در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ تیر ۱, پنجشنبه

لوی سارنوالی: چاپ کتاب اطلس انتوگرافی توطئه علیه اقوام افغانستان بوده است


عبدالباری راشد از این تصمیم رییس جمهور کرزی استقبال کرد اما در عین حال گفت که تصمیم کرزی از نگاه حقوقی و قانونی به صورت عجولانه لازم نبود.

نویسنده این کتاب در بخش هایی از آن، به قوم هزاره پرداخته و مشخصاتی را به مردمان آن نسبت داده است. در بخش این کتاب به قوم هزاره صفت‌های "دروغگو، لجوج، زشت‌خو و بطاش" نسبت داده شده و نوشته شده که هزاره ها "بین خود دشمنی عمیق دارند و اکثراً با هم در جنگ و جدال اند"...

اعضای هیات لوی سارنوالی که برای تحقیق در مورد کتاب "اطلس اتنوگرافی برخی از اقوام افغانستان" موظف شده اند، می گویند، چاپ این کتاب توطئه ایست که از سوی دشمنان مردم افغانستان ایجاد شده است. 
عنایت الله کمال معاون لوی سارنوالی امروز (چهارشنبه) در یک نشست خبری در کابل از فعالیت اکادمی علوم به شدت انتقاد کرده گفت که ضرورت به نشر چنین مطالب در مورد قوم هزاره وجود نداشت.
اخیراً نسخه‌های از کتاب "اطلس اتنوگرافی برخی از اقوام افغانستان" در دسترس شماری از شهروندان قرار گرفته که با واکنش های تند برخی از شخصیت‌های فرهنگی- سیاسی روبرو شد.
عبدالباری راشد از این تصمیم رییس جمهور کرزی استقبال کرد اما در عین حال گفت که تصمیم کرزی از نگاه حقوقی و قانونی به صورت عجولانه لازم نبود.عبدالباری راشد از این تصمیم رییس جمهور کرزی استقبال کرد اما در عین حال گفت که تصمیم کرزی از نگاه حقوقی و قانونی به صورت عجولانه لازم نبود.
نویسنده این کتاب در بخش هایی از آن، به قوم هزاره پرداخته و مشخصاتی را به مردمان آن نسبت داده است.
در بخش این کتاب به قوم هزاره صفت‌های "دروغگو، لجوج، زشت‌خو و بطاش" نسبت داده شده و نوشته شده که هزاره ها "بین خود دشمنی عمیق دارند و اکثراً با هم در جنگ و جدال اند".
معاون لوی سارنوالی گفت: "ضرورت بر انگیختن احساسات قومی چه بود؛ گیریم که کاتب هزاره چنین مطالبی نوشته باشد شما آقایان که از همین ماخذ استفاده کردید ضرورتش در کجا بود که در چنین وضعیت حساس نشر کنید."
کمال با اشاره به اینکه نشر این کتاب در جهان انگیزه برپا کرده افزود: " آیا نشر این کتاب آگاهان به هدف برانگیختن احساسات اقوام نیست؟ "
واکنش اکادمی علوم
عبدالباری راشد، رییس اکادمی علوم افغانستان در این نشست اتهامات وارد شده بر اعضای این اکادمی را رد کرد.
راشد اعتراض های اخیر در مورد چاپ کتاب "اطلس اتنوگرافی برخی از اقوام افغانستان" را برخاسته از انگیزه سیاسی دانسته می گوید که آنچه در این کتاب نشر شده بر اساس سند بوده است.
عنایت الله کمال معاون لوی سارنوالی از فعالیت اکادمی علوم به شدت انتقاد کرده گفت که ضرورت به نشر چنین مطالب در مورد قوم هزاره وجود نداشت.عنایت الله کمال معاون لوی سارنوالی از فعالیت اکادمی علوم به شدت انتقاد کرده گفت که ضرورت به نشر چنین مطالب در مورد قوم هزاره وجود نداشت.
به دنبال شدت گرفتن اعتراض های مردمی، در واکنش به عملکرد اخیر اکادمی علوم، رئیس جمهور کرزی شب گذشته دستور برکناری رئیس و سه عضو این نهاد علمی را صادر کرد.
آقای راشد از این تصمیم رییس جمهور کرزی استقبال کرد اما در عین حال گفت: " تصمیم کرزی از نگاه حقوقی و قانونی به صورت عجولانه لازم نبود."
او می گوید که اکادمی علوم افغانستان پاسخگوی تمام اتهاماتی وارد شده به اعضای این نهاد است.
رد توطئه 
رییس اکادمی علوم افغانستان با اشاره به اینکه هیچ اتهامی را علیه خود قبول نمی کند، گفت: " پاکترین انسان این قرن شما من هستم، اگر من خائن باشم دیگر انسان سالم وجود ندارد."
به گفته رییس اکادمی علوم افغانستان، چاپ کتاب توطئه نیست بلکه دیگران از این نهاد (اکادمی علوم) سوی استفاده سیاسی و بازی های سیاسی می کند.
به گفته راشد، چاپ کتاب توطئه نیست بلکه دیگران از این نهاد (اکادمی علوم) سوی استفاده سیاسی و بازی های سیاسی می کند.
کتاب "اطلس اتنوگرافی برخی از اقوام افغانستان" به تیراژ یک هزار جلد چاپ شده که از این جمله 366 جلد آن را لوی سارنوالی از اکادمی علوم جمع آوری کرده است.
لوی سارنوالی از تمامی اداره های دولتی و موسسات فرهنگی ، خواست در صورتی که این کتاب را در دست دارند، به هیات تحقیق لوی سارنوالی بسپارند.
الیاس ابدالی- کابل
خبرگزاری بخدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر