در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

رهبران جبهه ملی افغانستان: طرف اصلی طالبان ما هستیم

رهبران جبهه ملی افغانستان دستیابی به صلح بدون مشارکت اعضای پیشین اتحاد ضدطالبان را دشوار توصیف کرده و گفته اند که اگر اپوزیسیون این کشور در گفتگوهای صلح شامل نباشند، گفتگوهای صلح با طالبان به نتیجه نخواهد رسید...
رهبران جبهه ملی افغانستان دستیابی به صلح بدون مشارکت اعضای گروه های مجاهدین سابق، را دشوار توصیف کرده و گفته اند که اپوزیسیون این کشور باید در گفتگوهای صلح شامل باشند.
احمدضیا مسعود معاون پیشین حامد کرزی، محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و ژنرال دوستم رهبر پیشین جنبش ملی اسلامی، اخیرا در نشستی در برلین آلمان با شماری از اعضای کنگره آمریکا در باره تشکیل نظام پارلمانی و مذاکرات صلح با طالبان گفتگو کرده اند.

آنها روز جمعه، ۲۳ جدی/دی، در بازگشت از آلمان در گفتگو با خبرنگاران، خود را طرف اصلی گروه طالبان خوانده و خواستار نقش برجسته ائتلاف مجاهدین در گفتگوهای صلح با این گروه شده اند.
ژنرال دوستم، احمد ضیا مسعود و محمد محقق، در گذشته عضو ائتلاف موسوم به ائتلاف شمال بودند که علیه طالبان می جنگیدند.
هرچند نشست برلین با واکنش تند دولت افغانستان مواجه شد، اما رهبران اپوزیسیون تاکید کرده اند که حق دارند نظرات و نگرانیهای خود را در باره آینده کشورشان با جامعه جهانی در میان بگذارند.
محمد محقق عضو جبهه ملی و عضو مجلس نمایندگان گفت: "ما مردمی هستیم که ۱۴ سال جهاد کرده ایم، ده سال هم در مقابل تروریسم بین المللی جنگیده ایم و طرف اصلی طالبان بودیم و هستیم. ما حق داریم بفهیم که بعد از سال ۲۰۱۴ چه می شود، ما مردم خود را به یک قربانگاه نمی فرستیم، ما مردم خود را نمی گذاریم که پایمال شوند."
او افزود: "ما حق داریم که با آمریکاییها گپ بزنیم، با آلمانیها گپ بزنیم و با جامعه جهانی گپ بزنیم که اگر قرار است مصالحه ای با طالبان صورت بگیرد، مصالحه یک طرفه نمی شود. بدون حضور بیش از نیمی از مردم افغانستان با چه کسی مصالحه می کنند؟ آقای کرزی، متاسفانه، نه از طالبان نمایندگی می تواند و نه از ما. ما بخش کلانی از مردم افغانستان هستیم و باید در مذاکرات صلح حضور داشته باشیم و بفهمیم که چه می شود."
هر چند رهبران جبهه ملی بر ضرورت گفتگوهای صلح با طالبان تاکید کرده اند، اما احمد ضیا مسعود، رئیس جبهه ملی و معاون پیشین رئیس جمهور کرزی گفت اگر کسانی که در گذشته علیه طالبان جنگیده اند، شامل مذاکرات صلح نباشند، تحقق مصالحه با طالبان دشوار خواهد بود.


آقای مسعود گفت: "جبهه ملی افغانستان که از میلیونها انسان در کشور نمایندگی می کند، تا زمانی که نقشش در مذاکرات صلح با طالبان برجسته نباشد، صلح در افغانستان عملی نمی شود."
رهبران جبهه ملی گفته اند که از میلیون نفر نمایندگی می کنند و بدون حضور آنها در گفتگوها صلح، طرح مصالحه با طالبان تحقق نخواهد یافت

اخیرا نشست رهبران جبهه ملی با اعضای کنگره آمریکا در باره تشکیل نظام پارلمانی در کشور واکنش تند حکومت حامد کرزی را برانگیخت و وزارت خارجه هشدار داد که دیگر چنین نشستهایی نباید تکرار شود.
اما این رهبران چنین واکنشی را ناشی از عدم تحمل حکومت آقای کرزی برای شنیدن "صدای مخالف" دانسته اند. محمد محقق گفته است که حکومت از گفتگوهای آنها با مجامع بین المللی "هراسان شده و حرفهای بی ربط می زند".
رهبران جبهه ملی در نشست خود با شماری از اعضای کنگره آمریکا در برلین بر تغییر قانون اساسی برای تشکیل نظام پارلمانی تاکید کرده بودند.
آنها نظام ریاستی کنونی را عامل "بی ثباتی سیاسی" در کشور دانسته اند.
آقای محقق تاکید کرد که موضوع تعدیل قانون اساسی در خود قانون اساسی پیشبینی شده و هر شهروند کشور حق دارد که در این مورد اظهار نظر کند. این عضو مجلس افزود که "این حق به ویژه برای اعضای مجلس نمایندگان تضمین شده است".
ولی آقای محقق توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد.


رهبران جبهه ملی هدف از طرح نظام پارلمانی را تحکیم ثبات سیاسی در کشور و بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان عنوان کرده اند.
احمد ضیا مسعود گفت: "در این جا ( در نظام کنونی) همه قوه ها تحت تاثیر قوه مجریه است، هر چیزی که قوه مجریه می گوید، دیگران مجبورند اطاعت کنند. به همین خاطر است که روابط قوه مجریه با قوه مقننه( مجلس) خراب است و این خود بحران بزرگی را به وجود آورده است."
او افزود: "سیستم پارلمانی که صدر اعظم در مقابل پارلمان مسئولیت داشته باشد (تشکیل شود)، والیها قدرت آن را داشته باشند که پروژه های اقتصادی را در منطقه های خود تطبیق کنند، والیها باید از طرف خود مردم انتخاب شوند، ولسوالها (فرمانداران) از طرف مردم انتخاب شوند تا شرایط برای پیشرفت اقتصادی در کشور مساعد شود."
منبع: بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر