در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

نشست مخالفان حکومت کرزی در پاریس برای یافتن راه حل برای صلح



همچنین از میان اپوزیسیون دولت احمد‌ضیاء مسعود، رئیس جبهه ملی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، محمد یونس قانونی عضو ائتلاف ملی، حنیف اتمر رهبر حزب حق و عدالت و علی احمد جلالی وزیر داخله پیشین شرکت داشتند...

نماینده‌های چند گروه مختلف افغان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در پاریس دیدار کرده‌اند تا در مورد راه های خروج افغانستان از بحران فعلی گفت و گو کنند.
بنیاد تحقیقات استراتژیک فرانسه میزبانی این نشست را به عهده داشته است.
در این نشست از نمایندگان دولت افغانستان، طالبان، جبهه متحد ملی، ائتلاف ملی، حزب اسلامی حکمتیار و نمایندگانی از جامعه مدنی افغانستان دعوت شده بود.
شرکت کنندگان در این نشست طرح های خود را برای خروج افغانستان از بحران کنونی ارائه کردند.
یک منبع که در این نشست شرکت داشته به بی‌بی‌سی گفت که ماهیت صحبت های پاریس مشورتی بوده است.
این منبع همچنین افزود که موضوعاتی مثل تداوم گفت‌و‌گو های بین الافغانی و تغییر در ساختار نظام سیاسی از مواردی بود که در باره آنها بحث های جدی صورت گرفت.
ظاهرا هیچگونه اجماعی بین شرکت کنندگان این نشست به دست نیامده است.
ولی اکثر شرکت کنندگان بر دو موضوع اتفاق نظر داشته اند: یکی تداوم گفت‌و‌گو های بین الافغانی و دوم اصلاح قانون اساسی و تغییر در قانون انتخابات.
در مورد جزئیات در نوع تغییر هم نظریات متفاوتی وجود داشته است.
در مورد تغییر در ساختار نظام سیاسی، ظاهرا عده ای طرفدار نظام پارلمانی، عده ای دیگری هم طرفدار نظام مختلط پارلمانی و ریاستی و عده ای اندکی هم طرفدار تداوم ساختار کنونی بوده اند.
نمایندگان دولت افغانستان با وجود اینکه به این نشست دعوت شده بودند، در آن شرکت نکردند، اما عبدالحکیم مجاهد و عبدالسلام ضعیف، از اعضای پیشین طالبان و امین کریم و غیرت بهیر به عنوان نماینده های حزب اسلامی در این نشست شرکت داشتند.
همچنین از میان اپوزیسیون دولت احمد‌ضیاء مسعود، رئیس جبهه ملی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، محمد یونس قانونی عضو ائتلاف ملی، حنیف اتمر رهبر حزب حق و عدالت و علی احمد جلالی وزیر داخله پیشین شرکت داشتند.
احمد نادر نادری، فعال حقوق بشر، ریدا عظیمی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات، حکمت کرزی، مسئول نهاد مطالعات صلح در افغانستان، فرخنده زهرا نادری، نماینده کابل در مجلس نمایندگان و حبیب‌الله فوزی، عضو شورای عالی صلح، در این نشست حضور داشته‌اند.
همچنین در این نشست عبدالله انس، یکی از شخصیت های عرب که در تلاش های قبلی صلح میان دولت افغانستان و طالبان شرکت داشته است، حضور داشت.
شرکت کنندگان قرار است در هفته های آینده دیدار دیگری داشته باشند که تاریخ و مکان آن هنوز روشن نیست.
در سال گذشته، تلاشها در سطح بین‌المللی برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره شدت گرفته است و این تلاشها، همچنین شامل برنامه گشایش یک دفتر برای طالبان در قطر بوده است.
دولت افغانستان همواره بر "افغانیزه" کردن جریان مذاکرات با طالبان اصرار داشته است.
پذیرفتن ارزش های مندرج در قانون اساسی افغانستان در مورد مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان، آزادی بیان و آزادی های فردی، از شرط های اصلی دولت افغانستان و جامعه جهانی برای مصالحه با طالبان بوده است.
منبع: بی بی سی 





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر