در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

برگزاری جلسه بزرگ مردمی در هزاره تاون، توسط هزاره دموکراتیک پارتی



گزارش از: علی تلاش 
    هزاره های کویته از زمانی که حادثات ناگوار، در روزهای قبل به وقوع پیوسته است، تاکنون در یک حالت سردرگمی قرار دارند، با وجود آنکه تلاشهای نهادهای مختلف و جستجوی راه حل ها و روحیه بخشیدن به مردم، جلسات و تصمیمات گرفته شد که به نظر میرسد هیچ کدام مؤثر واقع نشد...

تنها حزب سیاسی هزاره ها در کویته (حزب دموکراتیک هزاره ها) دیروز جلسه ای را برگزار نمودند تا به ابهامات مردم پاسخ ارایه نمایند و از حالات موجود و فعالیت های این حزب مردم را مطلع سازند و راه حل های را برای بهبودی وضعیت جاری با مردم در میان بگذارند. گرچه این جلسه بصورت زنده در سر تاسر دنیا ذریعه سایت رسمی (HDP) پوشش داده شد ، اما بعضی پیام ها و سخنان جناب عبدالخالق ]رهبر حزب[ و جناب احمد علی کهزاد  ]جنرل سکریتری[بد نیست که دوباره از آن گزارشی تهیه و خدمت خوانندگان " کویته-بلاگفا" تقدیم شود.
     این جلسه به روز جمعه 2011/10/22 م، سر ساعت چهار بعد از ظهر با تلاوت چندی از آیات قرآن مجید شروع شد. در این جلسه جوانان، بزرگان قوم و تعداد کثیری از مردم شرکت کرده بودند. در نقاط آغازین برنامه عصمت الله عضو (Hazara Student Federation) به سخنرانی پرداخت، متعاقب آن جناب میرزا حسین و عزیز الله هزاره هم در باره وضع بوجود آمده به ایراد سخن پرداخته و توصیه نمودند که در این قسم حالات مردم نباید روحیه شان را از دست بدهند.
     چهار مین شخص سخنران این جلسه جناب احمد علی کهزاد بود که در ابتدا با فامیلین شهدای واقعات اخیر اظهار همدردی نموده و ثانیاً از حضور گسترده مردم تمجید و ار آنان تشکر و قدردانی کرد. وی از فعالیت های مؤثر این حزب از ابتدا تاکنون که مدت 8 سال می شود اشاره نمود و یاد آور شد که دلیل های سیاسی در پشت صحنه این حالات وجود دارد. او ناتوانی و ضعف حکومت ایالتی را باعث بروز چنین حالات دانست و از مردم خواست در این موقع حساس باید از هوش و ذکاوت بیشتری کار بگیرند، چرا که عمل نمودن به این طور قضایا از روی احساسات و کار های ناسنجیده نه تنها به حل این مشکل کمک نمی کند بلکه باعث بوجود آمدن هرج و مرج در جامعه شده و اوضاع از این بدتر بحرانی خواهد شد. کهزاد از بوجود آمدن جریان های غلط در جامعه سخن گفت و توضیح نمود که غلط فهمی ها و تحلیل غلط از واقعات، باعث درک غلط مردم از وضعیت فعلی می شود؛ و بیان داشت که فعالیت (HDP) در همه عرصه ها واضح و شفاف است. در قسمتی دیگر از سخنان خود به تصمیمات که از سوی بعضی ها به خاطر مسلح شدن افراد برای تـأمین امنیت در هزاره تاون ارایه شده است انتقاد نمود و خاطر نشان ساخت که مردم ما عضو جامعه پاکستانی هستند و در تمام عرصه ها فعال و آماده خدمت می باشند، پس حق دارند که حکومت برایشان چاره ای جدی تری بیاندیشد و آنها را کمک کند. و در قسمت اخیر سخنان خود از بزرگان و نهادی موجود در جامعه خواست که از اقدامات ناسنجیده پرهیز نمایند وگرنه ، تصمیمات سر به خودانه باعث بی  اعتمادی مردم نسبت به سران و بزرگان قوم می شود.
     پنجمین و آخرین شخص سخنران این پروگرام جناب عبدالخالق هزاره بود. ایشان در آغاز بیانات شان ضمن عرض تسلیت به خانواده شهیدان چند حادثات ناگوار اخیر، از شرکت پر شور مردم استقبال  و تشریف آوری مردم را در جلسه احتجاجی روز جمعه خیر مقدم گفت. در ادامه بیان داشت که ( حزب هزاره دموکراتیک) با وجود تمام مشکلات و مصیبت ها همه وقت در خدمت مردم بوده و در آینده هم خواهد بود. وی برگزاری تظاهرات هوشمندانه در اسلام آباد و بر پایی تظاهرات منظم و سازماندهی شده در بقیه کشور های جهان که به خاطر توقف قتل عام هزاره های کویته انجام شد را گواهی بر گفته های خویش ذکر کرد؛ در ادامه سخنان خود از مؤثر بودن تظاهرات های مسالمت آمیز برعلیه کشتار هزاره ها ی کویته یاد نمود و بیان داشت که ما بوسیله این راهپیمایی ها توانستیم صدای این قوم را به گوش دولت مرکزی و نهاد های بین الملی برسانیم، از همین جهت است که دولت مرکزی پاکستان از طرف سازمان حقوق بشر آسیا و سایر دولت ها زیر فشار آمده است که امروز دولت مرکزی اقدام به همکاری و وعدۀ تامین امنیت برای مردم ما میدهد. علاوتاً عرض نمود که این تلاش ها و زحمت های حزب است که امروز رسانه ها هم در پاکستان و هم خارج از پاکستان به این قوم توجه میدهند و قوم هزاره روز به روز در منطقه شناخته تر می شوند. وی از طرح بعضی ها که منجر به ایجاد خلا بین هزاره های سنی و شیعه شده است به شدت انتقاد کرد و توصیه کرده که هزاره ها چه سنی و چه شیعه با هم برادرند و نباید به بهانه مذهب آنها را از خود دور برانیم. در قسمت اخیر سخنان خود خاطر نشان ساخت که این خون شهدا باعث شناخت بین المللی این قوم شده و نباید این مسله را نادیده گرفت. و باید برای مردم توصیه نمود که در مسایل اجمتاعی به صورت فردی عمل کردن غلط است و فعالیت فردی کاری را به جای نه خواهد برد پس بهتر است از آن جلوگیری کرد؛ و خطاب به مردم یاد آور شد که در ملاقات اش با ریس جمهور پاکستان آقای آصف علی زرداری از عمل کرد مقامات پولیس ایالت بلوچستان انتقاد و خواستار تبدیلی آنها از این پست ها شدم که تا حتی این خواسته حزب ما برآورده و موافقت صورت گرفت. رهبر حزب هزاره دموکراتیک به این بیان به گفته های خود نقطه پایان بخشید. " تا زمانی که حکومت و آیین موجود باشد، بر هر فرد ما لازم و ضروری است که مانند یک شهروند دیگر پاکستانی به آن احترام بگذاریم. اگر زمانی دیدیم که حکومت و قانون وجود ندارد پس ما خوب می دانیم که از خود و مردم خود چطور حفاظت کنیم."
منبع: کویته پاکستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر