در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ تیر ۲, جمعه

بررسی سخنان رییس جمهور کرزی در نشست سران سه قوه



اشاره به مسایل گذشته وناکامی رهبران سیاسی دراداره کشورازجمله موضوعاتی بود که درآغازبه آن پرداخته شد.وی پیروزی مجاهدان را ستود اما نزاع های داخلی را زمینه ای پیدایش طالبان شمرد رییس جمهورگفت که:” من هم با طالبان بودم وبا آنها همکاری کردم”. رییس جمهوربا اشاره به این مساله که همکارطالبان بوده وبا آنها برای آوردن صلح درافغانستان همکاری داشته است ومی خواسته نزاع های داخلی را ازبین ببرد. برخی این سئوال را مطرح کرده اند که همکاری رییس جمهور با طالبان نشان می دهد که ایشا ازماهیت این گروه اطلاعی نداشته ویا اینکه اصولا رییس جمهوربا طالبان مشکل اساسی نداشته است آنها گفته اند که هردومساله عامل همکاری رییس جمهورباطالبان بوده است...

رییس جمهورکرزی امروزپنجشنبه اول سرطان 1391 دریک نشست مهم وتاریخی سخنرانی کرد.نشست سران سه قوه واعضای دومجلس سنا وپارلمان بافراخوانی رییس جمهور،تشکیل شد. رییس جمهوراعضای پارلمان را ازتعطیلی تابستانی شان فراخواند وتبلیغات گسترده ای راه انداخته شد که رییس جمهورسخنان بسیارمهمی را با سران سه قوه درمیان می گذارد. آگاهان سیاسی سخنان رییس جمهورکشوررا فوق العاده ومهم ندانسته اند برخی گفته اند ایشان همان مطالب تکراری وهمیشه گی را با عبارات دیگری بیان داشته است.
متن سخنرانی که به دوزبان دری وپشتو درحضورصدها تن از اعضای پارلمان وسنا وسران هرسه قوه ایراد شد، همه شنیدیم.اشاره به مسایل گذشته وناکامی رهبران سیاسی دراداره کشورازجمله موضوعاتی بود که درآغازبه آن پرداخته شد.وی پیروزی مجاهدان را ستود اما نزاع های داخلی را زمینه ای پیدایش طالبان شمرد رییس جمهورگفت که:” من هم با طالبان بودم وبا آنها همکاری کردم”. رییس جمهوربا اشاره به این مساله که همکارطالبان بوده وبا آنها برای آوردن صلح درافغانستان همکاری داشته است ومی خواسته نزاع های داخلی را ازبین ببرد. برخی این سئوال را مطرح کرده اند که همکاری رییس جمهور با طالبان نشان می دهد که ایشا ازماهیت این گروه اطلاعی نداشته ویا اینکه اصولا رییس جمهوربا طالبان مشکل اساسی نداشته است آنها گفته اند که هردومساله عامل همکاری رییس جمهورباطالبان بوده است.
ایشان قدرت درک وتحلیل ازماهیت طالبار رانداشته ونمی دانسته است که این گروه توسط خارجیها واستخبارات شان ساخته شده اند زیرا درصورت آگاهی ودرک ازماهیت طالبان وبصیرت به ماهیت این گروه که مزدورخارجیها هستند رییس جمهور باآنها که مزدوربودند،همکاری نمی کرد.فقدان درک سبب همکاری رییس جمهوربااین گروه بوده است. ازجانب دیگرتمایلات رییس جمهورکرزی نشان می دهد که تروریستان طالب دشمنان مردم افغانستان نستند آنها برادران ناراضی مردم افغانستان می باشند.
رییس جمهور دربخشی دیگری ازسخ نان خود به مهربانی والطاف بی کران ملت افغانستان پرداخت وگفت: ملت افغانستان همه مارا قبول کرد وهمه دراین خانه گردهم جمع شدیم.این بخش ازسخنان رییس جمهوردرست است که مردم افغانستان علیرغم ظلم وستم که درحق شان رواداشته شد ولی بازهم با بزرگواری همه جناحها وطرف هارا دردامن خود پذیرفته اند واین الطاف بی پایان ملت بزرگوار افغانستان را نشان می دهند.مردم افغانستان به خاطرصلح فداکاری کردند نظرملت افغانستان تکثرگرایی است وباتنوعات اجتماعی سیاسی خود می خواهد سربلند زندگی نمایند.مردم افغانستان هرگزدرفکرخط کشیهای قومی قبیله ای وسیاسی نیستند ولی متاسفانه این حکومت ها است که همیشه به مسایل قومی وقبیله ای دامن می زند بجای وحدت ملی به نفاق ملی تکیه کرده است.این نهاد های حکومتی ووابسته به حکومت است که بانشراثارنفاق افکنانه بین مردم افغانستان تفرقه وگسستهارا دامن می زند.
مردم افغانستان می خواهند درکنارهم زندگی مسالمت آمیزداشته باشند حتی آنهای که درحق شان ظلم کرده اند آنها را به دامن مهرووفا خود جای دهند.دردهه ای افغانستان نو مردم با تمام وجود ازحکومت دفاع کردند وهمه ای پروسه های مرتبط به دولت را قبول کرد اما حکومت افغانستان برای این مردم چه کرد؟ حکومت افغانستان آنچه که شایسته ملت افغانستان بود انجام نداده است دولت افغانستان مسئولیتهای تاریخی شان را بدرستی ادا نکرده است درهیچ برهه ای ازتاریخ مردم افغانستان گناه کارومقصرنیستند این فقط حکومت ها است که دربرابرمردم گناه کرده است.ولی بازهم مردم آنها را دردامن خود جای داده اند .رییس جمهوردرست گفته است که مردم افغانستان همه را درکنارخود پذیرفته است اما حاکمان برای مردم چه کرده است این سئوالی است که رییس جمهورکرزی دردهه ای نوین نمی تواند برای آن پاسخ دهد.کارنامه ای رییس جمهورعلیرغم شرایط خوب دردهه ی افغانستان نوین ،آنچنان زیبا نیست.انداختن گناهان بکردن خارجیها وهمسایه ها،امری ساده است.
این سخن که رییس جمهورکشور به آن اشاره می کند قابل قبول نیست وی در سخنرانی امروزخودبه نقل از معاون اول آقای مارشال فهیم گفته است که مقامی ازیک کشورهمسایه به اوپیشنهاد کرده که درفکرجنوب کشورنباشید ما شمال را برای شما می سازیم.این مقام کشورخارجی که چنین پیشنهادی کرده گویا می خواسته افغانستان به شمال وجنوب تجزیه شود درحالیکه بی بنیاد ترین حرف همین است همسایه گان افغانستان هرامری را ممکن است برای افغانستان درنظربگیرد اما هرگزدرفکرتجزیه افغانستان نیست این مساله دلیل دارد تجزیه افغانستان هرگزپیام خوشی برای آنها ومنافع ملی شان ندارد تجزیه افغانستان بمعنی آسیب رساندن به منافع ملی آن کشورها وتمامیت ارضی آنها است.رییس جمهوردرمورد مقام طالب که گویا همسایه شرقی افغانستان به او پیشنهاد کرده که شرق افغانستان را اداره کنید واین مقام وطن پرست طالب آن را قبول نکرده است.
این ها به نظرمی رسد تخیلات است رییس جمهورنباید به این گونه مسایل اشاره می کرد زیرا همسایگان افغانستان نمی خواهند افغانستان دچاربحران قومی وقبیله ای وتجزیه شود.بلوچستان وتجزیه آن برای پاکستان چه سودی دارد تجزیه افغانستان اولین پیامدش تجزیه ای بلوچستان است.پاکستان نمی خواهد درافغانستان کاری شود که به ضرر تمامیت ارضی آن باشد.درگذشته این دولتهای افغانستان بوده که تجزیه را درخاک آنها دامن می زده است.رییس جمهوردرسخنرانی خود بصورت ضمنی اخطارمی دهد که افغانستان توسط همسایه ها درمعرض خطرتجزیه است اشاره به سخنان مارشال فهیم ومقام طالب وطن پرست، اشعاربه همین مساله داشت.
رییس جمهوردر گردهمایی سران سه قوه به مسایل فساد درحکومت نیزاشاره کرد وی گفت: آمریکا عبدالقدیرفطر رابرگرداند. رییس جمهورازقدیرفطرت نام می برد وازآمریکا می خواهد که وی رابرای محاکمه به افغانستان تحویل دهد.ایشان به پولهای که دربانکهای خارجی ذخیره شده نیزاشاره داشت وگفت: پولها ازبانکهای اروپا،آمریکا ودوبی به افغانستان برگردانده شود. رییس جمهوربه آن شرکت خارجی که مشوره غلط درمورد کابل بانک داده نیزاشاره کرد که آن هم باید پاسخ گو باشد. ایشا ن گفت “که بیش ازچهارسال است که به مقامات غربی گفته است که قرارداد با اراکین دولتی واقارب شان نداشته باشند”.
کارشناسان مسایل اقتصادی، مساله فساد را یکی ازبرجسته ترین شاخص حکومت افغانستان دانسته اند واین موضوع باعث بدنامی زیادی برای افغانستان شده است گاهی گفته شده است که افغانستان نایب قهرمان فساد درجهان شناخته شده است.سئوال اساسی دراین است که مسئول این تبهکاری مالی وفساد درکشورکی هست؟ شاید رییس جمهور براحتی بگوید خارجیها چنانچه دیدیم که خیلی ساده وراحت گفت که همسایه ها، دنبال تجزیه است این مساله را به مارشال صاحب فهیم گفته است واین مساله را به یک مقام طالب پیشنهاد کرده است. حال درمورد فساد آیادولت افغانستان هیچ نقشی ندارد؟ ومبرای ازهرگونه فساد است.درحالیکه این طوری نیست حکومت افغانستان آلوده به فساد است ومسئول این فساد دولت است که باید پاسخ گو باشد حکومت افغانستان دربرابرملت افغانستان مسئول است حکومت به سهم خود نمی تواند خود را تبرئه نماید دربخش بزرگی ازاختلاس وفساد درقرارداد ها وکابل بانک حکومت افغانستان مسئول است فسا د مزدوج درافغانستان زیرسرمقامات دولتی وشرکتهای خصوصی است وباهم بصورت شراکتی عامل فساد درکشورشده است. فساد مزدوج حکومتی وخصوصی. مردم ازحکومت درحطیه وظایف ومسئولیتهای شان خواهان پاسخ هستند دولت افغانستان ورییس جمهورکشورنمی تواند همه امورمربوط به فساد را حواله خارجیها نماید امریکه خود رییس جمهور به آن باوردارد.
رییس جمهور به مسایل امنیتی نیزاشاراتی داشت وگفتند: امارتلفات پولیس ونیروهای امنیتی بالارفته است هرروزبین بیست تابیست پنج نفر ازافراد پولیس ونیروهای امنیتی وسربازکشته می شود رییس جمهورگفت تلفات ملکی کاهش یافته است ایشان به رازمساله نیزپرداخت وگفت: هدف این است که اساس امینت را ازبین ببرد.تروریزم وحامیان آن همین را می خواهد که افغانستان صاحب نیروی امنیتی نباشد.افغانستان باید درطی ده سال گذشته با استفاده ازکمکهای جامعه جهانی درصدد تقویت نیروها وضربه زدن به تروریزم اقدام می کرد. می دانیم حکومت افغانستان همکارخوبی درمقابله با تروریزم با جامعه جهانی نبود جامعه جهانی با حکومت افغانستان بجای همکاری ، درمقابل هم برخواستند تروریزم ریشه کن نشد امروزاین تروریستها هستند که سربازان ارتش وپولیس افغانستان را می کشند.
رییس جمهور دریک مورد به خود کفایی ودفاع ازوطن اشاره داشت که البته دفاع ازافغانستان وظیفه ای هرافغان وطن پرست است. جامعه جهانی درنشست های شان گفته اند که پس ازسال 2014 به افغانستان کمک می کنند ومبلغ که باید به افغانستان داده شود چهارملیارد ویک صد ملیون دالردرسال است.ایشان ضمن اشاره به کمکهای جامعه بین المللی به افغانستان گفت : ما کاه می خوریم اما ازوطن خود دفاع می کنیم. امروزبرخی رسانه های بین المللی به کاه خوری نیزاشاره داشت وگفتند که رییس جمهورافغانستان گفته است که ما کاه می خوریم اما ازوطن خود دفاع می کنیم.این سخن دراصل ازآقای اشرف غنی احمد زی است که درمراسم امورانتقال درمزارشریف بیان داشت.برای دفاع ازوطن لازم نیست که انسان “کاه” بخورد اشرف غنی نباید یک چنین جمله را برای دفاع ازوطن می گفت.ما لازم نیست برای دفاع ازوطن مان مثل حیوانات کاه بخوریم ما مثل انسان غذا می خوریم ویا گرسنه گی را قبول می کنیم اما ازسر زمین خود دفاع می کنیم .
بررسیها نشان می دهد که سخنان رییس جمهوردرنشست سران سه قوه با واکنشهای مثبتی روبرونشد واین چالشها وکاستیها درسخنان ایشان نمایان بود.
نویسنده: محمد ناطقی
منبع: خبرگزاری وحدت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر