در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ دی ۱۲, دوشنبه

معدن حاجیگک، روزنه جدیدی برای تحول اقتصادی و اشتغال در افغانستان



سرانجام پس از سال ها انتظار استخراج از معدن آهن حاجیگک را دو شرکت کانادایی و هندی برنده شدند و زمینه برای استخراج آهن از این معدن فراهم گردید...
محمداسحاق فیاض

mif_1967@yahoo.com

سرانجام پس از سال ها انتظار استخراج از معدن آهن حاجیگک را دو شرکت کانادایی و هندی برنده شدند و زمینه برای استخراج آهن از این معدن فراهم گردید.
حاجیگک بزرگترین معدن آهن در کشورما است که  ذخایر آن را بیش ازدو مليارد تن آهن برآورد کرده اند که ۱۶ کیلومتر طول و ۵۵۰ متر عمق دارد. براساس تخمین های اولیه، استخراج تمامی آهن موجود در این معدن، به ۱۸۰ سال زمان نیاز دارد و یکی از بزرگترین معادن آهن افغانستان به شمار می رود و با توجه با استخراج بسیاری از معادن شاید این معدن بزرگ ترین معدن آهن جهان نیز به شمار برود که تا کنون دست نخورده باقی مانده و استخراج نگردیده است. اما اکنون وزارت معادن افغانستان اعلام کرده که کارهای مقدماتی استخراج از معدن بزرگ آهن حاجیگک، در بامیان تا دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.
در طول ده سال گذشته شرکت های مختلف خارجی آمادگی خود را برای استخراج معدن آهن حاجیگک اعلام کرده بودند، براساس گزارش وزارت معادن افغانستان طی کمتر از دوسال گذشته 21 شرکت خارجی از کشورهای مختلف آمادگی خود را برای استخراج معدن آهن حاجیگک اعلام کرده بودند که در خواست آنها به مزاییده گذاشته شد تا در یک رقابت آزاد بتوانند امتیاز استخراج آهن این معدن را بدست آورند.
براساس شرایطی که این وزارت برای مزاییده تعیین کرده بود، در دور اول مزاییده که در 16 سنبله سال جاری برگزار گردید، از 21 شرکت 6 شرکت پیشتاز شناخته شدند و بقیه شرکت ها همه از چرخه رقابت حذف شدند. شش شرکتی که پیشنهاد نهایی خود را ارائه کرده بودند، شامل دو شرکت هندی، یک شرکت آمریکایی یک شرکت کانادایی و دو شرکت ایرانی می  گردید. سرانجام پس از یک ماه و نیم بررسی و تحقیقی که وزارت معادن در مرد پیشنهادهای شش شرکت یادشده انجام دادند،  وزارت معادن افغانستان خبرداد که شرکت های هندی و کانادایی برنده مزاییده استخراج معدن آهن حاجیگک شده اند این شرکت ها عبارتند از: یک کنسرسیوم هندی که شامل شرکت های "سایل" و" آفیس کو" می شود وشرکت" کیلو گولد منس" کانادایی هستند.
براساس تقیسمات وزارت معادن افغانستان، معدن حاجیگک را به 4 بلاک تقسیم کرده اند که بلاک اول  آن به شرکا کانادایی واگذار گردیده وبلاک های دوم و سوم و چهارم آن را به دوشرکت یادشده هندی واگذار کرده است. درنامه خبری وزارت معادن گفته شده که کنسرسيوم هندى (SAIL/ AFISCO) از منابع تخنیکی، مالی و بشری بهتر برخوردار است و در امور استخراج  معدن و تولید فولاد، در طول ۱۰۰ سال در هندوستان وکشورهای دیگر تجربه دارد.
استخراج این معدن تنها هرسال برای دولت افغانستان بیش از 300 میلون دالر عواید دارد، و برای هزاران نفر از مردم افغانستان کار وشغل ایجاد می کند، به هرحال  تردیدی وجود ندارد که استخراج این معادن همانطوری که برای دولت افغانستان از نظر مالیات یک درآمد اقتصادی خوب به شمار می رود، یک تحول در عرصه کار و اشتغال برای مردم افغانستان نیز می باشد. زیرا یکی از مشکلات مردم افغانستان بی کاری است، نبود اشتغال و کار بزرگ ترین مشکلی است که امروز مردم با آن دچار هستند و به همین دلیل هرجایی که زمینه کار و اشتغال در هر نقطه ای از کشور فراهم گردد، نعمت بزرگی برای این مردم است. قرار برآوردی که صرت گرفته است حدود سی هزار نفر با شروع کار این معدن مشغل به کار خواهد شد، اشتغال ای تعداد نفر در کشور تواند صدها هزار نفر را در کشور نان بدهد و میزان بیکاری و فقر را به صورت چشمگیری پایین آورد و نیز به  دلیل استخراج معادن حاجیگک  علاوه بر ایجاد اشتغال برای  دههاهزار نفر، می تواند یک تحول اقتصادی و صنعتی را در کشور رقم بزند، هم چنین می تواند زمینه ای برای توسعه کشور بخصوص ولایت بامیان را فراهم نماید، زیرا استخراج از این معدن نیازمند ساخت راه آهن و نیز تولید برق است، بامیان از فقیر ترین ولایت هایی است که از کمترین توسعه برخور دار است و هنوز هم شهر بامیان برق ندارد، شروع استخراج معدن حاجیگک اکنون این ضرورت را به وجود آورده است که برای استخراج معدن برق به ولایت بامیان هم گام بگذارد و شاید ازبرکت این معدن ولایت بامیان و بخصوص شهربامیان از نعمت برق برخور دارد گردد. در کنار این موضوع قرار است که خط آهن برای انتقال آهن ها استخراج شده از این معدن به سوی شمال و یا جنوب غرب خط آهن کشیده شود، قرار است همزمان با استخراج معدن از این منطقه کار و سروی برای احداث راه آهن نیز آغاز شود، زیرا قرار برنامه های که وزارت معادن برای این شرکت ها یادشده داده است، خط آهنی از حاجیگک باید به سوی جنوب غرب کشور وصل شود که تا از این طریق معادن استخراج شده به بندر چابهار صادر گردد و نیز خط آهن دیگری بامیان را به شمال کشور وصل خواهد کرد. در کنار این مسئله وجود این معدن می تواند یک خط تولید ذوب آهن را در بامیان فراهم نماید، قرار گزارش ها طرحی برای احداث یک کارخانه ذوب آهن در شش پل داده شده است، اما  بیش از یک سال است که خبری از این طرح نگردیده است، احتمالا با شروع شرکت های خارجی برای استخراج معادن  ضررت احداث این کارخانه دوباره مطرح خواهد شد.
به حال افغانستان کشوری است که طی چند قرن اخیر که از صنعتی شدن چهان می گذرد دخایر و منابع طبیعی آن دست نخرده باقی مانده است و به دلیل عدم استخراج معادن از توسعه و پیش رفت باز مانده است، در حالی ذخایر معدنی افغانستان می تواند کشور ما را به یکی از کشورهای توسعه یافته تبدیل نمایداما متاسفانه  در طول ده سال گذشته تاكنون كار جدي روي استخراج منابع طبيعي صورت نگرفت در حالي كه مهم ترين اركان توسعه پايدار درهركشوري براي رسيدن به توسعه استخراج منابع زير زميني آن كشور است، زيرا توسعه صنعتي زماني امكان پذير مي باشد كه زيرساخت هاي اقتصادي و صنعتي آماده بهره برداري براي توسعه صنعتي و اقتصادي باشد. زير ساخت هاي اقتصادي شامل مهار آبها، ساخت جاده ها و خط آهن ومدرنيزه كردن سيستم كشاورزي و دامداري واحداث كارخانه هاي عظيم و مادر است كه يك كشورا مي تواند به سوي توسعه صنعتي و اقتصاد مدرن و پايدارهدايت نمايد.طبيعي است كه براي كشوري چون افغانستان كه در واقع از هيچ گونه زيرساخت صنعتي قابل توجه برخوردار نيست، يگانه وسيله و سرمايه اي كه مي تواند در ساخت زيرساخت هاي صنعتي كمك كند و يا به عبارت ديگر مقدمه اي براي ساخت زيرساخت هاي صنعتي درافغانستان قرار گيرد، استفاده و بهره برداري از معادن و منابع زير زميني درافغانستان است.
مردم افغانستان در واقع با شكم هاي گرسنه روي گنج خوابيده اند. هرچند اين تعبير سال ها پيش براي كشورهاي جهان سوم اطلاق مي گرديد كه گرفتار فقر و استعمار خارجي بودند و اكنون اين تعبير براي افغانستان مصداق عيني يافته است. زيرا افغانستان داراي صدها معادن و منابع زير زميني است ولي مردم اين سرزمين روي نعمت الهي با شكم هاي گرسنه زندگي مي كنند و توانايي بهره برداري از اين منابع را ندارند.
براساس گزارش وزارت معادن طی سه سال گذشته بیش از چهارصد معدن درمناطق مختلف کشور کشف شده است. اما ازاين تعداد معادن شايد به تعداد انگشت از اين معادن به صورت غير فني و غير اصولي استفاده گرديده است. در حالي كه افغانستان بهترين مس جهان را دارد و از مرغوب ترين معدن آهن دنيا برخوردار مي باشد و نفت و گاز به اندازه اي دارد كه مي تواند در صورت استفاده درست از اين منابع، نياز افغانستان را به نفت و گاز برطرف نمايد. در حالي كه مهمترين منابع مورد نياز جهاني نفت، گاز، آهن و مس مي باشد كه افغانستان به قدر كافي ازاين معادن برخوردار است و نيز معادن زغال سنگ افغانستان همچنان دست نخورده باقي مانده است و استخراج درست و انبوه از اين معادن مي تواند نياز هاي سوختي افغانستان را براي دهها سال برآورده نمايد. اما متاسفانه عدم مهارت هاي علمي، نبود مديريت سالم، گسترش فساد اداري و جنگ و ناامني زمينه هاي استفاده درست از اين معادن را گرفته و سبب گرديده است كه مردم افغانستان با شكم هاي گرسنه روي گنج خدادادي شان بخوابند.
به هرحال با توجه به وضعیت موجود و امنیتی که لایت بامیان از آن برخور دار است، امید است که کار استخراج معدن حاجیگک هرچه زودتر آغاز شود تا افغانستان اولین گام را به سوی توسعه در راستای استخراج معادن بردارند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر