در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

گزارش تصویری از مراسم با شکوه هفدهمین سالگرد شهادت رهبر شهید استاد عبدالعلی مزاری در شهر ویانای اتریش

“ یکی از ویژگی های استاد شهید که از دیگر ویژگیهای  و اندیشه های او  چشمگیرتر بود همانا شخصیت پروری استاد شهید بود. و هیچ وقت شخصیت ها و بزرگواران ، اندیشمندان و هنرمندان و فرهنگیان جامعه افغانستان را طرد نمی کرد بلکه آنها در عرصه های گوناگون جلب و جذب می نمود.”...


روز یکشنبه یازدهم مارچ
۲۰۱۲ طی مراسمی باشکوه و با حضورصدها نفر در سالن کریستال شهر ویانا از هفدهمین سالگرد شهادت رهبر شهید تجلیل به عمل آمد. 
مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای محمدی آغاز گردید و پس از آن مجری برنامه خانم خدایار ضمن معرفی برنامه های این محفل با شکوه طی سخنانی با ذکر شعری از شهید بلخی به جایگاه والای رهبر شهید در جامعه ما پرداخته افزود:
”شهید مزاری برای آرمانهای مقدس مردم خود به شهادت رسید و  این حیات او را تا دنیا دنیاست تداوم بخشید.“

سپس آقای شوکت علی ولی زاده به نمایندگی از ستاد برگزاری مراسم رهبر شهید در شهر ویانا ضمن عرض خوش آمدید به حضار و میهمانان حاضر در جلسه در ابتدای سخنان خود قطعه شعری را از تنها یادگار رهبر شهید، زینب مزاری به خوانش گرفت و سپس گفت :
“ امروز ما با حضور خویش در این محفل یکباردیگربا آرمان های بابه مزاری تجدید میثاق می کنیم و یاد و خاطره او و یاران با وفایش راگرامی میداریم”
در بخش های دیگر برنامه از جمله آقای علی محمدی در مطلبی گوتاه زندگی نامه بابه مزاری را به خوانش گرفت و بعد از آن  کلیپ ویدیویی کوتاهی از سخنان رهبر شهید که توسط مرتضی هزاره آماده شده بود به نمایش گذاشته شد.
 سپس مقاله ای تحت عنوان شهید مزاری و حقوق زنان توسط خانم مرضیه عطایی ارایه گردید. در بخشی از مقاله ایشان آمده بود:
 “ درشرایط و وضعیتی که نابرابری و حق تلفی در کشور ما جریان داشت بابه مزاری فریاد کشید که زنان هم باید در تعین سرنوشت و تصمیم گیری کشور همانند مردان سهم فعال داشته باشند”

برنامه با اجرای سرودی زیبا توسط دختران خردسال و نوجوان از گروه سرود« رهروان  راه بابه مزاری » زینت یافت و پس از آن مقاله بعدی توسط نعمت الله  عزیزی ایراد شد که در بخشی از آن آمده بود:
“مزاری در بین نخبگان سیاسی افغانستان بی نظیر بود و بی شبیه و زندگی پس از مرگ اش هم خاص خود اوست. انسان های بزرگ با مرگ بدنشان، وجود، شخصیت، راه ومحبوبیت شان نمی میرد. زندگی پس از شهادت استاد مزاری موثرتر، دامنه دارتر، عمیق و زنده تر از دوران زندگی پیش از شهادتش بوده است.”
سپس آقای داکتر عبدالقیوم متین رییس” انجمن صلح و وحدت” از شهر گراتس در مطلبی تحت عنوان چکیده هایی از شخصیت بابه مزاری اظهار داشت:
“ شهید مزاری فریاد گر عدالت و آزادیخواهی با عنوان کردن این که« ما می خواهم دیگر هزاره بودن جرم نباشد»   در واقع صدای عدالت خواهی را برای تمام  ملت ها فریاد کرد “
در بخش بعدی برنامه آقای داکتر طاهر شاران  دانشمند فیزیک هسته ای و از افتخارات افغانستان در عرصه های  بین المللی علمی و اولین فردی که از افغانستان در رشته فیزیک هسته ای به درجه دکترا نایل آمده  سخنان ارزشمندی تحت عنوان “رشد علمی و آموزشی در جامعه ما بعد از سقوط طالبان “ پرداخت. ایشان در بخشی از سخنان خود گفت:
“بابه مزاری و تمام کسانی که آسان از جان خود گذشتند تا ما سر بلند و با عزت زندگی کنیم پیمان ببندیم که اگر آن ها برای بقای ما جان خود را فدا کردند ما لااقل تلاش خواهیم نمود که با نیرومند کردن خود در عرصه های مختلف زندگی بهتر برای خود و فرزندان خود خواهیم ساخت.”
سپس آقای  محمد جواد خاوری نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامیانه مردم هزاره  در بخشی سخنان  خود تحت عنوان
« شهید مزاری ، وحدت و هویت ملی» گفت:
“متاسفانه در افغانستان  تا به امروز برای رسیدن به وحدت و هویت ملی از روش استبدادی استفاده می شده است.
قدرت های استبدادی در گذشته با از بین بردن دیگر هویت ها و یک رنگ کردن همه هویت ها و تسلط یک هویت به هویت های دیگرسعی داشتند وحدت ملی ایجاد کنند. نخستین پادشاهی که دغدغه تمرکز دولت و حاکمیت را در افغانستان داشت و این دغدغه را عملی کرد امیر عبدالرحمن خان بود . او آمد و با فشار از بالا و با قدرت  وزور خواست که تمام هویت و قومیت های ساکن افغانستان را مطیع کند و از میان همه اینها یک ملت بسازد. یعنی مطیع کردن تمام اقوام و قبایل و مصادره کردن تمام ویژگیهای آنها ازقبیل فرهنگ و زبان و از قومیت و مذهب  به نفع یک هویت . “

پس از آن محترم  محمد فاروق شمس نماینده سفارت  کبری جمهوری اسلامی افغانستان در سخنانی درباره شخصیت استاد شهید اظهار داشت:
    “ استاد عبدالعلی مزاری مبارز راه حق و عدالت بود و اندیشه های والای انسانی داشت و در سایه اعتماد ملی خواهان برادری و برابری در بین تمام مردم کشورش بود و وحدت و همبستگی مردم خود را آرزو داشت اما با تاسف ناجوانمردانه به شهادت رسید.“
سپس آقای انجینر اسحاق رحیمی رییس انجمن کوه بابا از شهر لینز در سخنانی به حوادث واتفاقات غرب کابل  پرداخت.

سخنران بعدی برنامه آقای اسدالله شفایی مترجم، ژورنالیست و تحلیل گر مسایل سیاسی در  بخشی از صحبت های خود تحت عنوان اندیشه رهبر شهید و دورنمای سیاسی افغانستان اظهار داشت:
“ آنچه از روش و طرز نگاه و عملکرد بابه مزاری می شود آموخت؛ تحول و پویایی، مدارا ، همپذیری و وسعت نظر او بود و نیز پذیرش گوناگونی افراد، تفکر ، گروهها و گرایش ها و میدان دادن به آنها بود و درک واقعیت ها ی عینی زندگی در جامعه دارای افراد ، گروه ها و طیف های گوناگون فکری ، سیاسی و اجتماعی می باشد و اینها می توانند بهترین الگو برای جامعه امروزی ما باشد. “
در پایان حجت السلام و المسلمین آقای اوحدی در سخنان خود به لزوم خودباوری واعتماد به نفس در میان مردم ما پرداخت و اظهار داشت:
“ یکی از ویژگی های استاد شهید که از دیگر ویژگیهای  و اندیشه های او  چشمگیرتر بود همانا شخصیت پروری استاد شهید بود. و هیچ وقت شخصیت ها و بزرگواران ، اندیشمندان و هنرمندان و فرهنگیان جامعه افغانستان را طرد نمی کرد بلکه آنها در عرصه های گوناگون جلب و جذب می نمود.”
















  “ستاد برگزاری مراسم رهبر شهید در شهر ویانا”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر