در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

کنفرانس دوم بن: حضور گسترده و پرشور مردم هزاره از سراسر اروپا برای خواسته های اجتماعی- سیاسی خود در شهر بن آلمان


حضور درخشان و تاریخی مردم هزاره در کشورهای مختلف جهان در حمایت از مردم هزاره در پاکستان و تظاهرات علیه کشتار دسته جمعی مردم هزاره در این کشور نشان می دهد که مردم ما از آگاهی و بینش و شعور بالای سیاسی و اجتماعی برخوردارند. روز نخست ماه اکتبر و روزهای پس از آن، ده ها هزار تن از مردم ما از جمله کودک، پیر و جوان، زن و مرد، بدون در نظرگرفتن اختلافات منطقه ای و مذهبی با هم یکجا شدند و صدای اعتراض خود را به کشتار مردم هزاره به گوش جهانیان رساندند. آری مردم هزاره یکپارچه و متحد می باشند و برای بدست آوردن حقوق انسانی خود از هیچ کوششی فروگذار نخواهند بود...

چند روز آینده شهر بن آلمان شاهد برگزاری دومین کنفرانس درباره افغانستان خواهد بود. شبکه سراسری مردم هزاره با توجه به اهمیت موضوع لازم می داند، مسایل مهمی را با مردم هزاره در میان بگذارد و از آنان بخواهد تا نسبت به پلان های شوم تیم راسیست، قبیله سالار و طالب پرور حامد کرزی موضع گیری کرده و با تظاهرات در شهر بن آلمان صدای مظلومیت مردم هزاره را به گوش جهانیان رسانده و حقوق انسانی آنان را بطلبند. شبکه سراسری مردم هزاره معتقد است که این تظاهرات می تواند بر افکار عمومی جهان تاثیر گذاشته و جهان را نسبت به واقعیت های افغانستان که رژيم طالب پرور کرزی سعی در پنهان کردن آن دارد آگاه کند.
معلوماتی که شبکه سراسری مردم هزاره بدست آورده حاکی از آن است که تیم تمامت خواه حاکم تلاش های خود را برای محدودکردن حضور اقوام اوزبک، تاجیک و بويژه مردم هزاره در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی افزایش داده و کوشش می کند تا در این کنفرانس نقش اقوام را ضعیف و کمرنگ جلوه داده و حکومت قبیله ای و تمامت خواهانه خود را گسترش دهند. آنان کوشش می کنند تا افکارعمومی را از گروه تروریستی طالبان که در مناطق جنوبی و شرقی دارای پایگاه گسترده اجتماعی می باشند منحرف کرده و تلاش های داخلی و بین المللی را برای مهار و سرکوبی تروریزم متوقف سازند.
از یاد نبریم که هنوز مردم هزاره قربانیان اصلی تروریستان طالب می باشند. آن ها با کمک دولت افغانستان راه ها را بر مردم هزاره در نقاط مختلف افغانستان مسدود کرده و همه ساله به شکل وحشیانه ای زیر عنوان کوچی، جنایات تازه ای علیه مردم ما مرتکب می شوند. همه ساله ده ها تن از مردم ما بدست گروه های تروریستی و هواداران دولتی آنان کشته و زخمی شده، زمین های بیشتری از مردم ما غصب می شود و هزاران خانواده هزاره پس از غارت شدن اموال شان، خانه هایشان توسط این گروه های تبهکار و تروریست به آتش کشیده می شود و مردم ما به کوچ اجباری کشانده می شوند. جنایات برنامه ریزی شده کوچی ها و طالبان هنوز قلب تک تک مردم ما را به درد می آورد. فراموش نکنیم که رژيم طالبان و هواداران نکتایی پوش آنان مانند اشرف غنی که مامور گرداندن کنفرانس بن شده اند، عامل اصلی کشتار هزاران تن از مردم هزاره در رژيم پست و قبیله گرای طالبان بودند. فراموش نکنیم که جنایات عبدالرحمان خانی و نادر خوانی در قرن بیست و یکم توسط طالبان و سایر گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان علیه مردم ما ادامه دارد. تبعیض در حقوق سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مردم هزاره نمونه آشکار دیگری است که نشان می دهد تروریست ها و دولتیان بصورت هماهنگ و همه جانبه مردم ما و حقوق آنان را هدف قرار داده اند. هدف اصلی آنان حذف فیزیکی، غصب جایداد مردم هزاره و راندن آنان از سرزمین پدری شان است و در اين راه از هر اهرم و آله فشاری استفاده می کنند. طرح واگذاری امینت به نیروهای افغان یکی از حربه هایی است که این دولت تلاش می کند تروریست های خود را در قالب نیروهای امنیتی جابجا کرده و در موقع لازم، کشتار و کوچ اجباری دیگری را باعث شود و پاکسازی قومی را سرعت دهد. برای همین کنفرانس دوم بن عرصه دیگری برای دولت تروریست پرور کرزی است تا علیه منافع مردم ما و سایر مردم تحت ستم یکه تازی کند. در کمیته آماده سازی کنفرانس بن که به رهبری اشرف غنی احمدزی از یک سال به اینسو ترتیب داده شده، تمام عناصر تمامت خواه گرد هم آمده اند. در این کمیته نمایندگان مردم هزاره و اوزبیک حضور ندارند.

این تیم تمامت خواه در ده سال گذشته با بی بیراهه کشاندن سیاست های بین المللی، میلیارد ها دالر کمک جامعه جهانی را اختلاس و حیف و میل کرده و یا فقط درصد بالای آن را در اختیار مناطق پشتون نشین (افغان نشین) قرار گرفته است.
شبکه سراسری مردم هزاره از تمام مردم هزاره و سایر تورک تباران در سراسر جهان می خواهد با حساسیت و دقت لازم کنفرانس دوم بن را دنبال کنند. مردم هزاره در اروپا فرصت برپایی اعتراض گسترده بصورت راهپیمایی را در شهر بن آلمان دارند. ما باید همچنان نشان دهیم که یکپارچه و هدفمند، حقوق از دست رفته خود را می خواهیم.
خواست های مردم هزاره کاملا مشخص است. این خواست ها را می توان در چند محور خلاصه کرد:
یک: پایان دادن به حمایت های دولتی از طالبان و سایر گروه های تروریستی، اخراج و محاکمه حامیان دولتی و مقابله با تروریست ها در تمام ابعداد. دولت افغانستان حامی جدی و سرسخت تروریست های طالب می باشد که این حمایت ها بنا به اشتراکات قومی و قبیله ای صورت می گیرد. کشتار مردم هزاره توسط طالبان و گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان با یکدیگر ارتباط مستقیم دارد.
دو: محاکمه تروریست های طالب طبق قوانین بین المللی، عدم عفو و بخشش آنان. تاکنون دولت افغانستان در جهت عفو و بخشش و دادن امتیاز به تروریست ها حرکت کرده است.
سه: تامین امنیت مناطق هزاره نشین همچون غزنی، بامیان و دایکندی توسط جامعه بین المللی. تا هنگامی که دولت افغانستان گام های جدی و عملی را برای تامین عدالت و امنیت برندارد، تمام حرکت های آن مشکوک است و نباید به آن اعتماد کرد. از آنجایی که هدف اصلی تروریست ها و حامیان دولتی آنان حذف فیزیکی مردم هزاره است، مساله واگذاری امنیت به نیروهای افغان را باید با تیزبینی مورد نقد قرار داد و نسبت به جابجا سازی دشمنان مردم هزاره و تروریست های طالب در قالب نیروهای دولتی حساس بود و به موقع واکنش نشان داد.
چهار: توقف کامل حملات کوچی ها، باطل کردن اسناد جعلی آنان، خلع سلاح کردن آنان، محاکمه سران کوچی و جبران خسارت به مردم هزاره. کوچی گری در جریان دو صد سال اخیر یکی از سلاح های خطرناک حاکمان افغان بوده که تاکنون به کشتار مردم هزاره، غصب زمین هایشان و کوچ اجباری آنان می انجامد.
پنج: توزیع عادلانه ثروت مانند بودجه ملی، پروژه های زیر بنایی مانند راه، مکتب، دانشگاه، شفاخانه، انرژی و پروژه های تولید شغل. امروز مناطق هزاره نشین دارای کمترین بهره از ثروت عمومی می باشد. طوری که سهم مناطق هزاره نشین از بودجه ملی سال 1390 ، همانند سال های قبل کمتر از 2 درصد است. سایر تورک تباران افغانستان نیز از این تبعیض سیستماتیک رنج می برند.
شش: دادن سهم عادلانه به مردم هزاره در بخش های مختلف دولتی از جمله در وزارتخانه ها، ادارات و سایر ارگان ها. همچنین عدم تبعیض در جلب و جذب در ارگان های امنیتی از جمله پولیس و اردو.
هشت: قانون مداری و جلوگیری از قانون شکنی که دولت با روش هایی مانند برگزاری جرگه های سنتی و قبیله ای انجام می دهد. احترام به انتخابات و رای و انتخاب مردم. جلوگیری از قانون شکنی در انتخابات و جلوگیری از حذف و محدود کردن رای مردم هزاره در مناطق مختلف از جمله غزنی، کابل و هرات.
نه: تغییر جهت نظام به طرف نظام فدرال، به گونه ای که مردم بتوانند در اداره و مدیریت محل خود نقش مستقیم داشته باشند. عناصر قبیله گرا با دست اندازی، تقلب ، زورگویی و وابستگی به نهادهای استخباراتی و دولت های دیگر توانسته اند حکومت ها و دولت های خودکامه ایجاد کرده و به پاکسازی قومی و تبعیض بپردازند.
ده: برگزاری سرشماری ملی بدون تقلب برای دانستن نفوس دقیق مردم افغانستان. مردم هزاره بیشتر از سی درصد نفوس افغانستان را تشکیل می دهند که دولت های افغان در کنار کشتار و نقض حقوق مردم هزاره، از برگزاری سرشماری آزاد و دقیق سرباز زده اند.
یازده: شناختن هویت گروه های قومی بطور صحیح آن مانند هزاره، ازبک ، تاجیک و …مردم هزاره افغان نمی باشند و افغان خواندن آنان طرح و دسیسه ای در کنار طرح و دسیسه های کشتار و پاکسازی قومی می باشد.
دوازده: مشارکت همه جانبه زنان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی، بدون هیچ تبعیض قومی و جنسیتی.
سیزده: جایگاه جامعه مدنی باید وسعت بیشتر پیدا کرده و از حالت نمایشی خارج شود. به دموکراسی و حضور نهادهای مدنی احترام گذاشته شده و رای و نظر آن ها در تصمیم گیری ها لحاظ شود.
چهارده: به فرهنگ محلی، رسوم، عقاید و زبان های محلی احترام گذاشته شود و با جعل سازی و دادن هویت های کاذب، در جهت براندازی ارزش های محلی و قومی تلاش نشود.
پانزده: دادگاه بین المللی جزایی باید مستقیم در مساله افغانستان دخالت کرده و با توجه به عضویت افغانستان از سال 2003 در این دادگاه، زمینه های محاکمه ناقضان حقوق بشر و گروه های تبهکار و تروریست مانند طالبان آماده شود.
شانزده: پاکسازی سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد از عناصر تمامت خواه که گزارش های دروغ درباره وضعیت مردم هزاره و سایر اقوام تحت ستم ارایه می کنند.
شبکه سراسری مردم هزاره امیدوار است با هماهنگی و یکپارچگی مردم هزاره در سراسر جهان، بتوانیم صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم و مانع از تصمیم گیری دولت و لابی های طالبان علیه منافع و حقوق مردم هزاره شویم.
مردم هزاره قدرت دارند و قدرت ما در یکجای شدن و اتحاد ماست.
نویسنده و منبع: شبکه سراسری مردم هزاره

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر