در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ خرداد ۲۳, سه‌شنبه

درخشش علی امید گرافیست هزاره در فستیوال بین المللی ترک سوی ” TURKSOY”


Ali Omid Photo   (37)

سلام هزارستان نیز این مؤفقیت بزرگ را به محترم علی امید جامعۀ هنر دوست تبریک گفته و برایشان مؤفقیت های روزافزون آرزو دارد...


نمایشگاه فستیوال نقاشی طراحی بین المللی که در شهر ساپانجه ولایت ساکاریا ترکیه، با حضور نوزده گرافیست و رسام از شانزده کشور ترک زبان به شمول افغانستان به تاریخ( ۲۰) ماه می شروع شده بود؛ در سه ماه جون طی یک مراسم رسمی به پایان رسید.
در مراسم اختتامیه این نمایشگاه که در هوتل گورال در شهر ساپانجه برگزار شده بود، عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه و خانمش خیرنثاه، نمایندگان مجلس ترکیه، استادان دانشگاه ها، معاون نخست وزیر، مصطفی عثمان ساری وزیر داخله پیشین ترکیه، دوسن کاسینوف سکرتر جنرال “ترک سوی” (سازمان بین المللی فرهنگ ترک) و والی ولایت ساکاریا، اشتراک داشتند.
شهر ساکاریا ترکیه واقع در ساحل دریای سیاه می باشد که در بزرگراه آنکارا و استانبول واقع شده است. این شهر یک زمان مسیر راه ابریشم بوده و هنوز سرک آن به نام راه ابریشم یاد می شود .
پانزدهمین دوره این فیستوال توسط پروژه های فرهنگی و هنری، که سازمان های متعدد ملی و بین المللی برای فرهنگ بین المللی ترکیه به نام ترک سوی (TURKSOY) بر گزار شد.
از همه مهمتر، این سازماندهی برای به رسمیت شناختن فرهنگ و هنر ملت و اقوام ترک تبار میباشد.
این هنرمندان از سبک های، ریالیزم، امپرسیونیزم و مدرن در طراحی و نقاشی شان استفاده نموده و بیشتر دوستی و پیام صلح را در طرح ها نشان داده بودند. در این مدت رسانه های تصویری و نوشتاری مصاحبه های داشتند که هر هنرمند از کشور، ملت، فرهنگ ومردمش صحبت نمودند. که از این صحبت ها یک کتاب و فلم ملیت های ترک تبار تهیه می شود .
دست اندرکاران این فستیوال، از اشتراک گرافیست افغانستان “علی امید” برای اولین بار ابراز قدر دانی نموده برای دوره ها و برنامه های بعدی وعده همکاری دادند.
علاوه بر “سازمان بین المللی فرهنگ ترک” هنرمندان اشتراک کننده در فستیوال که هرکدام استادان دانشگاه ها و مسوولان انجمن های فرهنگی هنری بودند و به نماینده گی از کشور هایشان در این فستیوال اشتراک داشتند، علاقمندی زیادی با ملت هزاره نشان دادند.
این هنرمندان یاد آور شدند که بعد ازین از هزاره های افغانستان در همچو محافل های فرهنگی و هنری در کشورشان دعوت مینمایند .
در خاتمه برای هر طراح و نقاش تقدیر نامه و سرتیفکت اهدا شد. مسوولین نمایشگاه از ارگان های که هنرمندان را معرفی نموده بودند، اظهار تشکر نموده اعلان همکاری خود را به دوره های بعد اعلان نموده اند و وعده همکاری دادند.
این آثار هنری در چندین شهر ترکیه و بیرون ازترکیه به نمایش قرار میگیرد.
قابل یاد اوری است که امسال، اولین بار بود که از کشور افغانستان “علی امید” محصل دانشگاه معمار سنان در مقطع ماستری گرافیک در این نمایشگاه اشتراک نموده بود.
علی امید از سوی انجمن فرهنگی، همبستگی هزاره های افغانستان-ترکیه که در بخش های اجتماعی، فرهنگی کار می نماید به نمایندگی از مردم هزاره در این فستیوال معرفی گردیده بود.
هنرمندان اشتراک کننده در فستیوال بین المللی ترک سوی
۱٫ Ali OMİD – AFGANİSTAN
2. Şınıbay PRIMBAYEV – KAZAKİSTAN
3. Avaz MOMUNKULOV – KIRGIZİSTAN
4. Hayreddin MUHİDDİNOV – ÖZBEKİSTAN
5. Adham İBRAHİMOV – ÖZBEKİSTAN
6. Yaşar ÇALLI – TÜRKİYE
7. Selçuk AKBULUT – TÜRKİYE
8. Maral HOCAGULİYEVA -TÜRKMENİSTAN
9. Mamed YARMAMEDOV –TÜRKMENİSTAN
10. Murat HOCAGULİYEV-TÜRKMENİSTAN
11. Leysan GİMNAZDİNOVA – BAŞKURDİSTAN (Rusya)
12. Dmitriy AYOĞLU – GAGAVUZ YERİ (Moldova)
13. Vitaliy KIZLASOV – HAKAS (Rusya)
14. Özge ERTANIN – KKTC
15. Ruşan ŞAMSUDDİNOV-TATARİSTAN (Rusya)
16. Azra İMAMOVİÇ -BOSNA HERSEK
17. Daut HAMOLAR -KOSOVA
18. Zühal Nebi Mümin-MAKEDONYA
19. Akşin KAZIMOV – AZERBAYCAN
معرفی مختصر علی امید:
علی امید در ۱۹۸۱٫۰۷٫۲۷ در قریه زرد سنگ ولسوالی پنجاب ولایت بامیان متولد شد. دوران کودکی را در زرد سنگ سپری نمود. از کودکی علاقه مند به هنر بود. علاقه خاص علی امید به هنر وی را به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل رساند و در سال ۲۰۰۰ تحصیل را در این دانشکده آغاز نمود و در سال ۲۰۰۴ در رتبه اول سند فراغت را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل، بدست آورد.
علاوه بر این علی امید در جریان تحصیل خویش، به مدت سه سال در انستیتوت آینه به فعالیت آغاز نموده و موفق به کسب تجارب زیادی از این انستیتوت گردید. در کنار آن، در بخش فوتوژورنالیزم نزد استادان باتجربه و مسلکی چون اقای منوچهر دقتی، رضا دقتی و چندتن از استادان دیگر فرانسوی و امریکایی، به آموختن حرفه فوتوژورنالیزم پرداخت.
وی در جریان دوره آموزشی خویش از مناطق مختلف افغانستان عکس برداری نمود. بعد از فراغت از دانشگاه “۲۰۰۴″، در وزارت عدلیه کشور منحیث فوتوژورنالیست و مسوول بخش فنی، به مدت یک سال مشغول کار شد و پس از آن در سال ۲۰۰۵ فوتوژورنالیست شورای ملی گردید.
علی امید در بخش های مدیریت، قانون، ژورنالیزم، کمره، ویراستاری، ویدیو، کتابداری، اقتصاد، کمپیوتر و ادبیات، در کارگاه های آموزشی اشتراک نموده و بر اندوخته های خویش افزود.
کاریکاتورها و عکس های این جوان موفق هزاره در مجلات و هفته نامه هایی چون زنبیل غم، حقوق زن، عدالت، پرواز، کابل نیوز، بهار، سیرت، آفتاب، دانشجو، هفته نامه کابل و افغانستان جوان به نشر رسیده است.
علی امید منحیث فوتوژورنالست سفرهای مختلف به کشورهایی مانند، هند، ایران، امارت متحده عربی، بلجیم، هلند، ایتالیا، چین، اندونیزیا، روسیه، عربستان سعودی، پاکستان و ترکیه داشته است.
وی تقدیرنامه هایی را از سوی دولت، موسسات داخلی و خارجی و دانشگاه کابل بدست آورده است.










منبع: شبکۀ سراسری هزاره ها

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر