در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲۶, پنجشنبه

افتتاح کتاب خانه و بخش آموزشي كمپيوتر در دارالمعلمین جاغوری



دارالمعلمين فيض محمد ولسوالي جاغوري از كتاب خانه و بخش آموزشي كمپيوتر بهرمند شدند . به همين مناسبت مراسم باشكوه در اين موسسه علمي امروز چهار شنبه مورخه 25/8/1390 برگزار گرديد ...

آقاي ظفرشريف ولسوالي جاغوري ،‌دگروال اسدالله خان قوماندان امنيه جاغوري ،‌آقاي طوفان آمر امنيت ملي ولسوالي  جاغوري ،‌ آقاي عاشق حسين آمر جنائي ولسوالي جاغوري ،‌آقاي احساني آمر تعليم و تربيه پليس ولسوالي جاغوري ، آقاي عرفاني مدير حقوق ولسوالي جاغوري ،‌هيئت نظارت معارف ولسوالي جاغوري ،‌ جمع از بزرگان منطقه ، علما ، اساتيد دارالمعلمين و محصلان در اين مراسم حضور داشتند .
اين برنامه كه جهت افتتاح كتاب خانه و آي تي برگزار شده بود . معمولا در چنين برنامه ها ، با با تلاوت تلاوت چند از كلام الله مجید آغاز وبا خواندن مقاله ، اشعار ادامه یافته و با سخنراني سخنرانان همراه مي باشد و نیز مقالات و سخنراني ها روي موضوع یاد شده  متمركز مي شود . در جلسه امروز نیز تقریبا قصه از همین قرار بود .
دار المعلمين فيض محمد كاتب كه اولين موسسه تحصیلي در جاغوري مي باشد نسبت به سال هاي گذشته خوشبختانه از امكانات خوبي تدرسي و آموزشي برخوردار شده است .
ایجاد كتاب خانه  كه در آن چهار صد جلد كتاب موجود است و آي تي كه در آن به تعداد 30 پايه كمپيوتر با تمام لوازم و جناتور برق با همکاری محترم آقای سخی عاقلی در اختيار محصلان قرار گرفته است  را می توان از دست آورد خوبي اين نهاد خواند.
 در بخش ایجاد كتاب خانه موسسه كميته ناروي كه در راس آن آقاي محمد هاشم رواب قرار دارد همكاري كرده است . و 30 پايه كمپيوتر از سوي تيم بازسازي ولايتي ولايت عزني با همکاری آقای عاقلی مساعدت شده  و با افتتاح اين منبع اطلاعاتي مقدار از نيازمندي هاي محصلان اين نهاد برطرف شده است .
اما با همه این توصیف ديده مي شود كه هنوز دارالمعلمين فيض محمدكاتب جاغوري  آنچنان كه انتظار ميرفت كار روي آن صورت نگرفته است . "تا حالا كار اساسی در این بخش صورت نگرفته است "مثلا کار ساختمانی آن هنوز به پایان نرسیده و نو سازي بعضی بخش های آن تمام نشده است  ونیز قسمت های دیگر شان نیاز دوباره به نو سازي  ویا باز سازی دارد . و همچنان بلاك هاي نيمه كاره و نبود ساختمان هاي براي تدرس و ليليه ، از عمده ترين كمبوتات این مرکز است .
آقاي عبدالرازق "منصور" رييس دارالمعلمين فيض محمد كاتب جاغوري ، تشريف آوري حاضرين در جلسه را خير مقدم گفته و نيز افتتاح كتابخانه و آي تي را تبريك و شاد باش گفتند .
ایشان هدف از برگزاري اين محفل در اين موسسه تحصلي را افتتاح كتابخانه و آي تي خواند و آنرا دو منبع بزرگ اطلاعاتي توصیف کرد . آقاي استاد منصور رييس دارالمعلمين در مورد دست آورد خويش مبني بر ایجاد اين دو منبع اطلاعاتي اراد سخن نمود و افزود : مشكلات دارالمعلمين بالاتر از اين احساس مي شود. نبود ساختمان هاي استاندارد و محوطه مناسب از مشكلات و كمبوتات عمده آن مي باشد .
رييس دارالمعلمين افزود : جهت ارتقاء اين موسسه تعليمي نياز همكاري مردم و مقامات دولتي دارد و هرگاه مساعدت هاي مردم و نهاد هاي كمك كننده را با خود نداشته باشيم به تنهاي پيش برد كار ها در مورد  ارتقاء ظرفيت دارالمعلمين دشوار خواهند بود .
در اين مراسم آقاي ظفرشريف ولسوالي جاغوري گفت : قرار وعده تيم بازسازي ولايتي ولايت عزني بايد به تعداد 120 پايه كمپيوتر به اين نهاد تسلم داده مي شود و نيز يك مركز اينترنتي هم ایجاد مي شد .
آقاي ظفر شريف ولسوالي جاغوري اميدوار است كه امكانات بهتر از اين براي محصلان دارالمعلمين مهيا  شود تا اين محصلان بتوان با مراكز ديگر اموزشي در سطع كشور رقابت و ارتباط داشته باشد .
آقاي ظفرشريف در جمع محصلان افزود : امید وارم با استفاده از اينترنت و كمپيوتر محصلان به مرحله برسد كه فردا مصدر خدمت بزرگ براي مردم افغانستان شود .
آقاي محمد هاشم رواب مسؤول كميته ناروي دفترساحوي ولسوالي جاغوري : دارالمعلمين ولسوالي جاغوري را يك موسسه عالي تعليمي خواند و گفت : كه مردم ولسوالي جاغوري به مقدار توانائي شان به اين نهاد علمي كمك كنند.
بخاطريكه تعداد محصلین كه در اين مركز مصروف تحصيل مي باشند با كمبوتات و مشكلات زياد مواجه هستند . آقاي رواب از مسؤولين اين نهاد علمي خواست كه تلاش كنند و براي سهولت محصلان امكانات بشتر بدست آورند. به اساس نياز مندي كه در بخش تحصيلات در جاغوري مشاهده مي شود باید  در اين ولسوالي پوهنتون داشته باشيم.
در اين مراسم آقاي عرفاني مدير حقوق ولسوالي جاغوري در آغاز سخنانش افتتاح كتابخانه و مركز آموزشي كمپيوتر را ، تبريك گفته و در ادامه افزود : بالندگي هر جامعه در گرو انديشه ي  افراد آن جامعه است .  اما در جامعه كه علم و آگاهي وجود نداشته باشد باور داشته باشيم كه  آن جامعه از تمام مزايا زندگي بي بهره خواهند بود .
آقاي عرفاني كه در جمع محصلان دارالمعلمين صحبت مي كرد در مورد چگونگي ياد گيری افزود :  ياد گيری يك تغیير نسبتا پايه دار مي باشد كه محصلان در هر مركز آموزشي كه باشند به آن رو مي آورند و ياد گيري مي تواند كه در جريان زندگي يك تغير و تحول را ایجاد نمايد .
همچنان آقاي احساني آمر تعليم و تربيه پليس ولسوالي جاغوري به فوايد علم اشاره نمود و افزود :
 علم زماني ارزش دارد كه وارد اجتماع گردد . و نيز اشاره نمود كه دنيا به مرحله ي رسيده كه مي روند جهان را تسخر كنند اما ما هنوز در خم يك كوچه ايم .
آقاي احساني افزود : اكنون شرائط به وجود آمده كه مردم ما از تكنالوژي هاي که بدست آمده باید خوب هم استفاده کند و از كساني كه در راستائي فراهم آوري در تمام بخش ها همكاري مي كنند سپاس گذاري كرد.
آقاي احساني از مقامات حكومتي خواست كه در روند بهبود دارالمعلمين كه با كمبوتات زيادي مواجعه است همكاري كنند و در غنا مندي آن تلاش ورزند .
آقاي دگروال اسدالله قوماندان امينه ولسوالي جاغوري نيز در اين محفل به ارزش و استقامت زنان در راستاي فرهنگي بودن و سويه اقتدار آنان سخن گفت . و نیز افتتاح کتابخانه و آی تی دارالمعلمین را تبریک گفتند.
گفته مي شود كه محصلان دارالمعلمين فيض محمد كاتب ولسوالي جاغوري از ایجاد كتابخانه و بهره برداري از كمپيوتر ها احساس خوشحالي مي كنند .
آنان مي گويند  اين تجهیزات يك بخشي از اين مركز فرهنگي مي باشد و اميد وارند كه كتاب ها و كمپيوتر هاي موجود به شكل يك نمايش در اطاق ها باقي نمانند و از آن به صورت اساسي استفاده گردد .
مصاحبه نيز با استاد منصور رييس دارالمعلمين فيض محمد كاتب جاغوري داريم كه بعدا منتشر خواهند شد. تا آن زمان التماس دعا
 گزارشگر: مومن زاده مركز جاغوري .
منبع: جاغوری یک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر