در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۶, جمعه

قرن 21 و غارنشینی در "بامیان"


  • مغاره‌ها از عبادتگاه راهبان تا سنگر مجاهدان و سرپناه فقرا
  • باستان شناسان و قدمت مغاره‌ها
  • مغاره‌ها یادگار بودائیان
  • مغاره‌ها پناهگاه مستمندان بامیانی
  • آروزی خروج از مغاره
  • سرپناه مغاره نشینان در انتظار موافقت حامد کرزی...

    عکس از سلام هزارستان

    • بامیان از ولایت‌های مرکزی افغانستان است که در 175 کیلومتری کابل قرار دارد و از نظر تاریخی و گردشگری جزء مناطق دیدنی جهان به شمار میرود.
    • مجسمه‌های بودا با قدمت 2 هزار ساله و مناطق دیدنی بسیاری مانند "بند امیر" در این ولایت قررا دارند.
      مغاره‌ها از عبادتگاه راهبان تا سنگر مجاهدان و سرپناه فقرا
    • هزاران مغاره کوچک و بزرگ به اشکال مربع، مستطیل، مدور و شش ضلعی که در دل کوهها وجود دارد، محل زندگی خانوادههای فقیری شده است که از فرط بی سرپناهی به غارنشینی روی آورده اند.
      این مغاره
      ها با سقفهای گنبدی شکل خود که به صورت بسیار ماهرانهای در دل کوهها حفر شده اند، روزگاری محل تعلیم، عبادت و ریاضت پیروان مکتب بودا بوده‌ است.
    • بسیاری از تزئینات، نقاشیها و گچبریهای داخل این مغاره‌ها در طول سالیان دراز تخریب شده و یا مورد غارت قرار گرفته‌اند، اما همان مقدار باقی مانده میتواند رازهای بسیاری از خلاقیت، ذوق و هنر پشینیان را به نمایش بگذارد.
    • برخی از این مغارهها که در حدود 1500 تا 2500 سال قدمت دارند، از طریق راهروها، دهلیزها و راه‌پلههایی به یکدیگر وصل شده‌اند که ساکنان آنها می‌توانستند از این طریق با یکدیگر رفت و آمد کنند.
      در بعضی از کتب تاریخی تعداد این مغاره
      ها که به آن "سموج" نیز می‌گویند به 12 هزار باب می‌رسد.

    باستان شناسان و قدمت مغاره‌ها
    "ازمریالی طرزی" باستان شناس معروف فرانسوی افغانی تبار نیز بر این باور است که تعداد مغارههای بامیان به بیش از 10 هزار باب است.
    "کاظم یزدانی" دیگر تاریخ نویس معاصر افغان که تحقیقات وسیعی درباره بامیان انجام داده، معتقد است که در "دره سرخدر" واقع در 1200 متری غرب مجسمه تخریب شده بودا، چند مغاره بزرگ وجود دارد که نسبت به دیگر مغارهها وسیع‌تر است که طول برخی از آنها 100 متر و عرض آنها به شش متر می‏رسد.
    مغاره‌ها یادگار بودائیان
    بزرگترین این مغارهها، مغاره چهل ستون است که در فاصله 700 متری شمال بودای بزرگ واقع شده است.
    این مغاره دارای دهانه‌ای نسبتا تنگ است، اما داخل آن وسیع و شبیه لانه مورچه است که هر دالان با ستون از دیگری جدا می
    شوند.
    در داخل این مغاره ستونهای از دل کوه تراشیده شده است و به همین جهت به آن چهل ستون می‌گویند، ولی تعداد ستون‌های داخل آن بیشتر از چهل عدد میباشد.
    این مغارهها بیشتر در دل کوهها و تپههای "دره فولادی"، "سرخدر"، "دره اژدر"، "دره ککرک"، "شش پل" و مرکز
    بامیان حفر شده‌اند و وقتی از پایین این جداره‌ها به بالا نگاه می‌کنی سوراخ سوراخ و مشبک مشبک است مانند لانه زنبوری که در تنه درختی کهنه جا دارد.
    با گذشت زمان و در بسیاری از تحولات تاریخی بسیاری از مغاره
    های دوران بودا نابود شده‌اند به همین دلیل استفاده از آنها نیز متفاوت بوده است.
    مغاره‌ها پناهگاه مستمندان بامیانی
    این مغاره
    ها در آغاز عبادتگاه پیروان بودا، زمانی کاروانسرای تاجران جاده ابریشم، مدتی سنگر جنگجویان این سرزمین و امروز پناهگاه حدود 230 خانواده فقیر بامیانی است که جبر روزگار آنان
     را به آنجا کشانده است.
    شمار زیادی از ساکنان این مغاره
    ها افرادی هستند که در چند سال اخیر بعد از سال‌ها مهاجرت به وطن بازگشته‌اند و تعدادی هم زندگی در این مغارهها را از بزرگانشان به ارث برده‌اند.
    "خداداد" مرد 57 ساله‌ای که از ناحیه دست چپ معلول است تمام عمرش را در همین مغاره
    ها گذرانده است.
    وی با خانواده شش نفری خود در یکی از مغاره‌های "سرخ قل" در نزدیکی تندیس بودای "صلصال" زندگی می
    کند.
    وی گفت: من به غیر از این مغاره درهیچ جای دیگری زندگی نکرده‌ام به اینجا عادت کرده‌ام، این مغاره خانه من است، با تمام سختی
    ها‌یی که در این مغاره وجود دارد ساخته‌ام.
    "خدیجه" زنی 53 ساله و از زنان بی سرپرستی است که مسئولیت یک خانواده هشت نفری را بر عهده دارد، از ساکنان یکی از مغاره‌ها است.
    وی خاطر نشان کرد: تاکنون چندین بار به شهرداری و دیگر ارگان‌های دولتی درخواست دادم تا برایم سرپناهی تهیه کنند اما هیچ ارگان دولتی و غیر دولتی به من کمک نکرد که از این مغاره خارج شوم.
    "محمد کبیر" 70 ساله، از مهاجرینی است که بعد از سال‌ها مهاجرت به افغانستان بازگشته و در "دره سنگ چسپان" در یک مغاره فاقد پنجره، زندگی می
    کند.
    آروزی خروج از مغاره
    وی که به مبتلا به روماتیسم است، آرزویش این است: " کاش می
    توانستم برای زن و 3 کودک سر پناهی بسازم".
    محمد کبیر که از زندگی در این مغاره
    ها به ستوه آمده است، گفت: زندگی در این مغاره آن قدر سخت است که اگر حیوانی را به اینجا بیاورید فرار میکند، ما ناچار هستیم چون جایی برای زندگی نداریم بالاجبار در مغاره
    های نمناک زندگی می‌کنیم.
    بامیان از مناطق سردسیر افغانستان است که زمستان‌های بی‌نهایت سردی دارد و راه‌های مواصلاتی به این ولایت به دلیل شدت ریزش برف در فصل سرما به مدت چهار ماه مسدود است.
    سرپناه مغاره نشینان در انتظار موافقت حامد کرزی
    "خادم حسین فطرت" شهردار بامیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد واگذاری زمین یا تهیه سرپناه برای مغاره نشینان اظهار داشت: ولایت بامیان وسعت زیادی ندارد، زمین‌هایی که برای ساخت منزل برای مغاره نشینان و مهاجران این ولایت در نظر گرفته شده است، پس از تأیید رئیس‌جمهور به آنان واگذار خواهد شد.
    پیش از این نیز "حبیبه سرابی" والی بامیان گفته بود: بدلیل نبود هماهنگی بین وزارت مهاجرین، توسعه شهری و مقامات دولتی در مرکز و همچنین نبود مهندسی شهری در این ولایت، شمار زیادی از مهاجران و مردم فقیر بامیان هنوز هم در مغاره
    های دوران بودا زندگی می‌کنند.
    در همین حال یونسکو و اداره بناهای تاریخی افغانستان در تلاش هستند تا این مغاره‏ها را از سکنه خالی کنند تا وضعیت تاریخی این منطقه حفظ شود.
    ساکنان این مغاره‌ها که با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، اکنون نگرانی دیگری بر نگرانی‌هایشان افزوده شده است فکر از دست دادن تنها سرپناه، چون کابوسی بر سر آنها سایه افکنده است.
    منبع: تفاهم
    برگرفته شده از پایگاه خبری- تحلیلی پارسینه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر