در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲۶, پنجشنبه

خرافات رسماً وارد مجلس مشورتی (جرگۀ سنتی) شد.


عدد 'بی‌ناموسی' از کمیته‌های لویه جرگه حذف شد

لویه جرگه
شرکت کنندگان لویه جرگه کابل می گویند، کمیته کاری شماره ۳۹ از جمع چهل کمیته ای که برای بحث روی آجندای لویه جرگه تشکیل شده بود، حذف شده است...
این اقدام به دلیل حساسیتی که در مورد شماره ای ۳۹ در افغانستان وجود دارد، اتخاذ شده است.
در بیشتر مناطق افغانستان، عدد ۳۹ چیزی معادل "بی ناموسی" تعبیر می شود و کسی حاضر نیست در هیچ عرصه ای زندگی اش، از این شماره کار گرفته شود.
عبدالظاهر فیض زاده، از شرکت کنندگان لویه جرگه به بی بی سی گفت که از ابتدای تشکیل کمیته های کاری، رقم ۳۹ در میان کمیته ها وجود نداشت و با وجود اینکه تعداد مجموعی کمیته ها به چهل می رسد، اما به جای کمیته ۳۹، کمیته چهل و یک اضافه شده است.
آقای فیض زاده گفت: "متاسفانه براساس یک سنت ناپسندیده ای که امروز در افغانستان است، نسبت به عدد ۳۹ حساسیت وجود دارد."
او افزود: "به همین دلیل (در لویه جرگه) کسی علاقمندی نداشت تا در کمیته شماره ۳۹ کار کند."
آقای فیض زاده گفت که شرکت کنندگان لویه جرگه، حتی در مورد اتاق شماره ۳۹ در محل اقامت شرکت کنندگان این جرگه، حساسیت نشان داده اند.
کندی کار و مطالب حاشیه ای
شرکت کنندگان لویه جرگه می گویند، از آنجایی که نسبت به کاربرد شماره ۳۹ حساسیت وجود دارد، در تصمیم گیری برای حذف این عدد از میان کمیته های کاری، هیچ بحثی صورت نگرفته و بلافاصله به جای کمیته شماره ۳۹، کمیته شماره چهل و یک تشکیل شده است.
لویه جرگه در کابل به دلیل بررسی دو موضوع مهم، روابط استراتژیک افغانستان و آمریکا و بحث مصالحه با طالبان تشکیل شده است. این دو موضوع، به نظر بسیاری از آگاهان امور، برای آینده افغانستان سرنوشت ساز است.
در چنین حالتی، افغانها از شرکت کنندگان این لویه جرگه شاید انتظارات بیشتری داشته باشند، تا اینکه شرکت کنندگان جرگه، روی تشکیل کمیته ای با عدد ۳۹ بحث کنند.
در دومین روز کاری لویه جرگه، شرکت کنندگان در چهل کمیته، روی مسوده پیمان استراتژیک میان افغانستان و آمریکا بحث می کنند. اما شماری از شرکت کنندگان در تماس با بی بی سی، نسبت به کندی کار کمیته ها ابراز نارضایتی کرده اند.
یکی از این شرکت کنندگان در تماس تلفنی با بی بی سی گفت که در دومین روز کاری، شماری از شرکت کنندگان حوالی ساعت یازده به محل برگزاری لویه جرگه آمدند و کار بسیاری از کمیته ها به این دلیل عملا با تاخیر روبرو شد.
قرار است لویه جرگه به روز شنبه هفته آینده (بیست و هشت عقرب / آبان) به کار خود پایان داده و همزمان، مشوره های خود را در مورد مذاکره با طالبان و امضای پیمان استراتژیک با آمریکا، به رئیس جمهوری ارایه دهد.
گزارشگر: رامین انوری
منبع: بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر