در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

جمعی از جوانان کابل: اینجا کابل است، نه تهران و نه قم. جیره خوران خیانت را بس کنید.


حرکت «حمایت از ارزش های ملی» یک حرکت خود جوش و مستقل بوده که توسط جوانان شهر کابل برگزار شده و وابسته به هیچ حزب و گروهی نمی باشد، بلکه صرفا در حمایت از ارزشهای ملی کشور است...


اسطوره های قفل شده




از فیس بوک خبر شدم. برایم خیلی جالب بود، برای اولین بار بود که حس می کردم علیه اسطوره های قفل شده ؛ اعتراض صورت می گیرد. اعتراض علیه مراسم سالمرگ خمینی در دشت برچی.
حتا اگر با بعضی وقایع همسویی نداشته باشی، جنبه ای از حوادث باعث می شود که توجه آدم را به خود جلب کند. با حس کنجکاوی به طرف پل سوخته رفتم و دوربینم را با خودم برداشتم که از نفس حادثه عکس بگیرم.
پل سوخته در کنترول پلیس قرار داشت و معترضین در وسط میدان و در احاطه پلیس تجمع کرده بودند. همه جوانان بودند و گفته می شد که از دانشگاه مرکزی کابل، کاتب، و ابن سینا هستند.
کسی نمی دانست مدیریت و کنترول برنامه و مسئولیت برنامه را کی به عهده دارد، اما از قرار معلوم کسانی که در برنامه اشتراک کرده بودند همگی از شبکه اجتماعی فیس بوک خبر شده بودند و شاید تعدادی هم به دوستان خود زنگ زده بودند.
به هر تقدیر آنچه اتفاق افتاد، بزرگترین نشانه ای بود از خودآگاهی جوانان که دیگر نمی خواهند کورکورانه مقلد رهبران سیاسی یا مذهبی باشند و از طرف دیگر نشانه ی بود از شکل گیری فرهنگ اعتراض مدنی و مسالمت آمیز.
اعتراض به صورت مسالمت آمیز برپا شد و سخنرانان در آن به سخنرانی پرداختند و در آخر قطعنامه ای صادر شده و در آن قطع نامه تذکر داده شدکه :
  • دین و مذهب یک امر مقدس است، باید دور از استفاده های شخصی قرار بگیرد با این حال، یک تعداد افراد فرصت طلب و استفاده جو در طول تاریخ تلاش نموده اند از این واقعیت اجتماعی به نفع خود استفاده نمایند.
  • در راستای همین استفاده جویی ها، تجلیل از تولد و یا سوگواری برای مرگ رهبران دیگر ملتها همچون خمینی، اسامه بن لادن و امثال آن، در جامعه با رنگ مذهبی دادن یک امر معمولی گشته و این امر ناشی از اقدامات یک تعداد افرادی می شود که از آن نفع می برند.
  • ما برگزاری همچون محافل را که در ظاهر رنگ و بوی مذهبی داشته ولی در حقیقت اهداف سیاسی بیگانگان را تعقیب میکند، بطور جدی محکوم می کنیم.
  • جوانان شهر کابل هر نوع دخالت کشورهای همسایه در مخالفت با منافع ملی کشور را محکوم می کنیم.
  • ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان مخصوصا وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت حج و اوقاف، شورای ملی، جامعه مدنی، مراکز آموزشی، علمی و اکادمیک، شورای علمای افغانستان و حوزه علمیه کابل خواستار حمایت و تقویت ارزشهای ملی خود هستم نه از بیگانگان.
  • هدف ما توهین به هیچ شخصیت ملی و بین المللی نمی باشد، بلکه خواهان این هستیم تا از شخصیت های علمی و فرهنگی کشور خود ما تجلیل به عمل آید.
  • حرکت «حمایت از ارزش های ملی» یک حرکت خود جوش و مستقل بوده که توسط جوانان شهر کابل برگزار شده و وابسته به هیچ حزب و گروهی نمی باشد، بلکه صرفا در حمایت از ارزشهای ملی کشور است.
آنچه اتفاق افتاد یک حادثه خود جوش به نظر می رسید، اما امکان اینکه در پشت ماجرا دست های کسانی کار کند که می خواهند از آب گل آلود دوهزار و چهارده ماهی بگیرند؛ وجود داشت.
به دور از همه ی حوادث پشت پرده، اولین گام کوچک برای زیر سوال بردن اسطوره های ممنوعه و قفل شده که سخن را یارای رسیدن به آن نیست و یا سخن گفتن در آن موارد ممنوع است؛ گذاشته شد. گامی برای آزادی و زندگی گذاشته شد و صدای اعتراض آزادانه در فضای رسانه ها پیچید.
حمید فیدل
جمهوری سکوت 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر