در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ اسفند ۲۳, سه‌شنبه



آقاى جاويد نادر دانشجوى دوره ى ماسترى در دانشگاه بريستول انگلستان ديگر سخنران محفل بود و با بيان اينكه عدالت اجتماعى بيشتر از هر مفهوم ديگر اساس فكرى و مبارزاتى شهيد عدالت مزارى را تشكيل مى داد گفت: مزاری شهید به حیث یک رهبر سیاسی دوراندیش خواسته های مردم محروم هزاره را در قالب عدالت اجتماعی و تعریفی که وی از آن داشت مطرح كرد و برای واضح تر ساختن مفاهیمى چون برابری، همبستگی اقوام، حقوق شهروندی و کرامت انسانی وی یک سلسله پیشنهاد های مشخصی را طرح نموده بود که هم وجه ظاهری اندیشه هایش باشد و هم خطوط قرمز اش در هر گونه مذاکرات سیاسی که در آن بحث از پذیرش و رد این مفاهیم به میان می آمد...

روز يكشنبه ١١ مارچ ٢٠١٢ همزمان با هفدهمين سالروز شهادت بابه مزارى و نوزدهمين سالگشت فاجعه ى افشار صد ها تن از دوستداران بابه مزارى در مراسم پرشكوهى در لندن گرد هم آمده و ياد بابه و شهداى افشار و مقاومت غرب كابل را گرامى داشتند.
در اين محفل كه در هوتل بخارا و توسط ستاد مردمى برگزار گرديده بود شخصيت هاى فرهنگى، سياسى و اجتماعى مقيم لندن و ساير شهر هاى بريتانيا اشتراك نمودند و حضور خانواده ها و زنان كه بيشتر از يك سوم حاضرين را تشكيل مى دادند نسبت به سال هاى گذشته چشمگيرتر بود.
مراسم با تلاوت آياتى از كلام الله مجيد توسط قارى حاج جعفر صالحى شروع شد.
سپس مقاله هايى توسط لطيفه سلطانى، مريم عطايى از اعضاى انجمن هزاره هاى South Hampton و همايون سرخابى نماينده ى سابق جنرال دوستم در انگلستان خوانده شد. در اين مقاله ها بر نقش رهبرى سالم و خردمندانه ى بابه مزارى در دوران مقاومت غرب كابل اشاره شده و تاكيد گرديده بود كه راه نجات افغانستان از بى سر و سامانى كنونى تحقق و ايجاد عدالت اجتماعى است و در اين مسير انديشه هاى بابه مزارى راهگشا است.
در قسمت هاى مختلف برنامه اشعارى توسط نعمت الله شريعتى، نيلاب فولاد و رحمان عالمى شاعر و فيلمساز مقيم لندن قرائت شد.
آقاى نصرالله شيخزاده از انجمن هزاره هاى شهر Leeds بيانيه ى خود را ايراد نمود و در بخش هايى از صحبت هايش ضمن انتقاد از عدم تعهد مسئولين و رهبران هزاره در خدمت كردن به مردم، از مردم خواست تا مانند دوران مقاومت غرب كابل مسئوليت پذير باشند و نسبت به حوادثى كه تأثير اجتماعى و جمعى دارند مانند حمله ى كوچى ها بالاى بهسود و دايميرداد بى تفاوت نمانند.
در بخش ديگر مراسم گروه سرود آينده سازان سرود زيبايى را در رثاى بابه مزارى و يارانش اجرا كردند.
آقاى على شهير در باره ى افشار سخنرانى كرد و با بررسى هولوكاست، قتل عام مسلمانان توسط صرب ها و قتل عام روآندا سه فاجعه اى كه منجر به نسل كشى در تاريخ معاصر جهان شد گفت حادثه ى كه در افشار كابل رخ داد از نظر ماهيت مانند اين سه فاجعه ى بشرى است و مردم ما براى جلوگيرى از تكرار آن بايد هوشيار باشند و فاجعه ى افشار را از ياد نبرند.
آقاى جاويد نادر دانشجوى دوره ى ماسترى در دانشگاه بريستول انگلستان ديگر سخنران محفل بود و با بيان اينكه عدالت اجتماعى بيشتر از هر مفهوم ديگر اساس فكرى و مبارزاتى شهيد عدالت مزارى را تشكيل مى داد گفت:  مزاری شهید به حیث یک رهبر سیاسی دوراندیش خواسته های مردم محروم هزاره را در قالب عدالت اجتماعی و تعریفی که وی از آن داشت مطرح كرد و برای واضح تر ساختن مفاهیمى  چون برابری، همبستگی اقوام، حقوق شهروندی و کرامت انسانی وی یک سلسله پیشنهاد های مشخصی را طرح نموده بود که هم وجه ظاهری اندیشه هایش باشد و هم خطوط قرمز اش در هر گونه مذاکرات سیاسی که در آن بحث از پذیرش و رد این مفاهیم به میان می آمد.
آقاى نادر با تأكيد بر اينكه هزاره های عدالت‌ خواه باید با سایر هم‌میهنان خود همبستگی هاى پایدار را ایجاد کنند و از آن طریق سیاست های بزرگ و مهم کشوری را به نفع عدالت اجتماعی تغییر دهند، به طور مفصل روى چگونگى به وجود آوردن عدالت اجتماعى صحبت نمود.
در قسمت پايانى مراسم ميزگرد ى تحت عنوان "افغانستان پس از ٢٠١٤- اميد ها و نگرانى ها" با اشتراك ياسين رسولى كارمند سابق وزارت خارجه و ديپلمات در سفارت افغانستان در لندن، روح الله يعقوبى دانشجوى علوم سياسى و عضو حزب كارگر بريتانيا، محب مدثر ژورناليست راديو و تلويزيون بى بى سى و جاويد نادر با گردانندگى عبدالله اكبرى داير شد.
اين بخش برنامه كه در آن حاضرين در مجلس نيز با پرسش سؤال و ابراز نظر شركت داشتند از استقبال خوبى برخوردار گرديد.

عکاس: نوروزعلی بهادری
منبع: جمهوری سکوت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر