در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ دی ۱۳, سه‌شنبه

بازی های گود و حاشیه ای مذاکرات قطر

اکنون نمایندگان طالبان به صورت رسمی وارد قطر شده اند تا در زودترین فرصت دفتر خود را در دوحه قطر بازگشایی نمایند. دولت قطر کلیه مصارف دفتر و اعضای خانواده نمایندگان طالبان را متقبل شده است.

به نظر می رسد روند مذاکره با طالبان مسیری را می پیماید که دولت افغانستان در آن نقش چندانی ندارد، زیرا از زمانی که خبر بازگشایی دفتر طالبان در قطر مطرح گردید، دولت افغانستان با آن به مخالفت پرداخت. دلیل اصلی نا رضایتی دولت افغانستان این است که امریکا بدون این که دولت شورای عالی صلح افغانستان را در جریان بگذارد، خود به تنهایی با نمایندگان طالبان حدود یک ماه پیش مذاکره کرده و در این نشست، امریکا امتیازاتی را به طالبان داده است تا راضی به مذاکره گردد، بازگشایی دفتر رسمی طالبان در قطر، آزادی 5 تن از اعضای بلند پایه گروه طالبان از زندان گوانتانامو که حتی گفته می شود تعداد این افراد اکنون 7 نفر توافق شده است و نیز موضع گیری نرم امریکا در برابر طالبان، از امتیازاتی بود که در نشست مخفیانه امریکا و طالبان صورت گرفت و دولت افغانستان از تمامی این تحولات بی خبر بود.
بعد از انتشار این خبر دولت افغانستان در یک عمل انجام شده قرار گرفت و سفیر خود را از قطر فراخواند و نیز در برابر ازادی 5 تن از سران طالبان و آوردن این افراد به قطر نیز مخالفت کرد و در مورد بازگشایی دفتر طالبان پیشنهاد کرد که در ترکیه و یا عربستان باشد.
اما سرانجام در برابر تمامی برنامه هایی که امریکا برای مذاکره با طالبان روی دست داشت، تسلیم شد. حامد کرزی می گوید برخورداری طالبان از یک نشانی دقیق مذاکره به برقراری گفت و گو کمک می کند. او در بیانیه ای که روز سه شنبه هفته گذشته منتشر کرد، گفت با این که ترجیح می دهد نمایندگی طالبان در ترکیه یا عربستان سعودی مستقر باشد، اگر آمریکایی ها بخواهند این دفتر در قطر تاسیس شود، او هم موافقت خواهد کرد. زیرا برخورداری طرف مقابل از یک نشانی دقیق شرط برداشتن قدم های عملی به سوی آغاز مذاکرات است.
سخنگوی دولت افغانستان در هفته پیش گفت: با توافق طالبان و آمریکا مبنی بر انتقال پنج زندانی طالبان از گوانتانامو به قطر مخالف است. ایمل فیضی گفت، رئیس جمهوری به این دلیل با این موضوع مخالفت کرد که در جریان جزئیات آن نبوده است. یکی از شرط های اصلی برنامه مصالحه با طالبان این است که دولت افغانستان خود، ریاست تماسها و گفتگو ها را داشته باشد. اما سرانجام دولت افغانستان به این امر نیز تن در داد.

قربانیان نسل کشی توسط طالبان
معروفترین این افراد که قرار است زندان گوانتانامو را ترک گویند، "محمد فضل" از فرماندهان طالبان است که در پرونده وی طی سال‌های 1998 تا 2001 میلادی، کشتار مردم بی گناه مزارشریف، قتل دیپلمات‌های ایرانی، آشوب در زندان "قلعه جنگی" مزارشریف که منجر به کشته شدن یک مأمور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شد، دیده می شود. دیگر اعضاء طالبان که قرار است مورد معامله قرار گیرند،"نورالله نوری" معاون اداره اطلاعات طالبان، "عبدالحق واثق" عضو برجسته طالبان، "خیرالله خیرخواه" وزیر داخله این گروه، ملا عبیدالله آخوند وزیر دفاع طالبان، ملا ترابی وزیر عدلیه رژیم طالبان و حتی ملا برادر که سال پیش بازداشت شده بود، می باشند.
همانطوری که گذشت در ابتدا دولت افغانستان با آزادی این افراد و انتقال آنان از گوانتامامو به قطر مخالفت کرده بود، اما اکنون اعضاء شورای عالی صلح با اقدام آمریکا مبنی بر آزادسازی رهبران ارشد طالبان از گوانتانامو و پاکستان، موافقند و آن را یک اقدام اعتماد ساز می دانند که می توانند به مذاکرات صلح با طالبان کمک کنند زیرا آنها از اعضای معروف و قابل اعتماد طالبان به شمار می روند. حتی گفته شده است که این افراد در روند مذاکرات با امریکا سهم دارند و حتی ممکن است در صورتی که مذاکرات امریکا و طالبان به نتیجه برسد، برخی از وزارت خانه ها به این افراد واگذار شود.

قربانیان جنایت طالبان
دولت افغانستان باردیگر در یک عقب نشینی دیگر از گفته های معاون رئیس جمهور امریکا استقبال کرد که در آن گفته بود که امریکا طالبان را دشمن خود نمی داند. به گزارش آسوشیتدپرس، آقای کرزی سه روز پیش در آکادمی علوم کابل گفت از اینکه دولت امریکا طالبان را دشمن خود نمی داند بسیار خوشحال هستم. برخی از کارشناسان نیز بر این عقیده اند که دولت امریکا با ایجاد دفتر طالبان در قطر خواهان آن است که خود مستقیما رهبری گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان را به عهده گیرد.
اکنون نمایندگان طالبان به صورت رسمی وارد قطر شده اند تا در زودترین فرصت دفتر خود را در دوحه قطر بازگشایی نمایند. دولت قطر کلیه مصارف دفتر و اعضای خانواده نمایندگان طالبان را متقبل شده است. اما در این میان آنچه جالب به نظر می رسد این است که گروه طالبان در حالی که نمایندگان خود را به قطر فرستاده است، به صورت رسمی از آغاز مذاکره با طالبان و برنامه بازگشایی دفترش در قطر اظهار بی اطلاعی می کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفته است که با رهبر طالبان در این مورد گفتگو کرده و هیچ پاسخی در این مورد دریافت نکرده است. همچنین عبدالسلام ضعیف یک تن از مقام‌های پیشین طالبان نیز گفته است هیچ تایید رسمی از سوی طالبان در رابطه به دفتر قطر وجود ندارد. او گفته است ایجاد چنین دفتری تاکنون تنها یک گمان می‌باشد.
این موضع گیری طالبان نشان می دهد علی رغم تلاش هایی که امریکا برای مذاکرات صلح انجام داده و امتیازات یک طرفه ای که دریافت نموده است، هنوزهم به روند مذاکرات اعتماد چندانی ندارد، زیرا روشن است که گروه طالبان به این زودی ها تن به مذاکره و مصالحه نخواهند داد، مهم ترین هدفی که اکنون طالبان از روند مذاکرات در قطر دنبال می کند، یکی وقت کشی و دیگری به حاشیه راندن دولت افغانستان است.

قربانیان جنایات جنگی طالبان
بسیاری از تحلیل گران به این باورند که شرایط و فشارهای سیاسی موجود در منطقه شرایط سختی را بر حامیان و طرف داران خارجی طالبان وارد کرده است، بعد از مرگ بن لادن در پاکستان، فشارهای بالای پاکستان زیاد شده است، دولت پاکستان نقش دوطرفه ای که در منطقه بازی می کرد اکنون از دست داده است، امریکا فشارهای زیادی بر حامیان طالبان وارد می کند، مسیر روشنی را انتخاب کنند، یا باطالبان باشد یا با مخالفان طالبان. این وضعیت سبب گردیده است که بازی جدیدی باید در منطقه آغاز گردد، این بازی آغاز روند مذاکره با طالبان است، درست است که تا پیش از این طالبان در موقعیتی قرار داشت که حتی پذیرش اصل مذاکره با امریکا و دولت افغانستان را به خود کسر شان می دانست، اما اکنون فشارهای بیرونی روی حامیان طالبان نیازمند یک بازی جدیدی در منطقه است تا در گذر این فرصت و لابی گری هایی که در این میان به وجود می آید، اهدافی را که حامیان طالبان از آن دور گشته دوباره بدست آورند. براین اساس وقت کشی و طول دادن روند مذاکرات یکی از اهدافی است که از همین حالا در روند مذاکرات دیده می شود، بیش از یک ماه است که توافقات روی اصل مذاکرات صورت گرفته است، اما در طول این مدت به تازگی اخبار آن در رسانه ها درز کرده و نمایندگان طالبان در دفتر قطر تعیین گردیده است، روشن است که در روند مذاکرات نیز زمانهای زیادی تلف خواهد شد و در گذر زمان می تواند فرصت های بیشتری برای طالبان و حامیان آن بدست آید. فعلا آنچه مهم است این است که حامیان طالبان با استفاده از برگ برنده مذاکره با طالبان توجه امریکا را به خود جلب کرده است و از فضای تیره و تار موجود کاسته است، اما این که در آینده این مذاکرات کدام سمت سویی پیدا می کند، خود سئوالی است که در آینده روشن خواهد شد و فعلا آنچه مهم است این است که گروه طالبان در قبال یکسری امتیازاتی اصل مذاکره را آنهم با امریکاپذیرفته اما هیچ گاه از حملات و خشونت هایش در افغانستان نکاسته و همچنان نیروهای امریکایی را شکار می کنند.
نکته اساسی دیگری که در اهداف این مذاکرات خوابیده است در حاشیه قرار گرفتن دولت افغانستان است، همانطوری که دولت افغانستان از آغاز این تلاش ها بی خبر بود و در یک عمل انجام شده قرار گرفت، از همین حالا روشن است که بعد از این ابتکار مذاکرات در اختیار دولت افغانستان نخواهد بود و دولت افغانستان و شورای عالی صلح در حاشیه این مذاکرات قرار دارند و این درست همان هدفی است که طالبان آن را دنبال می کنند، زیرا این روند نوعی تحقیردولت کابل است که هم طالبان و هم حامیان آنان آن را می طلبند و دراین روند از مذاکرات آنان به این هدف خود نایل آمده اند.

قربانیان جنایت جنگی طالبان
به هرحال تردیدی وجود ندارد که بازی جدیدی در منطقه اغاز شده است و از سوی دیگر امریکا اگر می خواهد نظامیانش منطقه را ترک کند، باید زمینه خشونت ها را لااقل برای مدتی فروبنشاند و غرق شدن در قضیه افغانستان این کشور را از بسیاری از اهدافش بازداشته است. امریکا نیز بی میل نخواهد بود که با دادن امتیاز به طالبان و شریک ساختن این گروه به دولت زمینه خروج خود را از افغانستان فراهم نمایند و به نحوی دل دوست دیرینه اش پاکستان را بدست آورد.

بزرگترین جنایت فرهنگی تاریخی طالبان
اما این که فرجام این بازی در آینده چه خواهد شد و سرنوشت سیاسی افغانستان در سال جدید میلادی به کدام سمت و سویی کشیده خواهد شد و آیا قطر نقطه عطفی در تحولات سیاسی آینده کشور مبدل خواهد شد یا خیر سئوالی است که لابی گری ها و روند مذاکرات در اینده روشن خواهد کرد.
نویسنده: محمد اسحاق فیاض
منبع: کابل پرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر