در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

وقوع درگیری های تازه میان کوچی ها و باشندگان ولسوالی بهسود


بر اثر در گیری میان کوچی ها و ده نشینان در چند سال اخیر، ده ها تن از دوطرف کشته و زخمی و صدها خانوار دیگر نیز به کابل و ولایت های همجوار آواره شده اند.

شماری از باشندگان ولسوالی دایمیرداد نیز به خبرگزاری بخدی گفتند که این ولسوالی هم اکنون در تصرف کامل گروه طالبان است و تنها مرکز ولسوالی در کنترول دولت قرار دارد. به گفته آنان، کوچی ها در هماهنگی کامل با گروه طالبان به این مناطق هجوم می آورند و انواع مختلف سلاح های سبک و سنگین را برای کشتار مردم غیر نظامی، با خود حمل می کنند...

برخی منابع محلی در ولایت میدان وردک، از وقوع زد و خورد میان باشندگان ولسوالی بهسود و کوچی ها خبر دادند.
محمد باقر نظری، رییس شورای مردمی در حصه اول بهسود به خبرگزاری بخدی گفت که روز سه شنبه (دو روز پیش) حوالی ساعت 9:00 پیش از چاشت در گیری ها در محلی موسوم به غجورک از توابع منطقه کجاب ولسوالی بهسود، آغاز شد که به شکل پراکنده تا حوالی ساعت 9:00 شب ادامه داشت.
به گفته او، بر اثر در گیری میان باشندگان محل و مهاجمان، چهار کوچی کشته و یک باشنده محل (راننده) نیز زخمی شده است.
معضل میان کوچی ها و ده نشینان در ولایت های مرکزی و عمدتا هزاره نشین، از جمله بخش هایی از ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک، از آغاز بر قراری نظام جدید در سال 2001 تاکنون ادامه داشته و جنگ های خونینی را نیز در پی داشته است.
بر اثر در گیری میان کوچی ها و ده نشینان در چند سال اخیر، ده ها تن از دوطرف کشته و زخمی و صدها خانوار دیگر نیز به کابل و ولایت های همجوار آواره شده اند.بر اثر در گیری میان کوچی ها و ده نشینان در چند سال اخیر، ده ها تن از دوطرف کشته و زخمی و صدها خانوار دیگر نیز به کابل و ولایت های همجوار آواره شده اند.
بر اثر در گیری میان کوچی ها و ده نشینان در چند سال اخیر، ده ها تن از دو طرف کشته، زخمی و صدها خانواده دیگر نیز به کابل و ولایت های همجوار آواره شدند.
باشندگان محل مدعی اند که کوچی ها برای استفاده از  علف چر و کشتزار های آنان، به مناطق شان هجوم می آورند اما بزرگان کوچی، همواره گفته اند که زمین های مورد منازعه مربوط به این قوم (کوچی ها) است و آنان از حکومت های پیشین، سند شرعی و فرمان رسمی به دست دارند.
باشندگان محل می گویند که فرمان ها و اسناد داده شده به کوچی ها، در دوره هایی داده شده است که حکومت های غیر ملی و دارای رویکردهای قومی، بر سر کار بودند.
به گفته آنان، کوچی ها مردمان فقیر و زحمت کشی هستند که در طول 250 سال در افغانستان از سوی برخی حلقات سیاسی و حکومت های غیر ملی، برای سیاست های انحصاری، به عنوان ابزار به کار برده شدند. 
از سوی دیگر، هفته گذشته نیز بر اثر درگیری های پراکنده میان کوچی ها و کارمندان یک شرکت سرک سازی، کار ساخت سرک کوتل شریف خان، متوقف شد.
بر اثر این در گیری ها که روز چهارشنبه هفته گذشته به قوع پیوست، یک کارمند شرکت سرک سازی، زخمی و دو تن دیگر آنان مفقود شدند.
شماری از آگاهان می گویند که برخی ها از معضل کوچی ها و باشنده های محل در ولایت میدان وردک استفاده سیاسی می کنند.
حشمت غنی احمد زی پیشتر به خبرگزاری بخدی گفته است که برخی ها به مشکل اجتماعی بین کوچی ها و مردم محل رنگ و بوی "سیاسی" داده اند و از آن به نفع شخصی و سیاسی خود به شدت استفاده می کنند.
بر اثر در گیری هایی که هفته گذشته به قوع پیوست، یک کارمند شرکت سرک سازی، زخمی و دو تن دیگر آنان مفقود شدند.بر اثر در گیری هایی که هفته گذشته به قوع پیوست، یک کارمند شرکت سرک سازی، زخمی و دو تن دیگر آنان مفقود شدند.
نقض فرمان رییس جمهور 
در همین حال شماری از آگاهان براین باورند که هجوم کوچی ها در مناطقی از ولسوالی های بهسود، نقض صریح فرمان سال گذشته رییس جمهور کرزی به شمار می رود.
سال گذشته بر اثر اوج گیری در گیری ها میان کوچی ها و ده نشینان و هجوم نیروهای وابسته به گروه طالبان در قالب کوچی ها، شماری از مقام های حکومتی از جمله حنیف اتمر (وزیر داخله پیشین) و محمد کریم خلیلی معاون دوم آقای کرزی به بهسود رفتند و از نزدیک میان دو طرف میانجیگری کردند.
سفر استاد خلیلی به بهسود با واکنش تند برخی از مقام های سیاسی و حکومتی رو برو شد و برخی ها استاد خلیلی را متهم به طرف داری از یک قوم خاص کردند.
آقای خلیلی گفته بود که یا مشکل میان کوچی ها و ده نشینان را برای همیشه حل می کند یا در جنگ کشته می شود.
در همین حال شماری از آگاهان براین باورند که هجوم کوچی ها در مناطقی از ولسوالی های بهسود، نقض صریح فرمان سال گذشته رییس جمهور کرزی به شمار می رود.
پس از این رویدادها، رییس جمهور کرزی با صدور فرمانی خواهان اسکان دایمی کوچی ها شد و از نیروهای امنیتی نیز خواست که از هجوم کوچی ها به مناطق مورد منازعه شان در مناطق مرکزی جلوگیری کنند.
آقای کرزی تاکید کرده بود که جنجال میان کوچی ها و ده نشینان باید از مجرای قانونی و در یک محکمه ویژه مورد بررسی قرار گیرد.
در فرمان آقای کرزی بر تشکیل یک کمیسیون ویژه برای پرداخت خسارت به ده نشینان، نیز تاکید شده بود که این مبلغ هنگفتی را به عنوان خسارت به ده نشینان در مناطق دایمیرداد و بهسود توزیع کرد.
شماری از باشندگان ولسوالی دایمیرداد نیز به خبرگزاری بخدی گفتند که این ولسوالی هم اکنون در تصرف کامل گروه طالبان است و تنها مرکز ولسوالی در کنترول دولت قرار دارد.
به گفته آنان، کوچی ها در هماهنگی کامل با گروه طالبان به این مناطق هجوم می آورند و انواع مختلف سلاح های سبک و سنگین را برای کشتار مردم غیر نظامی، با خود حمل می کنند.
غلام حضرت نادری – کابل 
خبرگزاری بخدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر