در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ خرداد ۲۹, دوشنبه

استاد محمد محقق: تیم اطراف کرزی افغانستان را بسوی جنگ داخلی می برد


محمد محقق می گوید که اکادمی علوم در کتاب به نام اطلس انتوگرافی اقوام افغانستان مطالب توهین آمیزی در مورد قوم هزاره را چاپ کرده است.

محمد محقق، رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، اکادمی علوم را متهم کرد که تعصبات قومی را دامن می زند.
محمد محقق امروز (یکشنبه) در نشست خبری در کابل گفت که اکادمی علوم در کتاب به نام "اطلس اتنوگرافی اقوام افغانستان" مطالب توهین آمیزی در مورد قوم هزاره چاپ کرده است...

محقق با انتقاد شدید از کارکرد اکادمی علوم گفت که در این کتاب از کاتب هزاره استناد شده که قوم هزاره به طور ذاتی دروغگو، لجوج، زشت خو و بطاش است.
محمد محقق در واکنش به فعالیت های اخیر اکادمی علوم گفت: "تیمی که در اطراف کرزی جمع شده با اینگونه اقدام ها، زمینه جنگ داخلی را پس از 2014 فراهم می کند."
در همین حال سلیمان لایق مشاور اکادمی علوم، به خبرگزاری بخدی گفت که او از محتوای کتابی که آقای محقق از آن نام برده آگاهی ندارد.
با این وجود آقای لایق تاکید کرد که در صورت درج موضوعات توهین آمیز در کتاب "اطلس اتنوگرافی اقوام افغانستان"، باید به آن رسیدگی شود.
او افزود که در این مورد با اعضای اکادمی علوم صحبت می کند تا موضوع بیشتر روشن شود.
پیشتر  محمد محقق گفته بود که قوم هزاره در دایره المعارف آریانا به نام قوم مغول یاد شده و میزان نفوس هزاره ها، 9 درصد از مجموع کل نفوس افغانستان اعلام شده است.
آقای محقق آمار ارایه شده در مورد هزاره ها از سوی دولت را دسیسه گرایانه توصیف کرده است.
او هشدار داد در صورتیکه حکومت دسیسه های اخیر در برابر هزاره ها را کنار نگذارد، مردم در اطراف ارگ تجمع و تظاهرات خواهند کرد.
در کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام افغانستان تمام هزاره ها شیعه مذهب و رافضی معرفی شده اند که به گفته محقق، رافضی (دشمن خلفای اسلام) کلمه دشمن آفرینی است که دشمنان اسلام در گذشته به شیعه ها نسبت می داند.در کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام افغانستان تمام هزاره ها شیعه مذهب و رافضی معرفی شده اند که به گفته محقق، رافضی (دشمن خلفای اسلام) کلمه دشمن آفرینی است که دشمنان اسلام در گذشته به شیعه ها نسبت می داند.
"رافضی"
در کتاب "اطلس اتنوگرافی اقوام افغانستان"  تمام هزاره ها شیعه مذهب و "رافضی" معرفی شده اند که به گفته محقق، رافضی (دشمن خلفای اسلام) کلمه دشمن آفرینی است که دشمنان اسلام در گذشته به شیعه ها نسبت می دادند.
بر اساس اظهارات محقق، در این کتاب مردم هزاره از اولاده "منگو خان" (نواسه چنگیز خان) ذکر شده که در کوه های افغانستان زندگی می کردند.
محقق کتاب های چاپ شده در مورد اقوام افغانستان را اقدام "نفاق افگنانه" و "تبعیض آمیز" خواند.
او از حکومت خواست که اکادمی علوم افغانستان را منحل کرده و دوباره براساس ترکیب قومی، آنرا مجدداً تشکیل کند.
الیاس ابدالی- کابل
خبرگزاری بخدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر