در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ مهر ۱۲, سه‌شنبه

کرزی: به زودی لوی جرگه سنتی را فرامی خوانم

کرزی باز هم کسانی را که معنی و مفهوم این گرهمایی را نمیدانند و هنوز نحوه حضور در جلسات سرنوشت ساز را بلد نشده اند به جرگۀ پدری اش دعوت خواهد کرد. اکثر کسانی که در جلسه (جرگه سنتی) شرکت میکنند در عکس شرح داده شده است که خود بیانگر رشد فکری آنان است. برای گزارش کامل و ویدیویی سخنرانی کرزی به ادامۀ مطلب مراجعه کنید...


حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان گفت به زودی لوی جرگه سنتی را فرا می خواند تا در مورد نحوه 


مذاکرات صلح، همکاری های استراتژیک با دیگر کشورها و آنچه او تجاوز مداوم خارجی خواند، مشورت کند.
رئیس جمهوری افغانستان در یک سخنرانی تلویزیونی کوتاه، از مردم افغانستان خواست، تا وضعیت دشوار کنونی را درک کنند و با حفظ وحدت ملی "به دشمنان استقلال و آزادی این کشور نشان دهند که افغانستان سرزمین جاودانی است".
آقای کرزی در این سخنرانی اش، تلاشهای ده ساله دولت برای بازسازی و دستیابی به صلح را بر شمرد و گفت او در سالهای گذشته بصورت یکجانبه سعی کرد با مخالفان مسلح و آنهایی که امنیت و صلح را برهم زده اند مذاکره کند. اما به گفته پاسخ دشمنان خارجی و گروه های تروریستی که آلت دست این دشمنان خارجی قرار گرفته اند، به این تلاش‌ها منفی بود.
آقای کرزی گفت حوادث یک سال اخیر سبب بروز نگرانی ها و سوالات جدی در مورد آینده و دورنمای افغانستان شده است " که از نظرمن نگرانی های بجا و به حقی است".
آقای کرزی از آقای ربانی و شمار زیادی از مقام های دولتی و رهبران و متنفذان قومی که به گفته او از سوی دشمنان صلح و امنیت افغانستان کشته شدند، یاد کرد و گفت پاسخ دشمنان صلح افغانستان به دعوت صلح افغانستان، ترور، بمبگذاری و خشونت بوده است.
آقای کرزی اگرچه در این سخنرانی از کشور یا گروه خاصی که مسبب اصلی شکست تلاش‌های صلح بوده اند نام نبرد اما از لحن و اشاره او به حوادث اخیر پیدا بود که منظورش پاکستان و گروهای شورشی مسلح از جمله طالبان است.
آقای کرزی قبلا گفته بود که از این پس به جای مذاکره با طالبان، با دولت پاکستان مذاکره خواهد کرد، او در این سخنرانی اش نیز بر این نکته تاکید کرد و گفت: " ما در واقعیت با دولت ها طرف هستیم و نه با نیروهای وابسته به آنها از این رو باید با طرف اصلی و صاحب صلاحیت گفت و گو کنیم و طرف شویم".
حامدکرزی در بخش‌هایی از سخنانش، از ناتو و متحدان غربی اش نیز انتقاد کرد، او گفت در ده سال گذشته در مورد شیوه مبارزه علیه تروریسم، جدال داشتیم.
آقای کرزی افزود: "ما در فرصت های بی شمار تلاش کردیم که ناتو و آمریکا را متوجه سازیم تا با لانه ها و منابع تروریسم مبارزه کنند. جنگ با تروریسم در دهات (روستاها) و خانه های مردم افغانستان نبوده است بلکه مبارزه راستین با آن (تروریست‌ها) با تمرکز گسترده و همه گیر در جایی که تروریست‌ها در آنجا پرورش می یابند دارای معنی و مفهوم می باشد".
رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد رسیدن به صلح آرزوی مردم افغانستان است و باید در جهت تحقق این آرزو همچنان تلاش کرد "اما باید تعریف کرد که با کی‌ها صلح کنیم، روش‌های رسیدن به صلح باید مورد بازنگری قرار گیرد".
حامدکرزی بعد از کشته شدن برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح این کشور گفته بود که در مورد ادامه گفتگو با مخالفان مسلح و یا قطع این گفتگو ها با مردم افغانستان مشورت می کند و براساس مشورت مردم عمل خواهد کرد.
بعد از آن‌که برهان الدین ربانی رئیس جمهوری پیشین و رئیس شورای صلح توسط کسی که خود را قاصد صلح معرفی کرده بود، در خانه اش کشته شد، برنامه صلح آقای کرزی از سوی مخالفان سیاسی او به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و هواداران آقای ربانی خواستار توقف روند مذاکره با طالبان شدند.
دولت افغانستان همچنین کمیسیون مشترک صلح به پاکستان را که قرار بود دومین جلسه آن در ماه اکتبر برگزار شود، به حالت تعلیق در آورد.
قبلا اعلام شده بود که آقای کرزی تغییر در روش های مذاکره با مخالفان مسلح دولت را به مردم افغانستان اعلام خواهد کرد و این سخنرانی او در واقع پاسخ به خواست‌های مکرر کسانی بود که به طور مکرر بر لزوم تغییر رویکرد دولت در مذاکره با طالبان تاکید می کردند.

منبع مطلب: بی بی سی
منبع ویدیو: طلوع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر