در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ مهر ۵, سه‌شنبه

پروژه حذف نام مزاری شهید به مثابه حذف و نفی هزاره ها است



تقریباً 17 سال است که از شهادت  افتخار آمیز رهبر جنبش عدالت خواهی افغانستان، استاد مزاری بزرگ (رح) می گذرد، و مردم افغانستان خصوصا هزاره ها از نداشتن چنین رهبر بزرگی رنج می برند،اما جای مسرت است که با گذشت هر روز به تعداد دوستداران و رهروان این رهبر فرزانه افزوده می شود و قشر جوان جامعه در تلاش است تا یاد و آرمان آن بزرگوار را بیش از پیش زنده نگهدارند...

رهبر شهید به عنوان کسی که تمام عمر گرانبهایش را در راه تحقق پیدا کردن وحدت ملی بین اقوام ساکن در افغانستان گذرانده است، امروز نه تنها در بین مردم هزاره جایگاه والایی دارد بلکه دوست داران خط عدالت خواهی او در میان اقوام دیگر نیز جمع کثیری را تشکیل میدهند. او 17 سال قبل از امروز، زمانی که ظلم، استبداد و تبعیض گرایی حاکمان کور دل و قوم گرا به اوج خود رسیده بود، فریاد عدالت خواهی سر داد و خواهان حقوق مساوی برای تمام مردم افغانستان گردید تا جایی که حتی برای رسیدن به این هدف بزرگ و انسانی زندگی با ارزش خویش را قربانی کرد و برای همیشه در دل جامعه عدالت خواه افغانستان و بخصوص مردم هزاره جاودانه گردید.
اما با این حال بازهم هستند اشخاص و گروه هایی که با برنامه های شوم و خطرناک در سدد کمرنگ کردن راه و آرمان این شهید وحدت ملی بر آمده اند.
یکی از این توطئه های علنی علیه خط عدالت خواهی رهبر شهید، تغییر نام اماکنی است که به نام وی مسمی گردیده اند.
همگان می دانند که لیسه ذکور مرکز بامیان تا چند سال قبل به نام لیسه عالی شهید مزاری یاد می شد، اما همین که افراد متعصب و دست نشانده دشمنان بیرون مرزی و داخلی به این لیسه راه یافتند، با بی شرمی تمام آن را تغییر نام داده و بزرگترین خیانت را علیه فرهنگ مردم این مرز و بوم روا داشتند.
دشمنان فرامرزی و گماشتگان داخلی آنها در اقدام بعدی پا فراتر گذاشته و خواستند روی استدیوم ورزشی شهید مزاری نام دیگری بگذارند که خوشبختانه با تلاش و کوشش جمعی از فرهنگیان بامیان موفق به این کار نشدند و اخیرا بازهم تابلویی به همکاری مرکز رسانه های بامیان زیر عنوان "استدیوم ورزشی شهید مزاری بر در ورودی آن نصب شده است".
گفته می شود که در این واخر عده ی دیگری قصد داشتند با بهانه های مختلف مسجد جامع رهبر شهید را نیز عنوان دیگری دهند که بازهم با مخالفت شدید فرهنگیان بامیان روبرو شده و از این کار منصرف شده اند.
اما آنچه که تا هنوز بی پاسخ باقی مانده اینست که چرا با وجود اینکه استاد مزاری در راه ایجاد وحدت ملی شهید شده است، بازهم بعضی افراد و گروه های بدخواه در پی آن هستند که یاد، خاطره، راه و آرمان او را کمرنگ سازند؟
محمد صادق علی یار آگاه مسائل سیاسی در بامیان می گوید طبیعی است وقتی که چهره هایی به عنوان یک طرز تفکر خاص باقی می مانند، بغض ها و کینه ها نیز در اطراف آنها ماندگار می گردد.
وی افزود: رهبر شهید استاد مزاری نیز به عنوان کسی که پرچم عدالت خواهی و برابری را در افغانستان بر افراشت، همواره طرفداران و مخالفین زیادی داشته که بر این اساس موضع گیری ها بر محور شخصیت ها بصورت مثبت و منفی دوام پیدا می کنند.
آقای علی یار در ادامه سخنانش علاوه کرد: رهبر شهید نیز از جمله چهره هایی است که تا اکنون هم بعضی افراد حتی از دیدن عکس وی در هراس می افتند و به همین دلیل با نام و عکس او در مرکزیت ها مخالفت صورت می گیرد.
به گفته آقای علی یار؛ کسانی که به نحوی با نام و یاد رهبر شهید مخالفت می کنند در حقیقت می خواهند با روحیه عدالت خواهی و استقلال طلبی در افغانستان مبارزه کنند و نگران هستند که مبادا عدالت در افغانستان تحقق پیدا کرده و همه اتباع این کشور از حقوق مساوی برخوردار گردند.
اما امیر شریف یکی دیگر از آگاهان مسائل سیاسی و اجتماعی در بامیان عقیده دارد کسانی که نمی خواهند نام رهبر شهید عنوان نهاد های ملی و مذهبی بامیان باقی بماند در حقیقت تا هنوز هم اندیشه تسلط طلبی بر هزاره ها را در سر می پرورانند که این تسلط طلبی و برتری خواهی در زمان حکام سابق افغانستان نهادینه شده و تا اکنون نیز به بهانه نژاد،رنگ و اشرافیت قبیلوی وجود دارد.
آقای شریف می گوید که این اشخاص فقط بخاطر عدالت خواهی شهید مزاری با نام وی مخالفت کرده و فکر می کنند که نام مزاری؛ عدالت،مبارزه  حق خواهانه هزاره ها و شهامت و غیرت جوانان پر شور هزاره را یاد آور خواهد شد و به همین علت در سدد آن شده اند که نام، عکس و فرهنگ عدالت طلبی مزاری را از میان بردارند.
 وی اضافه کرد که پروژه حذف نام مزاری شهید به مثابه حذف و نفی کردن هزاره ها است، چون مزاری  برای به دست آوردن حقوق از دست رفته  این مردم تا آخرین لحظات زندگی خود پیکار کرد و  به مردم هزاره فهماند که با دیگر اقوام ساکن در افغانستان برابر هستند و هیچ قوم و نژادی نسبت به آنها برتری ندارد.
رهبر شهید زیر بار زور کمر خم نکرد و با وجود ظلمی که حکام وقت بر مردم ما تحمیل می کردند خواهان برابری و برادری میان ملت افغانستان گردید و خواست با این کار مردم ستمدیده هزاره را از جبر طاغوت ها و فرعون صفتان نجات دهد، لیکن گفته می شود که بعضی حلقاتی که می خواستند نام مسجد رهبر شهید را تغییر دهند از بین مردم هزاره هستند که به فرهنگ و مردم شان پشت کرده اند.
بابه محسنی یکی از علمای دینی بامیان در گفتگویی به پایگاه اطلاع رسانی صدای جوان گفت که احتمالا در قضیه مسجد جامع رهبر شهید، بعضی کسانی که به نحوی با دفاتر مراجع بزرگ دینی ارتباط دارند دست داشته و طرح ریزی کرده بودند که با استفاده از احساسات پاک مردم، نام این مسجد را تغییر دهند.
او از نسل جوان هزارستان خواست تا آگاه باشند و با ایجاد نهاد های فرهنگی و اجتماعی تحت نام رهبر شهید از گسترش فعالیت های تخریبکارانه دشمن جلوگیری کنند.
در این اواخر شایعاتی در بین مردم پخش شده است که چندی قبل 20 تا25 تن از علمای بامیان عریضه ای را امضا کرده و آن را به دفتر داکتر حبیبه سرابی والی بامیان فرستاده اند و خواستار تغییر نام مســجد رهبر شهید شده اند که خوشبخاته خانم سرابی با درخواست آنها موافقه نکرده و یکی دیگر از برنامه های خطرناک دشمن که می خواستند  برای از بین بردن ارزشـــهای فرهنگی مردم هزاره،از دین و مذهب سو استفاده کنند در مرحله اول خفه گردیده است.
اما در شرایطی که جنگ فرهنگی در حال گسترش است و دشمن گاهی از راه دوستی، گاهی با فریب کاری و نیرنگ و زمانی هم با لباس دین و مذهب به میان می آید، چگونه می توان با چنین توطئه های بزرگ و علنی مبارزه کرده و ارزش های فرهنگی اصیل هزارگی را  که از نسل های گذشته تا به امروز رسیده است، حفظ کرد؟
یقینا  با پیروی کردن از گفته های گهربار رهبر شهید،زنده نگه داشتن نام، فرهنگ عدالت طلبی، شجاعت و استقامت مزاری شهید و با اتحاد و یکدلی می توان با اعمال تخریبکارانه دشمن مقابله کرد و یاد، خاطره و آرمان رهبر شهید را برای همیشه جاودانه ساخت،
پس بر ما و شما جوانان هزارستان است که از کنار قضایا به سادگی نگذریم و همیشه این حرف زیبای رهبر شهید را به یاد داشته باشیم که گفته بود: مردمی که در قبال سرنوشت خود حساس نباشد، مرده است.
نویسنده: محمد زمان احمد
منبع: پایگاه اطلاع رسانی صدای جوان
بامیان -3 میزان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر