در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آذر ۹, چهارشنبه

زن ستیزی بی ناموسی است و نه عدد .۳۹، اعتراض مدنی مردم متمدن هزاره در بامیان



یکی از شرکت کنندگان این گردهمایی نیز گفت که این باورها ریشه در مذهب ندارد، چرا که ۳۹ صرفاً یک عدد است، و در قرآن نیز آیه ۳۹ و سوره ۳۹ وجود دارد...

اخیراً لغو کمیته شماره ۳۹ در لوی جرگه سنتی افغانستان، به دلیل برداشتهای منفی درباره این عدد، بحثها را به میان اهل قلم و رسانه ها نیز بر سر ریشه های باورهای خرافی در جامعه افغانستان کشیده است. این که جایگاه ذهنیتهای خرافی در این جامعه چیست و چرا گروهی از نخبگان آن در یک نشست سیاسی مهم به چنین باورهای عامیانه ای رسمیت بخشیده اند.
گفتنی است که بخشی از باورهای خرافی در گذشته به باور غیر علمی به نجوم و اختربینی باز می گردد. یونس بخشی رییس موسسه نجوم افغانستان طی گفتگویی کوتاه با ما گفت که چنین باورهایی محدود به جامعه افغانستان نیست و در جوامع پیشرفته نیز چنین می توان اشکال مختلف آن را مشاهده کرد.
نبی خلیلی، روزنامه نگار و مدیر یک مرکز آموزشی-فرهنگی در کابل بر این باور است که موج اطلاع رسانی و پیشرفت در عرصه های آموزشی در دهه های اخیر، عامل مهمی در ارتقای علمی جامعه افغانستان بوده، و از این رو بسیاری از مردم عادی از ابراز حساسیت در مورد یک عدد، که در لویه جرگه پیش آمد، به تمسخر می نگرند، اما با این وصف در برخی در چنبره ذهنیتها گرفتارند.

شاید موید همین موضوع گردهمایی دهها تن در بامیان به نشانه اعتراض نسبت به چنین حساسیتهایی باشد.
عبدالله برات از سازمان دهندگان این اعتراض گفت به باور راهپیمایان مشکل نه از عدد ۳۹ بلکه از کسانی است که چنین باورهایی دارند. آنان روی پلاکاردهایی نوشته بودند که زن ستیزی بی ناموسی است و نه عدد .۳۹
یکی از شرکت کنندگان این گردهمایی نیز گفت که این باورها ریشه در مذهب ندارد، چرا که ۳۹ صرفاً یک عدد است، و در قرآن نیز آیه ۳۹ و سوره ۳۹ وجود دارد.
در چنین شرایطی فرهنگیان، نیروهای جوان و تحصیلکرده افغانستان بستر باورهای خرافی را چه می دانند و از چه زاویه ای به این موضوع می نگرند. بسیاری از اهالی قلم، ابراز حساسیت در مورد یک عدد را بی حرمتی هم به مقدسات مذهبی و هم به علم و دانش می خوانند.
رحمت الله بیژنپور فعال فرهنگی در بحث کوتاه این برنامه به همکار ما عارف یعقوبی گفت که برخی از تعبیرات از حوزه اخلاقیات اجتماعی بر می خیزد و چنین خرافات باوری توهین آشکار به علم و اندیشه است.
عطا روشنگر دانشجو معتقد است که جوانان افغانستان واکنش منفی و قاطعانه در مورد چنین ابراز حساسیتهایی نشان داده و آن را کاملاً غیرعقلانی می دانند.
مرتضی معراج وبلاگ نویس می گوید برخورد جوانان نشان داد که بر چنین باورهایی نمی توان به سادگی مهر تأیید کوبید.
برخی هم بر این باورند که ذهنیت شماری از شرکت کنندگان جرگه سنتی نمی تواند از باورهای عمومی در میان مردم افغانستان نمایندگی کند.
از سوی دیگر، ابراز حساسیت در مورد یک عدد در لویه جرگه افغانستان، بازتاب وسیعی در میان شبکه های اجتماعی نیز داشته است.
استفاده کنندگان از شبکه اجتماعی فیس بوک گروهی را به نام ضد خرافات تشکیل دادند و شمار قابل توجهی از فعالان فرهنگی نیز به این مجموعه پیوستند.
برخی از اعضای این گروه به نشانه اعتراض عدد ۳۹ را به جای تصاویر خود در این شبکه قرار دادند.
منبع: بی بی سی 

۱ نظر:

  1. خرافات باز باور هایی نادرست
    واقعآ این اعتراض مردم ما به این باور های نادرست نشانی از آگاهی .ذهنیت باز و روشنگریست.
    اگر آنهایکه به این خرافات باور دارند.روزی به سن 39 سالگی شان برسند چی حال و هوایی خواهند داشت. ویا آنهایکه از 39 سالگی گذشته اند به چی خواری ذلت وشرمندگی زندگی را گذشتانده اند.
    شما میتوانید تصور کنید که چقدر خنداور است...

    پاسخحذف