در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۱۶, دوشنبه

شاهکاری هزاره ها در ولایت دایکندی


عروسي دسته جمعي شير بجه ها در ولايت دايكندي

عروسی دسته جمعی در دایکندی
در یک اقدام بی پیشینه، شماری ازجوانان ولایت دایکندی به صورت دسته جمعی مراسم ازدواج شان را جشن گرفتند.
این مراسم عروسی روز گذشته با اشتراک 101 زوج جوان در حضور - حدود دو هزار نفر از باشنده‌گان این ولایت – در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی برگزار شد.
خلیل پارسا، رییس نهضت ملی جوانان افغانستان که زمینۀ این عروسی دسته جمعی را فراهم کرده است، سه شنبه دهم عقرب به خبرگزاری بست باستان گفت: «کسانی که توان ازدواج و پرداخت مصارف طویانه را نداشتند، در این مراسم اشتراک داده شدند.»...




عروسي دسته جمعي شير بجه ها در ولايت دايكندي
او افزود مصارف این عروسی دسته جمعی که برای نخستین بار در ولایت دایکندی برگزار شده، از سوی مؤسسۀ کمک های آسایش جهانی که یک مؤسسۀ امریکایی است، پرداخت شده است.
به گفتۀ آقای پارسا، در پایان این مراسم برای هر زوج جوان معادل پنجاه هزار و پنج صد افغانی وسایل خانه نیز داده شده است.
کاظم یکی از دامادهایی که در ولسوالی میرامور این ولایت زنده گی می کند، به خبرگزاری بست باستان گفتکه ازدواج دسته جمعی سبب شده است که مصارف عروسی آنان بیش از نود در صد کاهش یابد.
وی افزود که این شیوۀ عروسی باعث می شود که جوانان فقیر این ولایت با کمترین مصرف، مؤفق به ازدواج و تشکیل خانواده شوند.
محمد حسین انصاری برادر یکی از دامادها و از باشنده گان ولسوالی شهرستان این ولایت گفت: «ما با اشتراک در عروسی دسته جمعی توانستیم با مصرف کردن سی هزار افغانی عروس به خانه مان بیاوریم.»
وزیر، مادر یکی ازعروس ها نیز این گونه عروسی را بسیار جالب خوانده، گفت: «پیش از این در عروسی های انفرادی حدود هشت تا 9 صد هزار افغانی به مصرف می رسید، اما در این مراسم که سیل و ساعت تیری زیاد بود، با مصرف بسیار کم این جشن برگزار شد.»
گفتنی است که پیش از این در ولایت دایکندی موارد فرار از خانه وجود داشت، بچه های جوانی که توان عروسی را نداشتند، با دختر جوان  توافق کرده از خانه های شان باهم می گریختند.
اما اکنون حوا رضایی، رییس امور زنان ولایت دایکندی می گوید: «عروسی دسته جمعی سبب کاهش فرار دختران از خانه و کاهش خشونت های خانواده گی می گردد.»
مقامات از تلاش برای ترویج همچو عروسی ها در ولایت دایکندی نیز سخن می گویند.
تیمورآهنگر- شهر نیلی
منبع: بست باستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر