدوین این گزارش هستیم ، بار دیگر فضای کویته ملتهب است وقرار گزارش ها یک حمله ناکام ازسوی تروریستان به سرویس مسافران که از ایران به سمت کویته می آمدند، صورت گرفته است. با توجه به شکل گیری وضعیت آشفته در کویته از چند سال بدینسو، نشان دهنده آن  است که توطئه عمیق تر از آن است که در ظاهر به چشم می آید. فقط بطور گذرا باید اشاره کرد که توطئه گران در واقع بیش از یک میلیون هزاره ای را که در کویته زندگی میکنند، هدف قرار داده اند. تابا ایجاد فضای رعب وترس از طریق تداوم کشتارهای بیرحمانه جمعی، هزاره ها را وادار نمایندتا کویته را ترک بگویند. رهبران سیاسی، مذهبی واجتماعی هزاره ها در کویته باید با هوشیاری عمل نمایند وقدم به قدم برای خنثی نمودن این توطئه مردم شان را به اتحاد همبستگی دعوت نموده وبا اعتراضات جدی وگسترده شان دولت مرکزی را وادار کنند تا جلو این توطئه بزرگ را سد نماید. شاه کلید این  اتحاد در این است که این رهبران وگردانندگان سیاست، جامعه و مذهب در کویته ، خودشان برای عقیم نمودن این بازی خطرناک ، با هم متحدباشند. چون توطئه تنها به پاکستان خلاصه نمیشود بلکه کل منطقه به شکل مستقیم وغیر مستقیم در این بازی کثیف دست دارند.
 به سلسله تظاهرات سرتاسری، تاریخ ۲۹ اکتوبر ۲۰۱۱ میلادی، جامعه هزاره مقیم کشور بلجیم ، نسبت به نسل کشی مردم هزاره در کویته پاکستان ، گردهمایی اعتراضی را در پیش روی مقر اتحادیه اروپا واقع بروکسل، راه اندازی نمودند. در این گردهمایی اعتراضی که در حدود ۴۰۰ نفر زنان ، مردان وکودکان شرکت ورزیده بودند، شعارهای را به زبان های فارسی ، انگلیسی ، هالندی وفرانسوی که روی پلاکاتها نوشته شده بود، به دست داشتند. این تظاهرات ابتدا با سردادن شعارها آغاز گردید. شعاردهندگان به هرزبانی که شعار میدادند، شرکت کنندگان به همان زبان با یکصدا همراهی میکردند. شعارهای عمده ای که تکرار گردید عبارت بود از :
 ۱- نفرین بر تروریستان این قاتلان مردم هزاره !
  ۲ -  ننگ برتروریستان این مرگ آوران بنیاد گرا !
 ۳-  نفرین برهزاره ستیزان در افغانستان وپاکستان !
    ۴- ما نسل کشی هزاره ها در کویته پاکستان را محکوم میکنیم !
   ۵ - ما خواهان دستگیری ومحاکمه فوری قاتلان مردم بیگناه هزاره های کویته هستیم !
  ۶ -  ما از اتحادیه اروپا میخواهیم که جلو نسل کشی هزاره هارا در پاکستان وافغانستان را بگیرد!
 ۷- زنده باد دموکراسی، عدالت وآزادی !
۸-  زنده باد، تمام عدالتخواهان جهان !
  البته همین شعارها، به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی و ها لندی نیزتکرار گردید.
  صد قطعه تاریخچه کوتاه زیر عنوان " هزار ه ها کیها اند ؟ " که زبان نیدرلندی به شکل بروشور مقبول وزیبا از سوی متین خلیلیان طراحی وتنظیم شده بود، به شهروندان عابر بلجیمی توزیع گردید.
   سپس حسین ورسی سخنرانی مفصلی نمود که متن کامل آن در بخش وید یویی این گزارش آمده است. 
رضا واثق قطعه شعری که به ارتباط قربانیان کویته سروده بود به خوانش گرفت. متن کامل این  شعر حماسی وبیدار کننده را در اینجا نقل میکنیم:                                                    
                                                پیغام هزاره

اگرچه زخم ها درساده گی مرهم نمیگردد
مرا درد آشنا ، باشد بلایم غم نمیگردد
به طوفان گو که کوهزادان بسان ببر میغرند
که هرگز قامت این کوهزادان خم نمیگردد

نسیم جاویدان میهنم گر یاورم باشد
دلا پرواز شاهین درهم وبرهم نمیگردد
به هر عصرو زمان هر خالق ما مرد آزاد یست
یقین آزاده مردان محو در ماتم نمیگردد
زخون یوسفی ها رنگ میگیرد بهار ما
بگوباخصم ، از کشتن هزاره کم نمیگردد

مزاری رهبر ملت طلوع صبح آزادی
بود شمع هزاره تابش ما کم نمیگردد

اگر آیند به خشم این ببر های زرد غرجستان
یقینً هیچ طاقت ما نع عزمم نمی گردد

اگر یک جرقهٔ ازخشم آتش زا بپا خیزد
مگوکه کوکبم مصباح در عالم نمیگردد

اگرشرط است خونریزی به عصر صلح وآزادی
که میگوید که این ملت همه باهم نمیگردد

میاور خون ملت را بجوش ای دشمن جاهل
کنم باور که ، دشمن بازبان آدم نمیگردد

به اهل دل بگو واثق هزاره صلح میخواهد
که زخم از انتقام وخون بها مرهم نمیگردد

  موسی قاید زاده ، گزارشی از قتل های سیستماتیک مردم هزاره کویته را با ذکر تاریخ واسمای قربانیان ومحل وقوع حادثه، به حاضرین ارائه داشت که در آغاز این گزارش  چنین گفت :
 - تاریخ ۲۵۰ سال افغانستان، تاریخ قتل عامها، تاریخ جنایات وکله منارها ،تاریخ نسل کشی، تصفیه قومی، کوچهای اجباری، تاریخ بردگی وتاریخ ستم های بیشمارغیر انسانی است. تاریخ که با قتل ۵۰۰ نفر هزاره توسط میرویس خان هوتکی در دربار شاه صفوی آغاز میشود ودر دوران سیاه شاه جلاد و خون آشام امیر عبدالرحمن به اوج خود میرسد تا انجاییکه ۶۲ در صد از مردم هزاره در طول هفت سال جنگ و جنایت ، قتل عام شدند وجنایات که شاید در تاریخ منطقه وجهان نظیری آنرا کمتر میتوان یافت. موسی قاید زاده در بخش دیگر از سخنان خویش گفت که :
  - پس از عبدالرحمن در صدسال آخر، تاریخ غمبار وخونین هزاره ها ادامه یافت. اگر شاهی  آمد ویا امیری ویا رئیس جمهوری، همه در هزاره کشی متفق عمل کردند وبطور سیستماتیک نسل کشی هزاره را در افغانستان تداوم بخشیدند. یکی از نشانه های برجسته نسل کشی هزاره ها، کوچی ها است که در این پنج سال آخر به هزاره جات مسلحانه هجوم می آورند به کشتار وغارت مردم هزاره می پردازند. قتل های زنجیره ای وپلان شده هزاره ها در کویته پاکستان نمونه دیگر از نسل کشی هزاره ها است. مردم کویته این وارثان ومهاجران تبعیدی قتل عامهای دوران عبدالرحمن، اکنون دوباره در قرن ۲۱ بطورجمعی نابود میشوند. اما میخواهم با استفاده از فرصت این پیام را به شما بدهم که اگر فریادهای مظلومانه هزاره ها درارزگان وهزاره جات، در گلو خفه شد. وفریاد آنها به گوش کسی نرفت. اما این بار صدای مردم ما خاموش نمیماند هزاره ها در چهار گوشه جهان فریاد اعتراض شان را بلند کرده اند تا این فریاد را به گوش تمام آزاداندیشان، منادیان صلح ودموکراسی و تمامی عدالتخواهان برسانند و بدینسان مقامات پاکستانی وافغانستانی وادار به پاسخگویی خواهند نمود. سپس آقای قاید زاده ، متن گزارش قتل های زنجیره ای هزاره هارا در کویته به خوانش گرفت.
  سپس داکتر رحیم رامشگر، شاعر ، نویسنده ، رئیس کانون فرهنگی امیرعلیشیر نوایی طی صحبت مختصر خود به نمایندگی از برادران ازبک مقیم کشور بلجیم، با تظاهر کنندگان ابراز همبستگی نموده وبه خانواده شهدای کویته اظهار تسلیت کرده و گفت :
   من از سوی برادران ازبک شما موظف بودم تا همبستگی کامل خودرا به شما برادران هزاره اعلام بدارم وما تا اخر در کنار شما خواهیم بود.
  همچنان خانم زهرا جعفری، شهردار شهر نیلی مرکزولایت دایکندی ونخستین شهردار زن در تاریخ افغانستان، پیامی فرستاده بود که در بخش از این پیام آمده است که :
  - من به عنوان اولین شهردار زن در افغانستان که از میان قوم همیشه در تبعیض هزاره ، برخاسته ام، شاهد بیعدالتی ، نقض آشکار حقوق انسانی این مردم محروم ورنج کشیده در افغانستان وپاکستان بوده ام. تا دیروز طالبان در افغانستان سرهای مردم مارا از تن جدا میکرد وگورهای دسته جمعی برای مان میساخت، امروز بنام طالبان پاکستانی، دوباره داستان تلخ دیروز را تکرار می کنند. روزی بنام طالب، روزی بنام تروریست و روزی بنام کوچی، بر مردم هزاره فاجعه می آفرینند. ما کشتار مردم هزاره به هر نام وعنوانی که باشد در افغانستان وپاکستان، محکوم کرده و از جامعه جهانی وسازمانهای حقووق بشری ، اتحادیه اروپا میخواهیم این سکوت مرگبار را شکستانده به ندای مردم ما لبیک بگویند. چون ما هم انسانیم وحق زندگی داریم.
  بعد قطعنامه این گردهمایی اعتراضی به زبان فارسی توسط متین خلیلیان، قرائت گردید. سپس متن قطعنامه به زبان هالندی توسط مسعوده قاید زاده خوانده شد. همچنان متن فرانسوی قطعنامه توسط رضا واثق قرائت گردید. متن انگلیسی قطعنامه را سمیه دوست به خوانش گرفت که بطور کامل در بخش ویدیویی این گزارش آمده است. این گردهمایی اعتراضی راس ساعت ۳ بجه بعد از ظهر خاتمه یافت.
  تذکر:
   متن قطعنامه ، وتاریخچه کوتاه " هزاره ها کیها اند ؟ " به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی ، هالندی برگردانی شد وهم گزارشی از قتل های سیستماتیک مردم هزاره در کویته، ترجمه شده به زبان انگلیسی ضمیمه ای تاریخچه وقطعنامه گردیده در میان دوسیه های مناسب قرار داده شد، علاوه برآنکه به نشانی های که در پایان قطعنامه آمده است توسط دونفراز دوستان مقیم بروکسل تسلیم داده شد بلکه به ۲۱ سفارتخانه های کشور های غربی وشرقی اثر گذار در سیاست های افغانستان وپاکستان ، به پارلمان ودولت فدرال کشور بلجیم، تسلیم گردید.
                                                متن قطعنامه

قطعنامه گردهمایی اعتراضی جامعه افغانستانی مقیم کشور بلجیم نسبت به کشتار هزاره ها در شهر کویته پاکستان
 کشتارجمعی وهدفمندانه ای هزاره ها در شهر کویته پاکستان، که بانیت تصفیه قومی ونژادی از سوی تروریستان افراطی در طی دوسال آخر به شکل سیستماتیک انجام یافته است، وجدان جامعه بشری را فرامیخواند، تا در برابراین نسل کشی  سکوت را شکستانده وبه کمک مردمی بشتابند که به خاطر هویت نژادی شان بیش از صدسال است که در افغانستان وپاکستان، در معرض قتل عامهای پی درپی قرار داشته و اکنون ترورریستان افراطی در روز روشن حتی با اعلام هویت شان، به کشتار جمعی این مردم بیدفاع، صلح جو و مسالمت اندیش شهر کویته می پردازند.
 ما توجه اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا، سازمان ملل متحد، نهاد های حقوق بشری ، جوامع مدنی ، نهادهای ضد تبعیض نژادی، دولتهای پاکستان وافغانستان، وجدان عمومی بشری را به این کشتار های زنجیره ای جمعی وجنوساید علنی تروریستان در کویته پاکستان جلب نموده وبه خاطر این تسویه نژادی وپاکسازی قومی در کویته پاکستان هوشدار میدهیم، تا دیر نشده از بروز یک فاجعه گسترده ای نسل کشی جلوگیری به عمل آید. از اتحادیه اروپا تقاضا داریم تا بردولت پاکستان فشار وارد نماید که به عنوان یک دولت مسئول به هر شیوه ای که ممکن باشد جلو کشتار بیرحمانه هزاره هارا درشهر کویته  بگیرد. 
 ما ضمن تقبیح عاملان افراطی کشتار جمعی هزاره ها در کویته پاکستان، از اتحادیه اروپا و کمیسیون های سیاستگذار این اتحادیه با اعتبار، موارد ذیل را تقاضا می نماییم:
 ۱- ما در حالیکه قتل وکشتار سازمان یافته  هزاره ها رادر کویته پاکستان، یک تراژیدی انسانی ودر تناقض با وجدان بشری دانسته وشدیداً تقبیح میکنیم، از تمام دولت های اروپایی ونهادهای حامی دموکراسی، عدالت وحقوق بشری این کشورها میخواهیم که برای توقف کشتار هزاره ها در کویته از هیچ مساعدتی دریغ ننمایند.
 ۲ - ازدولت پاکستان تقاضاداریم که به عنوان مسئول اداره وامنیت شهروندان شان، با تروریستان از در مسامحه وگذشت پیش نیامده ، بلکه برای جلوگیری از فجایع گسترده، با آدم کشان متعصب برخوردجدی نمایند. درغیر جلوگیری از این کشتار سیستماتیک هزاره ها، دولت پاکستان همسویی خودرا با تروریستان به ثبوت میرساند.
 ۳ - از اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد وتمام ارگانهای مسئول وسیاستگذار کشورهای دموکراسی ، تقاضا میکنیم که به این کشتار جمعی شهروندان بیگناه پاکستان توجه نموده و علاوه بر آنکه دولت پاکستان را به در راستای حفظ جان شهروندان شان متوجه مسئولیت هایش بسازند، بلکه پیامدهای فاجعه بار این کشتار های گروهی بیرحمانه را نیز به دولت پاکستان گوشزد نمایند. چون تداوم این نسل کشی آگاهانه، میتواند کل منطقه را به سمت یک بحران عمومی هدایت نماید.
 ۴ - تا کنون هیچ یکی ازاین تروریستان وقاتلان اتنی هزاره در پاکستان، بازداشت نشده ومورد تحقیق قرارنگرفته است. در حالیکه اکثریت این کشتارهای جمعی در نزدیکی پوسته های پلیس ایالتی پاکستان انجام یافته است. بناً از اتحادیه اروپا تقاضا داریم تا از سوی خود ویا از طریق سازمان ملل متحد ، به زودترین وقت ممکن، " هیئت حقیقت یاب" راتشکیل داده ونتایج تحقیقات شان را در معرض افکار عمومی قرار بدهند.
  ۵ - از اتحادیه اروپا، به عنوان یک نهاد معتبر جهانی تقاضا میکنیم که به خاطررسیدگی به مشکلات اتنیکی هزاره ها در افغانستان ، پاکستان وایران، تحقیقات لازم را روی دست گرفته وراهکارهای عملی را مطرح نماید تا از بروز متداوم کشتارجمعی، آزار و اذیت این مردم به خاطر هویت نژادی شان، دردنیای متمدن امروز، جلوگیری شود.
  اصل قطعنامه  به :
 اتحادیه اروپا
کاپی به :
پارلمان اروپا
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد مقیم بلجیم
سفارت پاکستان مقیم بلجیم
سفارت افغانستان مقیم بلژیک
سازمان امنیستی انتر نشنل
کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد
                                      جامعه افغانستانی مقیم کشور بلجیم
                                               متن تاریخچه مختصر
                                             هزاره ها کیها اند ؟
هزاره ها یکی از چهار قوم بزرگ افغانستان است که بیشترین نفوس آن در مرکز، شمال وغرب افغانستان سکونت دارند. هزاره ها از ۳۲ ولایت افغانستان در۲۲ ولایت این کشورزندگی می نمایند. نفوس هزاره ها در حدود شش میلیون نفر تخمین زده میشود. ( چون تا هنوز در افغانستان سرشماری معیاری نفوس صورت نگرفته است ) هزاره ها یکی از ساکنان بومی افغانستان شمرده میشود که بنا برشواهد تاریخی واسناد کتبی مورخان شرق وغرب، هزاره ها در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در افغانستان سکونت داشته اند وپس از آن درکلیه تمدنهای بزرگ منطقه، نقش محوری بازی کرده اند. چنانچه  ۲۰۰۰سال قبل بت های بزرگ ۵۲ متری و۳۲ متری بامیان توسط این مردم ساخته شد که هزاران زایر و سیاح از مناطق شرق وغرب دنیا در بامیان آمده وازاین آثار با عظمت دیدن میکردند. سرانجام به خاطر اضمحلال آثار تمدنی هزاره ها، طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی هردو مجسمه های باعظمت بودارا منفجر کردند. درآن دوران سرزمین هزاره ها در چهارراه تمدن شرق و غرب " جاده ابریشم "  قرار گرفته بود.  وهمه روزه دهها کاروان تجارتی وارد بامیان میشدند ودهها کاروان دیگر به سمت کشورهای غربی وشرقی حرکت میکردند. تا اواخر قرن ۱۸ میلادی، سرزمین هزاره ها قلمرو وسیعی از خاک افغانستان را در برمیگرفت واین مردم جغرافیای گسترده ای از شمال ، غرب ومرکز افغانستان را در اختیار داشتند. کل مساحت افغانستان که اندکی بیش از ۶۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع است، سرزمین هزاره ها به۲۵۰،۰۰۰ کیلومتر مربع میرسید. اما ازاواخر قرن ۱۸ واواسط قرن ۱۹ میلادی به دلیل سیاست تبعیض آمیز نسبت به هزاره ها،این جغرافیای وسیع به ۱۵۰۰۰۰ کیلو متر مربع تقلیل یافت.( حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر، زمینهای حاصل خیز که قلمرو هزاره ها را تشکیل میداد با جبر تصاحب گردید. ) وباقی سرزمین هزاره ها، به قطعات کوچکی تقسیم واز بدنه اصلی اش جدا گردید.
  یک از شاهان مستبد افغانستان بنام امیر عبدالرحمن، تصمیم گرفت که کل هزاره ها را در افغانستان بطور جمعی نابود نماید. بناً او با ۱۲۰۰۰ قوای نظامی و قوتهای اجیری تا دندان مسلح،در سال ۱۸۸۴ میلادی بالای هزاره جات حمله نمود. این جنگ که مدت هفت سال ادامه داشت منجر به نابودی فزیکی ۶۲ درصد نفوس هزاره هاشد وقلمرو وسیع از این مردم در اختیار قوم پشتون قرار گرفت. دهها هزار نفر از مردم هزاره به کشورهای همسایه مثل ایران، هندوستان تبعید و فراری شدند. چنانچه که هزاره های کویته پاکستان، همان تبعیدیان دوران امیر عبدالرحمن است که در هندوستان آن وقت وپاکستان امروزی ساکن شدند. ازطرف امیر عبدالرحمان رسماً بردگی هزاره ها اعلان گردید، و هزاره ها در بازار های کابل وهندوستان، ازسوی برده داران به فروش میرسید ودولت از فروش آنها مالیه اخذ می کرد. متاسفانه که پس از آن در مقطع های مختلف نسل کشی هزاره ها ادامه یافت که در دوران طالبان، این نسل کشی در کابل، مزار شریف، بامیان ویکاولنگ به شدت تمام عملی گردید. اما هزاره ها پس از سقوط طالبان وحضور جامعه جهانی، در تمام انتخابات شرکت فعال داشته و شرکت زنان هزاره بیش از مردان هزاره در انتخابات بوده اند.سرزمین هزاره ها امن ترین منطقه ای بوده که در این دهسال حتی یک مورد از ترور وقتل در این مناطق دیده نشده است. اما متاسفانه با تمام این روش های دموکراتیک، مسالمت آمیز و مدنی این مردم، سیاست تبعیض آمیز نسبت به هزاره جات ادامه داشته وسرزمین این مردم بطور آگاهانه از بازسازی محروم نگهداشته شده اند. علاوه برآن برای تداوم نسل کشی هزاره ها از ۵ سال بدینسو، کوچی های مسلح پشتون تبار، به حمایت حلقات معین دولتی به هزاره جات یورش می برند وبه کشتار وتاراج خانه های مردم صلح جوی هزاره می پردازند. اکنون در کویته پاکستان عناصر تند رو وهزاره ستیز از مدتی قریب به سه سال است که بطور علنی به نسل کشی هزاره ها ادامه میدهد وتاکنون حد اقل ۱۵۰۰ نفر در مقاطع مختلف با کشتار بیرحمانه جمعی مواجه شده اند. وما امروز به خاطر محکوم نمودن این نسل کشی به خیابان آمده ایم تا صدای این قربانیان را به گوش اتحادیه اروپا، جامعه جهانی وتمام انسانهای که به  دموکراسی ،حقوق بشر وعدالت باوردارند، برسانیم.
                                 جامعه هزاره مقیم کشور بلجیم
                  
                                                    گزارش تصویری


گزارش ویدیویی
 ستاد برگزاری تظارهرات
منبع: افشار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر