در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

آثار تمدنی هزاره ها در هندقدیم



این اثرتاریخی، " پلی " است بنام "پل شاهی " یا شاهی بریج که بر فراز دریای " گومتی " در ایالت اوتراپردیش در سالهای ۱۵۶۴ میلادی در عصر امپراطوری سلطان جلال الدین محمد اکبر (۱ ) ساخته شده است. عصر جلال الدین اکبر، دوران پلان گذاری های دقیق و اساس گذار بیشترین تعمیرات بود که بسیاری از این ساختمانها امروز هم پا برجاست. پل شاهی، یکی از آن ساختمانهای قشنگی است که در زمان خود وتا امروز همه با شگفتی به آن می نگرند...




 
آثار تمدنی هزاره ها در هندقدیم 
هند از روزگاران قدیم توجه جهانگشایان دنیا را به خود جلب نموده و براین خطه باستانی به خاطر هجوم برده اند، که هند دارایی سرزمین حاصل خیز، فرهنگ متعالی و از لحاظ ثروت یکی از غنی ترین کشور های جهان شمرده میشد. به همین خاطر هند را در تاریخ کهن، بنام " گنجشک طلایی " مسمی کرده اند. امروز هم ما شاهد مذاهب متعدد ، فرهنگ های متکثرو ملیت های مختلف در قاره هند هستیم که آثار باقیمانده از آن روزگاران کهن ، بیانگر عظمت و قدرت و شکوه گذشته این سرزمین می باشد.
  درمیان آثارتمدنی هند قدیم ، هزاره ها در ایجاد هنر و فرهنگ این شبه قاره سهم برجسته ای داشته است که میتوانیم امروز بدان افتخار نماییم. شبه قاره هند ( هندوستان و پاکستان فعلی ) دارای آثار متعدد فرهنگی و تمدنی هزاره ها است که با وجود گذشت قرنها از عمرشان، تا هنوز پا بر جا است. هزاره ها در ساختمان پل ها، خط ریل ، تونل های ریلی در مناطق کوهستانی ، سرک های مناطق کوهستانی و هم در رشته نظامی در قاره هند نقش مهمی را بازی کرده اند. 
فعلا ما یکی از آثاری تمدنی که توسط هنر مندان هزاره خلق گردیده است، برای خوانندگان سایت و زین جمهوری سکوت بیان میکنیم.
این اثرتاریخی، " پلی " است بنام  "پل شاهی " یا شاهی بریج که بر فراز دریای " گومتی " در ایالت اوتراپردیش در سالهای ۱۵۶۴ میلادی در عصر امپراطوری سلطان جلال الدین محمد اکبر (۱ ) ساخته شده است. عصر جلال الدین اکبر، دوران پلان گذاری های دقیق و اساس گذار بیشترین تعمیرات بود که بسیاری از این ساختمانها امروز هم پا برجاست. پل شاهی، یکی از آن ساختمانهای قشنگی است که در زمان خود وتا امروز همه با شگفتی به آن می نگرند. وقتی شما به این پل نگاه نمایید، پی خواهید برد که چه دستان هنرمندی و با چه مهارت فنی آنرا اعمار نموده اند. در عصر امپراطوری اکبر برای ساختن این پل کارمندان و انجنیر های هزاره  از افغانستان فرا خوانده شد. انجینران و کارمندان هزاره با دقت ، مهارت به شیوه هنرمندانه این پل را برپا داشت که بنام " جونپور" نیز معروف است که شاید اصل آن " جوانپور " باشد. قدامت تاریخی این پل به چهار صدو پنجاه سال میرسد که هنوز هم مورد استفاده همگان اند.این پل بیانگر بهترین مهندسی و هنرمندی هزاره هاست که در تاریخ تعمیرات بیشمار هند در مقام نخست قرار دارد. این پل ۱۰ ستون محرابی دارد. نویسنده کتاب تاریخ هند در متن " انگلسی " خود راجع به این پل مینویسد که این پل از لحاظ فن ساختمانی بعد از مقبره همایون پادشاه در درجه دوم قرار میگیرد.
 قبل از اینکه  خوانندگان گرامی را به تماشای فوتوهای این پل که توسط دستان هنرمند هزاره ها در هند چهارونیم قرن قبل ساخته شده است، دعوت نمایم، سعی می نمایم که همینگونه آثارتمدنی هزاره ها را در هند قدیم، یکی پی دیگر، در خدمت شان قرار بدهم.
   (۱ ) - شهر جلال آباد افغانستان، بدستور سلطان جلال الدین اکبرساخته شد وبه نام وی مسمی گردید.















منبع : جلد چهارم " تاریخ هندوستان "  از انتشارات دانشکاه کمبریج انگلستان
نویسنده: حاج علی گلزاری
منبع: جمهوری سکوت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر