شبکه ی سرتاسری مردم هزاره: افغانستان کشوریست با پیشینه چند هزارساله که بومی ترین مردمان آن هزاره ها تاریخ و تمدن پرباری دارند هرچند این تاریخ و تمدن دیرینه طی چندین دهه گذشته اجبارن به “باد فراموشی سپرده شدن” داده شده است.اگربه تاریخ، تمدن و هنرپروری های هزاره ها نظری بیاندازیم، آنان صاحبان گنجینه بزرگ این مملکت هستند...
سرزمین من
گرچند، صفحات تاریخ یکی دوسده این مردم همه با خون نوشته شده اند، با آنهم این دردمند ترین مردمان افغانستان، هنرو ادبیات را منحیث گویا ترین زبان شان برای ابراز دردها و رنج ها، خوشی و غم هایشان برگزیده اند و با این زبان رخ دیگر فرهنگ و تاریخ کتمان شده مملکت شان را به نمایش میگذارند.
هزاره های معاصر که نسل بازمانده مردمان تمدن سازاند، اکنون با گذرازفراز و نشیب های زیادی درعرصه های مختلف سیاسی- اجتماعی و با وجود هزاران نوع مشکلات و موانع علیه ترقی شان، درحال رسیدن به پیشرفت قابل ملاحظه ای درعرصه فرهنگ و هنر اند و با شتاب این راه را میپیمایند. مهاجرت و کوچ اجباری ازشناسه های هزاره های کنونی است و هرجا سخن از مهاجرت و آوارگی باشد، حتمن پای هزاره ای درمیان است.
این مهاجرت اما، با تمام ناخوشایندی هایش، بهره هایی نیز برای مردم هزاره داشته است که حاصل آن دانشجویان، فارغ التحصیلان، نویسندگان، هنرمندان، ورزشکاران ومتخصصین رشته های مختلف است که با آورگی و جابجایی، ازقتل و کشتار و کوچ اجباری گریخته اند و خودشانرا به جایی رسانده اند که امروزه سرمایه های ارزشمندی برای مردم و مملکت شان به حساب میایند.
بازویی برابری
آثارنقاشی آقای مونس زبان خاصی دارند و روح انسان را به شورمیآورند تو گویی این هنرمند درهرتابلویش هزاران واژه ناگفته مخاطبان بدون مرزش را گنجانیده است و بینندگان این آثارحس میکنند این هنرمند حرفهای نگفته آنان را با تابلوهایش بیان کرده است.
دراوایل موضوع اکثرکارهای آقای مونس را طبیعت، پرتره و موضوعات روزمره اجتماعی درسبک های ناتورلیزم و ریالیزم تشکیل میدانند اما درسالهای اخیرکه این هنرمند پس ازسالها کاروتجربه به پختگی چشمگیری رسیده است، با استفاده از سمبولیزم و ابستره بیشترکارهایش را بصورت انتزاعی و سمبولیک با موضوعات خاص ارائه داده است: “انسان”، “زخم”،”درد”، “روشنایی”، “گریز”، “آزادی” و “برابری” موضوعات تابلوهای این هنرمند هزاره اند که این موضوعات درتابلوهای مختلف وی به نقش درآمده اند. هم اصل موضوعات وهم شیوه ی نقشبندی آنان درتابلوها از”جواد مونس” هنرمند فرامرزی ای ساخته است.
این هنرمند درهم آمیزی جادویی رنگ ها و ایجاد نورهای زیبا را ازسبک کلاسیزم گرفته است و با استفاده از سبک سمبولیزم سمبولهایش را درآثارش به شیوه ای بکار برده است که مختص خودش است.
فرار
“جواد مونس” ازآن جمله هنرمندان هزاره است که نه تنها هنرآفرینی میکند، که هنرمند آفرینی نیزمیکند.آقای “مونس” پس از دوره تحصیل ثانوی درپاکستان، سالهای زیادی را درآن کشورصرف آموزگاری نقاشی نموده است و جوانان زیاد هنرجوی نقاشی پرورانده است.
ستاره های امید
دریایی افکار
فریاد
هنوز امیدی هست
حسرتی یک نگاه1
حسرتی یک نگاه2
حسرتی یک نگاه
هنر و مذهب
نگذاریم طبیعت بمیرد
رنگ و تیغ
رنگ و تیغ
سنگسار
تشنه
هنوز امیدی هست
حسرتی یک نگاه1
حسرتی یک نگاه2
حسرتی یک نگاه
هنر و مذهب
نگذاریم طبیعت بمیرد
رنگ و تیغ
رنگ و تیغ
سنگسار
تشنه
منبع: شبکۀ سراسری هزاره ها
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر