در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ مهر ۶, چهارشنبه

به کدامين گناه آفريده شدي؟



در تو صدا به سکوت مي​رسد، مادر! تو کلامِ کلام​هايي، کلامي که راه​ مي​رود، نفس مي​کشد، زخم مي​خورد و رنج مي​برد، کلامي​ که پاهايش خسته است، دستانش​ترک​خورده، بازوانش زخمي، گلویش خشکیده، بارش سنگين و موهايش سپيد. تو پشتره​يِ رنجِ آدمي را بر دوش مي​کشی ـ؛«به کدامين گناه آفريده شدي (بِأَیِّ ذَنْبٍ خُلِقَتْ) مادر؟!»...

به کدامين گناه آفريده شدي؟ 
 روزگار مادران هزاره جات، در قرنِ بیست ـ وـ یک
₰___. در تو صدا به سکوت مي​رسد، مادر! تو کلامِ کلام​هايي؛ کلام موسپيد، در کتابِ سياه و نامقدسِ آفرینش. تو، زنده​ترین کلامی، کلامي که راه​ مي​رود، نفس مي​کشد، زخم مي​خورد و رنج مي​برد، کلامي​ که پاهايش خسته است، دستانش​ترک​خورده، بازوانش زخمي، بارش سنگين و موهايش سپيد. تو پشتره​يِ رنجِ آدمي را بر دوش مي​کشی مادر!. در تو کلام به آخر مي​رسد، معنا موسپيد مي​شود و زبان در سنگينيِ پشتره​ات ​شهيد مي​گردد. موهاي سپيدت که از لایِ رو سریِ سرخت بيرون زده​اند، قصه​يِ سياهِ تاريخِ آدمي است: سکوتِ ابديِ حقيقت و پیکره​یِ تاریخیِ​ایِ زندگیِ نزیسته. دمي بايست، نفس تازه کن، پيش از آن​که بميري و با مردنِ تو کلام هم بميرد.ـ:«تو اول و آخر و باطن و ظاهرِ کلام هستي مادر!»
₰___. با کدام زبان مي​توان سخن گفت مادر!، وقتی صدا در گلویت مي​خشکد، معنا از موهای سپیدت مي​شرمد و جملات در کامت لب​تشنه مي​میرندـ:«تو تصویرِ گویایِ حیاتِ ویران و نقض و نقدِ مُبینِ عدالتِ خداوند هستی
 ₰___. سوگند به دستانِ خونين و ترک​خورده​ات، سوگند به پاهاي​خسته و بازوانِ زخمي​ات، به راهي طولاني که تو آمده​اي و راهِ درازي که در پيش داري، سوگند به ​لباسِ پاره​پاره و نگاهِ خاموشت، سوگند به پشتره​يِ بُتَه و پاهايِ پر آبله​ات، سوگند به آن تيشه​ي که تنها اميدت هست و عصا و تکيه​گاهت، سوگند به ريسماني که طنابِ دارِ زندگي​ات شده، سوگند به چشمانِ پاک، لبانِ خاموش، نفسِ بندآمده و گلویِ خشکیده​ات، سوگند به موهاي سپيدت و سوگند به خودت! به خودِ خودت که تو سندِ سندِ سندِ جنايتِ نظامِ آفرينش هستی. کدام جنايت​کار تو را آفرايد؟:ـ و «به کدامين گناه آفريده شدي(بِأَیِّ ذَنْبٍ خُلِقَتْ) مادر؟
نویسنده: اسد بودا
منبع: افشار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر