در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

هشدار گروه بین المللی بحران از احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان


گروه بین المللی بحران حکومت افغانستان را به دليل اختلافات داخلى  و فشارهاى بيرونى ناتوان خوانده است.

گروه بین المللی بحران، نسبت به آمادگی نیروهای امنیتی افغانستان، ابراز تردید کرده گفته است که این نیروها در حدی نیستند که جای نیروهای خارجی را پس از سال 2014 پر کنند...

گروه بین المللی بحران در تازه ترین گزارش از نحوه مذاکرات با مخالفان مسلح انتقاد کرده، نوشته است که نبود یک استراتیژی درست ممکن است که افغانستان را به سوی جنگ داخلی بکشاند.
این گروه، برای جلوگیری از احتمال جنگ داخلی در افغانستان، پیشنهاد کرده که باید با میانجیگری سازمان ملل متحد، منازعات موجود در افغانستان حل شود.
گروه بین المللی بحران تاکید کرده است که اين کار (حل منازعات با میانجیگری سازمان ملل) بايد پیش از تکميل پروسه انتقال مسؤوليت هاى امنيتى، از نيروهاى خارجى به نيروهاى داخلی صورت بگيرد .
گروه بین المللی بحران حکومت افغانستان را به دليل اختلافات داخلى  و فشارهاى بيرونى ناتوان خوانده است.گروه بین المللی بحران حکومت افغانستان را به دليل اختلافات داخلى و فشارهاى بيرونى ناتوان خوانده است.
گروه بین المللی بحران حکومت افغانستان را به دليل اختلافات داخلى  و فشارهاى بيرونى ناتوان خوانده است.
در گزارش این نهاد آمده است که حکومت افغانستان در حالتی نیست که با رهبران مخالفان معامله کند.
گروه بین المللی بحران، نسبت به آمادگی نیروهای امنیتی افغانستان، ابراز تردید کرده گفته است که این نیروها در حدی نیستند که جای نیروهای خارجی را پس از سال 2014 پر کنند.
به باور این نهاد، تبليغات نمايشى که از سوی حکومت افغانستان به هدف کشانيدن طالبان، حزب اسلامى و گروه حقانى برای مذاکره، راه اندازی شده؛ افغانستان را به سوى حرکت هاى خطرناک سوق می دهد.
"امتیاز دادن به طالبان خطرناک است"
گروه بین المللی بحران نوشته است که هرگونه تفاهم در زمینه پایان جنگ در افغانستان نیاز به "جانب سومى و بى طرف" دارد.
این نهاد پیشنهاد کرده که سازمان ملل متحد به کمک سازمان همکاری های اسلامی در مورد برنامه صلح با طالبان باید با  کشورهای نظیر امریکا، ایران و پاکستان مشوره کند.
در گزارش گروه بین المللی بحران آمده است که پروسه مذاکرات سياسى تا حد زيادى، روى "سازش" با گروه هاى بد نام متمرکز است.
گروه بین المللی بحران نوشته است، هر معامله اي که در آن با طالبان برخورد امتيازى شود؛ امکان دارد که عکس العمل ايتلاف شمال، حزب اسلامى و ساير گروه هاى بزرگ را در پی داشته باشد.گروه بین المللی بحران نوشته است، هر معامله اي که در آن با طالبان برخورد امتيازى شود؛ امکان دارد که عکس العمل ايتلاف شمال، حزب اسلامى و ساير گروه هاى بزرگ را در پی داشته باشد.
این گروه هشدار داده است، هر معامله اي که در آن با طالبان برخورد امتيازى شود؛ امکان دارد که عکس العمل ايتلاف شمال، حزب اسلامى و ساير گروه هاى بزرگ را در پی داشته باشد.
گروه بين المللى بحران در گزارش خود گفته است که نتيجه هر گونه تلاش براى ادامه حکومتداری حامد کرزى، نقض قانون اساسی است و وضعیت را به برداشتن سلاح در مقابل حکومت پیش می برد.
پیش از این رئيس جمهور کرزى گفته است که نمی خواهد پس از پایان دومین دور ریاست جمهوری اش، در قدرت سیاسی باقی بماند.
در قانون اساسی موجود نیز قید شده است که یک فرد پس از سپری کردن دو دور ریاست جمهوری، نمی تواند برای سومین بار کاندیدای این پست شود.
گروه بين الملى بحران مى گويد که تلاش ها براى اعتماد سازى به هدف انجام مذاکرات، تنها بايد تا حد جلب حمايت طالبان نبوده بلکه اين تلاش ها بايد به ایجاد تفاهم سياسى متمرکز باشد.
در گزارش گروه بین المللی بحران آمده است که باید بحث توازن در صلاحيت های  قوه ثلاثه دولت ( قوه اجرائيه، مقننه و قضائيه) و صلاحيت هاى مرکز و ولایت ها ارزیابی شود.
حکومت افغانستان تا هنوز در مورد مواد شامل در گزارش گروه بین المللی بحران اظهار نظر نکرده است.
الباس ابدالی – کابل
خبرگزاری بخدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر