در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

هیأت بی طرف صلح توسط هما سلطانی ایجاد شد.


هما سلطاني: ملا عمر در خانه‌ام آماده‌ي گفت‏وگو با دولت است

جرگه عنعنوی کاری از پیش نمی برد!


طرف اصلی درگیر پیش از این مخالفت خود را با جرگه عنعنوی و نتایج آن ابراز کرده و حتی اشترک کنندگان این جرگه را تهدید نموده این بدان معناست که طرف درگیر این را نمی خواهد من حیران هستم که حکومت چرا بر تدویر جرگه تأکید می نماید ...

عدم موجودیت فضای اعتماد در افغانستان یگانه مشکل اساسی در برابر صلح در این کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هما سلطانی، نماینده مردم غزنی در پارلمان با ابراز این مطلب می گوید تا زمانی که فضای اعتماد در افغانستان به میان نیاید هر اقدامی که جهت آوردن صلح در کشور صورت گیرد بی نتیجه خواهد بود.

خانم سلطانی روز سه شنبه در یک نشست مشترک خبری با احسان جاوید، وزیر اسبق ترانسپورت و نوید زیوری استاد دانشگاه پلی تخنیک کابل گفت، آنان گروهی را به نام هیأت بی طرف صلح ایجاد کرده اند.

خانم سلطانی همچنان می گوید تا زمانی که میان طرفهای درگیر میانجیگری صورت نگیرد نه شورای عالی صلح کاری کرده می تواند و نه جرگه عنعنوی.

وی در این راستا چنین اظهار داشت: طرف اصلی درگیر در گذشته دور خواست خود را مشخص ساخته و مخالفت خود را با جرگه عنعنوی و نتایج آن ابراز کرده است. حتی اشترک کنندگان این جرگه را تهدید کرده اند. این بدان معناست که طرف درگیر این را نمی خواهد وقتی که نمی خواهند من حیران هستم که حکومت چرا تاکید می نماید.

هما سلطانی یکبار دیگر تاکید نمود که ملا عمر در افغانستان است و با وی تماس تلفنی دارد. خانم سلطانی با انتقاد از خاموشی رییس جمهور گفت که چرا رییس جمهور در مقابل این موضوع بی تفاوت عمل می نماید.

در همین حال مسؤلان دفتر مطبوعاتی ریاست جمهور این ادعای خانم سلطانی را خنده دار خوانده گفتند که دیدار با ملا عمر از توان خانم سلطانی بالا است.اما هما سلطانی می گوید در صورتی که ادعای وی نادرست ثابت شود وی به پذیرفتن اشد مجازات آماده است.

گفتنی است کههما سلطانی از چند ماه به این طرف ادعا می کند که با ملا عمر رهبر گروه طالبان ملاقات کرده و یک طرح صلح را به او پیشنهاد کرده است.به گفته خانم سلطانی، طرح وی از سوی ملا عمر نیز پذیرفته شده ولی حکومت افغانستان به گفته های وی توجهی نکرده است.

چندی پیش نیز پارلمان در واکنش به اظهارات هما سلطانی خواستار پیگرد وی شد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که امروز جرگه عنعنوی آغاز بکار کرده است و موضوع مصالحه با طالبان نیز یکی از بحثهای مهم این جرگه می باشد.

رییس جمهور کرزی پیش تر و پس از شهادت استاد ربانی، رییس شورای عالی صلح اعلام کرده بود که از این پس طرف مذاکرات ما پاکستان است نه طالبان. 

حال باید دید که نتیجه جرگه عنعنوی در این راستا چه خواهد بود و سرانجام روند مصالحه به کجا کشیده خواهد شد...؟!
منبع: روزنامۀ افغانستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر