در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ خرداد ۲۴, چهارشنبه

مهاجرین افغان با چه مشکلاتی به یونان میرسد؟


وزمانی که مهاجرین افغان خودرا به پلیس مرزی یونان تحویل میدهد . متاسفانه پلیس یونان با بی مهری بی توجهی و بعضا با توهین و لدوکوب تمام با مهاجرین بر خورد می نماید / و پس از انگشت نگاری با دادن برگه یک ماهه رهایشان می سازد . مهاجرین که نه زبان میداند و نه راه را بلد است . پولی کافی نیز همرایش ندارد گاها خیلی وقت ها کنار ریل قطار می ماند...

خوب طبیعی است زمان که به دلایلهای مختلف تن به مهاجرت میدهد جان و مال و همه داراییهای خودرا کف دستش می گذارد راهای غیر قانونی را اختیار نموده و گذشتن از نوار مرزی های ایران و ترکیه با صد ها موانع و مشکلات مواجه و گاها منجر به از دست دادن جان خود و خانواده خود نیز می شوند/ چند روز پیش یک خانواده افغان در مسیر رود خانه که بین ترکیه و یونان قرار دارد سه عضوی از فامیل خودرا ازدست داد که بالای ۱۶ سال تا بیست سال بود.
و زمانی که مهاجرین افغان خودرا به پلیس مرزی یونان تحویل میدهد . متاسفانه پلیس یونان با بی مهری بی توجهی و بعضا با توهین و لدوکوب تمام با مهاجرین بر خورد می نماید / و پس از انگشت نگاری با دادن برگه یک ماهه رهایشان می سازد . مهاجرین که نه زبان میداند و نه راه را بلد است . پولی کافی نیز همرایش ندارد گاها خیلی وقت ها کنار ریل قطار می ماند.
دست از همه جاه کوتاه پای لنگ و مسیر بس دراز/ 
۲ زمان که مهاجرین افغان خودرا بشهر آتن میرساند باز دچار چه مشکلاتی هستند؟
مهاجرین افغان با رسیدن به شهر آتن دچار نا هنجاریهای عدیده و تازه می شوند ” از جمله بدون سر پناه مانده و در پارکها با زن و بچه های شان شبهای که هر لحظه اش آبستن ترس وحشت از زدن و کشتن است بسر می برند/ این روند از زمان آغازشد که کشور یونان شدیدا دچار بحران اقتصادی گردید از آن زمان تا بحال فشار بر مهاجرین از طرف گروه فاشیستی یونان هر روز بشتر میشود / وما هم اکنون در کشور و خصوصا در پارلمان یونان شاهد بالا آمدن و رشد چشمگیر حزب فاشیست هستیم . که این روند اگر ادامه یابد خود زنگ بی نهایت خطرناک برای حضور مهاجرین در یونان می باشیم.
دوستان “در جریان هستند که هم اکنون مهاجرین افغان از سه پارک عمده آتن منع شدند ” پارک آتیکی “۲ پارک پهلوی کلیسا:۳ پارک ویکتوریا و هرمهاجر که حتی از آنجا گذر نماید با برخورد شدید و لدوکوب فاشیستان مواجه می شوند. وحال مهاجرین افغان در پارک معروف به پارک الکسندر پناه بردند و هم چنین وضعیت پارک الکسندر نیز اسفناک است و کارمندان و شهرداری آنجا بخاطریکه مهاجرین را قسما بدنام بسازد از تمیزکاری درون پارک جدا خود داری ورزیده است/ 
خودم شخصا چند روز پیش تصمیم گرفتم که با همکاری بعض از دوستان به تمیزکاری پاک بی پردازیم و بشکل گروهی پارک را تمیز نماییم . ولی هرچند که دنبال مسئولین پاک دویدم پیدا نتوانستم . 
وبعد یکی از دوستانم که آگاه به مسایل روز یونان است بمن گفت که پارک را تمیز نکنم چون حتی ازین کاری خیریه صد در صد گروهی فاشیست یونان سوی استفاده خواهد کرد.
روی همرفته مهاجرین افغان ودر کل همه مهاجرین ساکن در یونان از حمله های گروهی فاشیستی در نقطه نقطه یونان در امان نیست. و اگر احیانا یک مهاجر بدست آنها بیفتد تا سر حد مرگ تحت لدوکوب قرار میگیرند. و از هر جهت وضعیت یونان برای مهاجرین شکننده است.
چندی پیش در شهر بندری پاترا یک نفر یونانی تبار بشکل مرموزی بقتل رسید و لی گروهی فاشیستی یونان با سوی استفاده ازین فرصت حمله تهاجمی را علیه مهاجرین افغان که فقط برای رد شدن از یونان بکشور های دیگر اروپای از انجا استفاده میکند اغاز ویک شب وروز مهاجرین افغان در بین کارخانه متروکه ازترس که بدست فاشیست ها کشته نشود زندانی شدند.
مشکل عمده دیگری که وجو دارد کلاه برداران خود مهاجرین است که تبدیل به بلای جان مردم خود شده است. این کلاه برداران عمدتا از برادران پشتون است . وحتی هویت این افراد هم معلوم نیست که آیا ازافغانستان است یا از پاکستان؟ در واقع مجهول الهویت است/ کار اینها به اشکال مختلف اخاذی است. یا بشکل زور وزدن وکندن ویا از طریق حیله و نیرنگ . گاها خودشان را به عنوان راه بلد و یا قاچاق بر جاه میزند و سه چهار شان یک جاه میشود و مغازه ای را کرایه میکند .. چند تا موبایل دست دوم میگذارد و ازین طریق روی اعتماد مردم سوی استفاده صورت گرفته و هست و بودشان را بیغما می برد/
خصوصا در این سالهای اخیر خیلی ازین اتفاقات رخ داده است. که اکثریت مال باخته ها خانواده های هستند که دارای چندین بچه خورد کلان می باشد
و این خانواده ها نه روی بازگشت بوطن را دارد و نه قدرت رفتن بکشورهای دیگر. سرانجام برای زنده ماندن خود ها دست بهرکاری میزند. که اینش بماند……
۳ و کسانی که به یونان میرسد بعدا چه میکند؟
می شود مهاجرین افغان که به آتن میرسد به سه دسته تقسیم کرد.
۱ اول کسانیکه از وضعیت اقتصادی و مالی خوبی بر خوردار است بشتر بفکر بیرون شدن از یونان و ساکن شدن در کشورهای دلخواهی شان می باشد.
۲ کسانیکه پول به اندازه کافی برای رد شدن از یونان را ندارد و خستگی راه نیز باعث می شود که در یونان چند صباحی نفس تازه کند. ماندگار میشود.
۳ و کسانیکه واقعا پس از گذشتن دوتا مرز و وارد شدن در دروازه اروپا همه خواب وخیالهای و تصویرهای ذهنی که از جامعه اروپا دارد سرانجام به این نتیجه میرسد. که رفتن به اروپا به این قیمت نمی ارزیده و بدون توجه به صرف و مصرف کردن تمام اندوخته های ۳۵ سال دوران مهاجرت بفکر عودت بوطن می یفتد. و با مشکلات فروان دوباره بوطن خویش با دستان خالی بر میگردد. چه بسا همین باز گشته ها دوباره سر از یونان در آورده است..
۴ مهاجرین افغان بشتر کدام کشورهارا برای زندگی آینده خود انتخاب میکند؟
خوب این روند باتوجه به نحوه ای پذیرش کشورها متفاوت است ولی در سالهای گذشته وجاری مهاجرین افغان بشترین کشورهای چون” آلمان . سویدن ” هلند” بلژیک” اتریش را انتخاب میکنند.
توسط علی مهرجویی
منبع: غرجستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر