در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

مصاحبه با مسئول دارالمعلین جاغوری جناب آقای استاد منصور به بهانه افتتاح کتابخانه و بخش آموزش کامپیوتر


 
اين روز ها در جاغوري كدام خبر خاص نيست كه خدمت شما دوستان پيشكش نمايم . از بارندگي هاي ايام عيد که بگزریم دیگر از آن به بعد كدام بارندگي صورت نگرفته است .
در گذارش قبلی خدمت تان یاد اوری کردم که بهانه افتتاح کتاب خانه دارلمعلمین و برای توضیح بیشتر در این مورد با جناب استاد منصور مصاحبه ترتیب داده ایم اینک این مصاحبه آماده شده توجه شما دوستان را به ان  جلب می نمایم ...
جلسه افتتاحیه کتاب خانه در  روز چهار شنبه انصافا پر بار بود به همین دلیل در اواخر برنامه  از طرف بزرگان منطقه ، محصلان دارالمعلمين از استاد منصور به دلیل زحمات شان نوسط تقدير نامه تقدير به عمل آوردند و با اين تقدير نامه ، از كار كرد هاي ايشان استقبال كردند . به گفته خود جناب استاد منصور : يكي از اهداف دیرینه ما افتتاح دو منبع اطلاعاتي بود كه ما امروز خوش بختانه شاهد افتتاح آن هستیم كتابخانه و بخش آموزشي كمپيوتر که انشاء الله گام نيك و گام برتر در ارتقاي  كيفيت و ظرفيت دارالمعلمين در آينده خواهند بود. البته به شرطی که بعضي از دوستان ما چه از مقامات حكومتي گرفته تا كساني كه در وضعيت خوبي اقتصادي قرار دارند آنها نیز همكاري كنند .
خوب جناب استاد منصور تشكر از اينكه وقت خود را در اختيار سايت جاغوري يك گذاشته ايد و مي خواهم سوال اول را به این صورت از شما  بپرسم كمپيوتر ها از كدام نهاد براي شما مساعدت شده است ؟
استاد منصور :‌بنده نيز عرض سلام دارم خدمت همه خوانندگان سايت پر افتخار جاغوري يك در قسمت سوال شما مي توانم بگويم كه خوشبخاته امروز ما و شما شاهد برگزاري افتتاح دو منبع بزرگ اطلاعاتي در دارالمعلمين بوديم كه يكي كتاب خانه و ديگري بخش آي تي دارالتمعلمين بود .
در قسمت ايجاد كتابخانه اينطور گفته مي توانم كه من از روزي كه بصورت رسمي  مسؤول دارالمعلمين انتخاب شدم اين يكي از آرزو و اهداف ما بود كه ما بايد براي محصلان محترم و اساتيد گرانقد  خود و در مجموع  براي تمام كارمندان اداري و تدرسي و محصلين بايد يك منبع معلوماتي داشته باشيم . چون منبع اطلاعاتي و داشتن منبع اطلاعاتي تمام نهاد هاي اموزشي مي تواند روحيات يك نهاد آموزشي باشد . كه متاسفانه ما نداشتيم .
در اين قسمت به كمك و همكاري رياست محترم معارف  از طريق ظرفيت معارف يك تعداد كتاب ها را  خريداري كرديم و همچنان با نماينده محترم كميته ناروي كه در رأس آن آقاي محمد هاشم رواب و باقي دوستان آقاي همتي و آقاي حق جو در اين قسمت در تماس شديم كه شما اگر مي توانيد در قسمت ايجاد يك كتاب خانه با دارالمعلمين كمك نمايد.  فكر مي كنيم ما و شما در مجموع يك خدمت بسيار بزرگ براي دارالمعلمين انجام داديم .كه ما در اين قسمت بسيار مشكل داشتیم .
و خوشبختانه دوستان آقاي همتي و آقاي رواب در اين قسمت تلاش كردند كه جا دارد بنده از آنها اظهار قدر داني و تشكر نماييم . وهمچنان در آينده هاي بسيار نزديك اظهارات تشكري خود را بصورت كتبي خدمت آنها خواهيم داد.
با کمک آنها كتاب خانه دارالمعلمين را ايجاد كردم قسمي  که شما هم مشاهده كرديد در حدود 400 جلد كتاب را موسسه محترم ناروي كمك كرده اند و يك تعداد كتاب ها را خودم خريداري كردم .
و يك تعداد كتاب هاي ديگر كه در آنجا مشاهده مي شود در سال 1387 كه دارالمعلمين تازه آغاز به كار كرده بود در آن سال يك تعداد از طلاب و علماء که در ايران تحصیل می کند  وقتي از دارالمعلمين ديدن كردند قول کمک کتاب به  دارالمعلمين دادند اما متاسفانه تا حالا از كمك هاي آنها هیچ خبری نیست . اما انها در همان اویل يك تعداد از چپتر هاي كه مربوط پايان نامه تحصلي خود شان مي شد كه در حدود 60 الي 80 جلد از پايان نامه هاي طلاب كه در ايران تحصيل كرده اند تعداد از چپتر هاي شان در دارالمعلمين جاغوري دادند که موجود است . ولی از بزرگان زیبا نیست که در موقع باز دید وعده های زیاد می دهند  وبه هیچ گدام عمل نمی کند .
 بهرصورت دركل افتتاحيه اين كتاب خانه يك مقدمه براي شروع بود براي يك كتابخانه بزرگ كه انشاء الله در آينده ما سعي و تلاش بشتر را  به خرج مي دهيم تا ما از لحاظ كتاب در اين موسسه بزرگ علمي و فرهنگي غني باشيم .
و همچنان يك تعداد وسايل ديگر كه از طرف موسسه ناروي  درنظر گرفته شده بود از قبيل لابرتوار كه ما يك استاد را در بخش ترين(آموزش) لابراتوار ، بخش ، فزيك ، كميا ، بيالوژي روان كرده بودم .كه استاد شاداب موفقانه آموزش  آن بخش را به پايان رسانده  است و حالا اگر ما تجهيزات را داشته باشيم ايشان آماده است كه فعلا ما آن تجهیزات را ندارم اما آقاي رواب و باقي همكاران شان براي ما وعده داده كه در آينده نزديك ما وسايل  لابرتوار را به دست رس دارالمعلمين قرار مي دهيم .
 ایشان در پاسخ به این سوال چه اشخاص دیگر حقیقی ویا حقوقی در این برنامه با شما همکاری نموده گفتند  : در قسمت آي تي دارالمعلمين قسمي كه در جلسه در قسمت صحبت هايم گفتم حالا نيز ياد آور مي شوم كه ما به كمك برادر عزيز ما جناب آقاي عاقلي كه در اين قسمت با ما خيلي همكاري كرده اند و همچنان جناب جنرال صاحب باشي حبيب الله نيز با ما همكاري كردند تا موفق به اين شديم كه در حدود 30 پايه كمپيوتر با تمام وسايل و امكانات اش مانند – 30 پايه ميز ، 30 پايه كمپيوتر ، 30 پايه يو پي اس ، 2 دانه پروجيكتور ، مواد درسي از قبيل قرطاسه و 2 دانه پرينتر و يك جناتور برق خوب  را پي آر تي كمك كرده اند كه ما از اين منبع تمويل كننده نيز اظهار تشكر و سپاس را داريم .
در بخش آي تي دارالمعلمين تيم پي ار تي و مخصوصا خانم انجيلا كه از كشور پولند هستند براي ما وعده داده بود كه آي تي دارالمعلمين جاغوري همراه با اينترنت به دست رس شما قرار مي دهم و همچنان يك استاد را در بخش انگليسي و يك استاد را در بخش كمپيوتر به دارالمعلمين براي شما معرفي مي كنيم كه براي يك سال در دارالمعلمين تدرس كنند.
ايشان در جواب سوال ما که دانش آموزان از کی می تواند ازین امکانات استفاده کند گفتند : در مدت يك هفته تمام كتاب ها را كاملا در دست رس محصلين قرار می دهیم  . با آنكه ما مسؤول يا معلم براي كتاب خانه نداريم و اميدوارم كه در سال 1391 بست اين بخش نيز در تشكيل اضافه شود.
فعلا ما يكي از اساتيد دارالمعلمن را مسؤول كتاب خانه انتخاب كرديم كه ايشان كتاب ها را تظيم و براي محصلين توزيع مي نمايند .
و ما در اين مورد هيچ مشكل نداريم و سعي مي كنيم كه براي اسايش محصلان خود بشتر اين كار نماييم در حاليكه ما در پايان سال تحصيلي جاري قرار داريم . و همچنان در پايان سال تحصيلي بعضي از محصلان هستيم . كه وقتي آنها از اين موسسه تحصيلي فارغ مي شودند بايد پايان نامه تحصيلي داشته باشند .و موضع منوگراف داشته باشند كه بايد خود هر محصل از آن منوگراف دفاع كنند .
آقاي منصور در جواب سوال ما گفتند كه در مورد كمپيوتر ما در يك قسمت مشكل داريم آن تيل يا مواد سختي براي جناتور برق است .
اگر نه ما در همين روز هاي نيزديك رسما درس ها را آغاز مي نماييم .  چون يكي از ساعت هاي درسي ما كلاس كمپيوتر است .
همچنان ما در آينده بسيار نزديك با خير هاي جاغوري نشست خواهم داشت تا مسايل تيل و مواد سوختي كه براي جناتور است از خواست خدا بود از طريق آنها تمول شد از دو يا سه روز بعد مطابق تايم درسي كلاس كمپيوتر را شورع مي كنيم .
جاغوري يك :جناب استاد منصور شما وقت در جلسه صحبت مي كرديد در بخشي از سخنان خود گفتيد كه مقدار چند موتر اجناس از غزني به دارالمعلمين مساعدت شده است اگر امكان دارد بگويد كه اين اجناس چه بوده و از طرف كدام نهاد براي دارالمعلمين مساعدت شده است .؟
استاد منصور : به تعداد دو نيم موتر چوكي از كه خودم از بوديجه دارالمعلمين از رياست محترم معارف كشيده بودم ديگر چيز نيست . صرف چوكي است . كه متاسفانه بنا به كمبود بوديجه ما نه مي توانستيم كه آن را درجاغوري انتقال بدهيم . اما تعداد از مردم و مخصوصا جنرال باشي حبيب الله براي ما وعده داده كه در موقع انتقال آنها همكاري مي كنند كه متاسفانه مبلغ را كه جنرال صاحب وعده شده بودند تا حالا ما دريافت نكرديم .
جناب استاد منصور در اخر اگر گفتني داشته باشيد سايت جاغوري يك در خدمت تان است .
تشكر مي نماييم از تمام دوستان كه در سايت پر افتخار جاغوري يك تلاش مي كنند زحمت مي كشند . بنده انگزه معارف را در چهره فرد فرد جامعه جاغوري مي بينم . و در سال هاي قبل در پروسه تليم و تربيه به هر نحوي كه بوده همه حصور داشتند و همانطور كه در صحبت هاي خود هم گفتم اگر كمك هاي مردم نه مي بود دارالمعلمين منجر به شكست مي شد بنده كه از شروع دارالمعلمين تا حالا خادم مي باشم تمام مسايل برايم روشن است . همه چيز را مردم براي ما كمك نكرده است مقداري را دولت نيز كمك داشته است .
در پايان مي خواهم بگويم كه اگر همكاري دولت و مردم باشد در آينده انشاء الله دارالمعلمين ارتقا مي يابد و اگر دوستان همكاري داشته باشند در سال هاي آنيده انشاء الله ما مي خواهيم كه 300 نفر محصل جديد در دارالمعلمين جاغوري جزب گردد اما آنچه ما مشكل داريم از نگاه ساختماني است براي ليليه از نگاه ساختمان تدرسي هيچ مشكل نداريم اما نبود ليليه مشكل عمده مي باشد . ساختمان هاي كه فعلا موجود است هر وقت كه از بالا باران مي باران مي باد همه داخل بلاگ ها مي آيد به همين لحاظ درس خواندن براي محصلان و تدرس كردن براي اساتيد دشوار است .
همچنان جا دارد از جناب استاد عبدرازق منصور رييس محترم دارالمعلمين فيض محمد كاتب جاغوري تشكر نمايم كه وقت گرانبهاي خود را در اختيار جاغوري يك قرار داده و معلومات ارائه داشتند .
تا گزارش بعد التماس دعا
گزارش از مومن زاده مركز جاغوري
منبع: جاغوری یک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر